تحقیقات جدید نشان می‌دهد، دو شرکت بلغارستانی و مجارستانی در انفجار‌های پیجر‌ها در ۱۷ سپتامبر در مناطق مختلف لبنان بی نقش نبوده‌اند.

ناگهان نام یک شرکت بلغاری مطرح می‌شود که با اتهام تهیه دستگاه‌های پیجری برای حزب‌الله لبنان مواجه است که روز ۱۷ سپتامبر در مناطق مختلف لبنان منفجر شدند تا ابهامات پیرامون این قضیه را بیشتر کند. پیش‌ازاین پای یک شرکت مجارستانی به این قضیه باز شده بود که گفته می‌شد، سازنده این پیجرهاست.

جدیدترین اطلاعات به دست آمده درباره دو شرکت بلغاری و مجاری علامت‌های سؤال فراوانی را درباره ثبت، مالکیت و فعالیت آنها ایجاد می‌کند، به‌ویژه آنکه شرکت مجاری در یکی از کشور‌های عربی نیز فعالیت داشته و ادعا کرده که فعالیتش بشردوستانه بوده است. آنچه موجب جلب نگاه‌ها به سمت این دو شرکت شد، متهم شدن شرکت مجاری BAC Consulting توسط شرکت تایوانی GOLD APOLLO بود که علامت تجاریش روی پیجر‌ها بود. شرکت تایوانی، BAC Consulting را متهم به ساخت پیجر‌هایی کرده بود که به دست حزب‌الله رسیده بودند، اما رسانه‌های مجاری از جمله وب‌سایت Telex، افشا کرد که شرکتی بلغاری به نام Norta Global Ltd واردکننده پیجر‌ها بوده و آن را به دست حزب‌الله رسانده است.

 تا این لحظه اگرچه دولت‌های مجارستان و بلغارستان نتوانسته‌اند، به طور قطع این دو شرکت را متهم کنند، اما این شرکت‌ها فعالیت‌های مشکوک بسیاری داشته‌اند و این باعث می‌شود، سؤالات زیادی در این‌باره مطرح شود که آیا آنها، شرکت‌های صوری بوده‌اند که در پس آنها اسرائیل قرار داشته تا عملیات تروریستی پیجر‌ها را اجرا کند.

نقش شرکت‌های بلغاری و مجاری در انفجار‌های پیجری

شرکت بلغاری با مؤسسی نروژی

اطلاعات اولیه به‌دست آمده درباره شرکت بلغاری Norta Global Ltd، مشابه شرکت مجارستانی BAC Consulting است. ثبت رسمی شرکت بلغاری براساس اسناد رسمی در تاریخ ۲۹ مارس ۲۰۲۲ توسط فردی با تابعیت نروژی به نام «رینسون خوزه» بوده است. نکته قابل توجه در سند این است که شرکت کار خود را با ۱۱۳ دلار سرمایه آغاز کرده بود، اما در ادامه سود‌هایی کلانی طی فعالیت خود به دست آورده بود.

در این‌باره وبسایت بلغاری Bnt News نوشت، از سال ۲۰۲۲ تاکنون بیش از یک میلیون ۶۰۰ هزار یورو به حساب شرکت Norta Global واریز شده که آن را به حساب‌های بانکی در مجارستان انتقال داده است. در سند ثبتی، اشاره مختصری به فعالیت شرکت در حوزه فناوری، بدون ذکر جزئیات آن وجود دارد و آمده است که حوزه کاری شرکت «مدیریت پروژه‌های فناوری و کلیه فعالیت‌هایی است که دارای منع قانونی» نیستند.

 نکته بسیار مهم دیگر اینکه آدرسی که برای دفتر مرکزی Norta Global ثبت شده، آدرس حدود ۲۰۰ شرکت دیگر است و به گفته رویترز هیچ نشانی از حضور و فعالیت این شرکت در آدرس داده شده وجود ندارد.

انفجار‌های پیجری

ابهام درباره مالک شرکت Norta Global

تحقیقات درباره نام مالک شرکت ما را به حساب‌های شهروندی نروژی با همان نام هدایت می‌کند که در حساب شخصی‌اش در لینکدین ذکر کرده در شرکتی به نام "Norta link" فعالیت می‌کند. محتوای این صفحه بسیار شبهه برانگیز بود، زیرا اطلاعاتی در برداشت که هیچ ارتباطی با اطلاعات مندرج در وب‌سایت Norta Global Ltd یعنی حوزه فناوری و خدمات فنی نداشت.

 علاوه بر اینکه این صفحه در سال ۲۰۱۷ در فیس‌بوک ایجاد شده و در آن زمان نام آن Norta Global Ltd بوده، در سال ۲۰۲۱ به NortaLink و یک سال بعد نام آن به Norta Global Ltd تغییر کرده است. اطلاعات ثبت شده در حساب لینکدین خوزه نشان می‌دهد، او از سال ۲۰۱۶، یعنی تا یک سال قبل از ایجاد صفحه فیس‌بوک شرکت، در شرکت فعالیت داشت. این صفحه همچنین حاوی ایمیلی با نام «رنسون» بود، اما بررسی‌ها نشان داد، ایمیل غیرفعال است، لذا احتمال جعلی بودن آن را افزایش داد. اطلاعات دیگری درباره این شخص در وبسایت‌های تجاری یافت شد که در آنها از جمله Theorg، استفاده شده بود که او را به شرکت Norta Link ارتباط می‌داد.

همچنین نمایه‌هایی از خوزه در وب‌سایت‌های مختلف یافت شد که وی در آنها اعلام آمادگی کرده بود، به کارآفرینان برای تأسیس شرکت‌های استارت‌آپی کمک کند، همچنین به دنبال فردی برای مشارکت در اجرای یک طرح است، بدون اینکه توضیحی درباره طرحش بدهد. رسانه‌های بلغاری تصویری منتشر کرده و مدعی شدند، از آن خوزه است و اینکه متولد سال ۱۹۸۵ است، اما باتوجه‌به عدم امکان تماس با فرد مذکور، تأیید اینکه عکس مربوط به همان شخصی است که مالک شرکت Norta است، دشوار است.

انفجار‌های پیجری لبنان

باز شدن پای یک شرکت مجاری با فعالیت‌هایی در لیبی

بر اساس اعلام رسانه‌های بلغاری خوزه چند بار به آمریکا سفرکرده، اما هیچ اطلاعاتی درباره اینکه او سفرهایش به آمریکا با چه هدفی صورت‌گرفته و در آنجا چه فعالیت‌هایی داشته وجود ندارد. رسانه‌های مجاری از جمله وب‌سایت Telex می‌گویند، این شرکت بلغاری بوده که دستگاه‌های پیجر را خریداری کرد و در نهایت از تایوان به دست حزب‌الله رسیده، اما در همان زمان تأکید کردند، مدیر شرکت مجاری با شرکت بلغاری معاملاتی داشته است.

 ابهامات مربوط به اینکه چه کسی پشت رساندن هزاران دستگاه پیجر منفجر شده به دست حزب‌الله بوده، با مطرح‌شدن نام یک شرکت مجاری و متهم شدن آن به دست داشتن در این حادثه بیشتر می‌شود. این شرکت BAC Consulting نام دارد. یک شرکت مشاوره‌ای که ابهامات بسیاری درباره فعالیت‌هایش مطرح است و موجب شده، این فرضیه تقویت شود که یک شرکت صوری است، به‌ویژه آنکه شباهت زیادی بین فعالیت‌ها، مالکیت و ماهیت آن با شرکت بلغاری Norta Global وجود دارد.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی به شهادت ۱۲ کارمند سابق و فعلی وزارت دفاع و سرویس اطلاعاتی آمریکا اشاره و خاطرنشان می‌کند، سه کارشناس سرویس اطلاعات آمریکا که ترجیح دادند، نامشان فاش نشود، تأکید کردند، شرکت BAC Consulting فروشنده دستگاه‌ها، یک شرکت صوری است و توسط اسرائیل تأسیس شده است. بررسی اوراق ثبت رسمی شرکت، جزئیاتی درباره تاریخ ثبت، مالکان و ماهیت فعالیت آن را آشکار می‌سازد. بر اساس اسناد موجود شرکت مجاری BAC Consulting در ماه مه ۲۰۲۲ و دو ماه بعد از شرکت بلغاری Norta Global ثبت شده است.

شرکت کار خود را با سرمایه ۷ هزار ۸۴۰ یورو آغاز کرده، اما صورت‌های مالی منتشر شده شرکت نشان می‌دهد، در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ درآمد‌های کلان و قابل‌توجهی داشته، علاوه بر اینکه هیچ هزینه‌ای از جمله پرداخت حقوق کارمندان نداشته است. نکته قابل‌توجه درباره زمینه فعالیت شرکت اینکه در سندی ثبتی از ده‌ها کسب‌وکار نام‌برده که در صدد انجام آن در مجارستان بوده، از ارتباطات و روابط‌عمومی، از طریق تولید فیلم گرفته تا تولید نفت، پردازش داده‌ها، مشاوره فنی، خریدوفروش املاک خصوصی، مد و جواهرات، کشاورزی و مهم‌تر از آن خریدوفروش محصولات ارتباطی.

 پس از آنکه شرکت تایوانی، شرکت مجاری BAC Consulting را متهم به ساخت دستگاه‌های پیجر منفجر شده در لبنان کرد، وب‌سایت این شرکت ناپدید شد، اما همچنان می‌توان به نسخه‌های آرشیو شده سایت دسترسی داشت. محتوای وب‌سایت شرکت مجاری به شکل عجیبی شبیه به محتوای وب‌سایت شرکت بلغاری است، از جمله اینکه وب‌سایت BAC Consulting این شرکت را شرکتی «مشاوره‌ای به سمت ابداع و نوآوری پایدار» معرفی می‌کرد و توضیح می‌داد که خدمات شرکت شامل مشاوره توسعه کسب‌وکار و مدیریت نیز است.

 در ادامه وب‌سایت شرکت اگرچه به طور خلاصه، اما اطلاعات قابل‌توجهی درباره فعالیت شرکت در حوزه فروش محصولات ارتباطی و مخابراتی ارائه می‌دهد و تأکید می‌کند که شرکت درحال‌توسعه همکاری‌های بین‌المللی فناوری خود با کشور‌های دیگر برای فروش محصولات ارتباطی و مخابراتی است. وب‌سایت این شرکت اشاره‌ای به داشتن مجوز فعالیت در ده‌ها کسب‌وکار دیگر نمی‌کند، همچنین نشانی الکترونیکی شرکت (https://www.bacconsulting.org) در اصل از آن یک پزشک خانم بوده که مشاوره خانواده ارائه می‌دهد.

مدیر مشکوک شرکت

بررسی وب‌سایت شرکت نشان می‌دهد، شرکت در اجرای طرحی مربوط به یک شرکت لیبیایی و همچنین برنامه LEAD وزارت خارجه هلند در زمینه آموزش عالی و حمایت از کارآفرینی در جوامع آسیب‌پذیر شرکت داشته است. به گفته این شرکت، این شرکت در حوزه «مشاوره، کارآفرینی و اشتغال با تمرکز بر توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط به رهبری جوانان لیبیایی» مشارکت و اعلام کرده، مسئولیتش در این طرح ارتباط‌گیری با طرف‌های ذیربط و «حمایت از جامعه مدنی لیبی» بوده است.

سند ثبتی شرکت نشان می‌دهد، مالک آن خانمی به نام کریستیانا روزاریا بارسونی-آرسیدیاکونو است و براساس اطلاعات ثبت شده در سند، وی متولد سال ۱۹۷۵ است. خیلی زود کریستینا، به بحث رسانه‌های بین‌المللی تبدیل شد و سؤالات زیادی را پیرامون شخصیتش مطرح کرد. او در حساب کاربری خود در لینکدین خود را دارای مدرک دکترا معرفی کرده و اینکه مقالات تحقیقاتی بسیاری از وی منتشر شده است.

 نکته مهم اینجاست که هیچ ارتباطی بین تخصص‌هایی که او در مورد خود ذکر کرده با حوزه کاری شرکت BAC Consulting، وجود ندارد. وی با اینکه ذکر کرده مشاور راهبردی سازمان‌های بزرگ بین‌المللی و مؤسسات مالی بوده، اما هیچ سندی مبنی بر اثبات این ادعا یا اثبات عضویت وی در چنین سازمان‌هایی وجود ندارد. مؤسسه Earth Child یکی از سازمان‌هایی است که کریستینا به در عضویت آنها اشاره کرده، اما BBC به نقل از این سازمان، عضویت کریستینا در هیئت‌مدیره سازمان را رد کرد. همچنین گروه "edenglobalimpactgroup" اطلاعات مربوط به کریستینا را که در وب‌سایت این گروه منتشر شده بود، را حذف کرد. این اطلاعات از فعالیت‌های وی در حوزه‌های "مالی، پایداری، امور جهانی و سیاسی" خبر می‌داد.

وب‌سایت aestetica هم که پژوهشی در زندگی او انجام داده، عنوان کرد، کریستینا تحصیلات خود را در دانشکده اقتصاد لندن گذرانده و مکانیک کوانتومی را در دانشگاه کالج لندن خوانده است. وی زنی بوده که به همواره به دلیل ارائه راهکار‌های خاص خود، بر دیگران تفوق داشته و در جمع از همه بالاتر بوده است، اطلاعاتی که عینا در شرکت BAC Consulting وجود دارد. درحالی که شرکت‌های مجاری و بلغاری متهم به دست داشتن در پرونده بمبگذاری هزاران دستگاه پیجر در لبنان هستند، هنوز ابهامات بسیاری در این پرونده وجود دارد.

منبع: فارس

برچسب ها: لبنان ، انفجار ، اسرائیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.