نشریه تایمز گزارش داد که کشور‌های غربی در حال بررسی توافق محرمانه‌ای هستند که به اوکراین اجازه دهد از موشک‌های دوربرد برای شلیک به داخل مرز‌های روسیه استفاده کند.

نشریه تایمز چاپ لندن به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که کشور‌های غربی بی‌سروصدا در حال بررسی توافق محرمانه‌ای هستند که به اوکراین اجازه دهد از موشک‌های دوربرد «سایه طوفان» برای شلیک به داخل مرز‌های روسیه استفاده کند.

تایمز ادعا کرد که در صورت نهایی شدن این توافق، موشک‌های «سایه طوفان» برای هدف قرار دادن انبار مهمات و پایگاه‌های نظامی روسیه در خاک این کشور، مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

این نشریه انگلیسی افزود که دیپلمات‌های غربی آماده توافق هستند، اما ممکن است این موضوع را در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که هفته آینده در نیویورک آغاز می‌شود، به صورت علنی اعلام نکنند. به نوشته تایمز، طرف‌های غربی نمی‌خواهند که با اعلام رسمی این موضوع، روسیه را هوشیار کنند.

سایه طوفان (استورم شَدو) یک موشک کروز انگلیسی-فرانسوی با حداکثر برد حدود ۲۵۰ کیلومتر است. فرانسوی‌ها آن را «اسکالپ» می‌نامند. انگلیس و فرانسه این موشک‌ها را به اوکراین ارسال کرده‌اند با این شرط که کی‌یف تنها برای حمله به اهداف روسیه در داخل مرز‌های اوکراین از آن استفاده کند.

اما منابع دیپلماتیک به تایمز گفته‌اند که توافق جدید به اوکراین اجازه خواهد داد تا این موشک‌ها را با در نظر گرفتن اصل غافلگیری به سمت روسیه شلیک کند.

اوکراین بار‌ها از انگلیس و آمریکا خواسته تا با شلیک موشک‌های دوربرد به داخل خاک روسیه، موافقت کنند. اما غرب ادعا می‌کند که این تصمیم به تشدید درگیری‌ها در منطقه منجر می‌شود.

نخست‌وزیر انگلیس و رئیس جمهوری آمریکا دو هفته پیش در واشنگتن دیدار و در این زمینه نیز رایزنی کردند. با این حال گفته می‌شود که دو طرف به توافق نرسیدند و قرار شد که گفت‌وگو‌ها با حضور رئیس‌‌جمهوری اوکراین در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک پیگیری شود.

جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیرو‌های ناتو تا نزدیکی مرز‌های روسیه کلید خورد. رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه سال گذشته میلادی (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

طی این مدت کشور‌های عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته و سنگین‌تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار