رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: جمعیت آفات جوانه‌ خوار و برگ خوار جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد درحال کاهش است .

 جلسه پیگیری وضعیت جنگل‌ها و مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور علی‌زاده رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور مدیرکل و معاونین منابع طبیعی و آبخیزداری استان معاون آموزشی و اعضای هیئت علمی مرکز تحقیقات آموزش ترویج کشاورزی اعضای هیئت علمی گروه جنگل‌داری دانشگاه یاسوج در سالن جلسات مرکز تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی استان برگزار شد.

مجید خزایی معاون پژوهشی مرکز تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی استان در ابتدای این جلسه ضمن خیرمقدم به حاضرین به تشریح وضعیت جنگل‌ها و مراتع استان و فعالیت‌های مرکز تحقیقات در این زمینه پرداخت.

مجید خزایی با اعلام همکاری خوب مرکز تحقیقات، دانشگاه یاسوج و منابع طبیعی استان، خواستار حمایت بیشتر جهت توسعه فضاهای پژوهشی و تحقیقاتی مرکز و رفع کمبود نیروی متخصص به‌ویژه در حوزه مرتع شد.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان در بخش دیگری از صحبت‌های خود اعلام کرد در راستای طرح مطالعاتی آفت بلوط، مدل‌سازی براساس وزن دهی عامل های مختلف را در دست اجرا داریم.

در ادامه این جلسه سعید جاوید وقت مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد به بیان وضعیت جنگل‌ها و مراتع استان پرداخت جایگاه با اشاره به این‌که سرانه جنگل در استان رتبه اول کشوری را دارد اعلام کرد علی‌رغم وجود کمبودها بخصوص تعداد نیرو های حفاظتی، صیانت از انفال را با تمام توان انجام می‌دهیم.

مدیرکل منابع طبیعی اذعان کرد آسیبی که طی چند سال گذشته جنگل‌های استان را تحت تأثیر قرارداده آفات جوانه‌ها و برگ خوار بلوط هست که با هماهنگی‌هایی که انجام دادیم کمیته گیاه‌پزشکی را با حضور ادارات و دستگاه‌های مرتبط جهت برنامه‌ریزی تحقیقات برای پیشگیری و مقابله با آفات بلوط تشکیل دادیم.

جاوید بخت افزود درجهت شناسایی و کنترل این آفات دو قرارداد تحقیقاتی و مطالعاتی با دانشگاه یاسوج و مرکز تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی منعقد کردیم که پژوهشگران این دو نهاد عملکرد خو خوبی داشته‌اند.

وی همچنین به توضیح اقدامات منابع طبیعی استان در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت پرداخت.

در ادامه این جلسه محمدرضا چاکر الحسینی رئیس بخش جنگل مرتع و آبخیزداری مرکز تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی استان نیز اعلام کرد: ارتباط خوبی بین دانشگاه مرکز تحقیقات و مجموعه منابع طبیعی استان وجود دارد که این موضوع را به فال نیک می‌گیریم.

چاکر الحسینی با اعلام این‌که از سال ۱۳۷۵ بخش منابع طبیعی و آبخیزداری در مرکز تحقیقات کشاورزی استان راه‌اندازی شد، عنوان کرد تاکنون تعداد ۷۵ طرح مطالعاتی را انجام داده‌ایم و هم‌اکنون نیز تعداد ۵ طرح با همکاری منابع طبیعی در حوزه گیاهان دارویی در دست اجرا داریم.

علی علیزاده رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور نیز حضور و همکاری مجموعه مرکز تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، منابع طبیعی و دانشگاه یاسوج تقدیر و تأکید کرد پیشبرد اهداف مربوط به منابع طبیعی قطعاً با حمایت‌های مؤثر در بخش تحقیقات و پژوهش می‌تواند نتیجه‌بخش و راه‌گشا باشد.

علیزاده عنوان کرد در موضوع آفات جنگل‌ها و مراتع ما باید نگاه اکولوژی تکاملی را داشته باشیم و بپذیریم که آفت یک عامل نیست، بلکه معلول یکسری اقدامات و دلایل دیگر از جمله تغییر اقلیم و دستکاری مادر طبیعت بوده‌است.

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور تأکید کرد جمعیت آفت جوانه خوار و برگ خوار بلوط رو به کاهش است و ما هر چه اطلاعات تکاملی و اکولوژیکی را کامل‌تر کنیم، راهکارهای بهتر و مؤثرتری را بدست خواهیم آورد.

علیزاده رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در ادامه سفر خود به استان کهگیلویه و بویراحمد از جنگل‌های تحت تأثیر آفت بلوط در شهرستان باشت بازدید کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.