معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد گفت: رعایت دستورالعمل‌ها و آموزش استاندارد ماموران آمارگیر، لازمه اجرای صحیح سرشماری در استان است.

جعفر رحمانی معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد در نشست هماهنگی سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ استان گفت: رعایت دستورالعمل‌ها و آموزش استاندارد ماموران آمارگیر، لازمه اجرای صحیح سرشماری در استان است.

وی با تاکید بر اهمیت اجرای صحیح و دقیق سرشماری عمومی کشاورزی، تهیه داده‌های آماری را از مهم‌ترین اهداف این سرشماری عنوان کرد و گفت: رعایت دستورالعمل‌ها و آموزش استاندارد ماموران آمارگیر، لازمه اجرای صحیح سرشماری در استان است.

 رحمانی،جمع ‎آوری آمار صحیح و دقت در ثبت آن را مهمترین وظیفه ماموران سرشماری دانست و با بیان اینکه شیوه اجرای سرشماری عمومی کشاورزی به صورت الکترونیکی است، گفت: در این سرشماری کلیه فرم‌ها و پرسشنامه‌های سرشماری از طریق نرم‌افزار پرسشنامه الکترونیکی که بر روی تبلت نصب شده است، قابل دستیابی است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با اشاره به اینکه تلاش نظام برنامه‌ریزی کشور عمدتاً بر تحقق امنیت غذایی کشور بیان داشت: سرشماری عمومی کشاورزی اطلاعات مهمی را از فعالیت‌های کشاورزی می‌دهد و نظام برنامه‌ریزی کشور جهت تدوین سیاست گذاری‌ها و برنامه‌ریزی مدون و صحیح در بخش کشاورزی نیاز به اطلاعات دقیق و بهنگام در سطح کل روستا‌ها و بخشی از شهر‌ها دارد که فقط از سرشماری عمومی کشاورزی به دست خواهد آمد.

رحمانی با توجه به اینکه مقدمات و تمهیدات اجرای طرح سرشماری عمومی کشاورزی در استان آغاز شده است، تاکید کرد: اجرای منظم این سرشماری و برای تولید اطلاعات ساختاری در سطوح جغرافیایی کوچک با قابلیت ارایه در طبقه بندی‌های چند بعدی، تنها با همکاری جدی مردم شریف استان و مسئولان استانی و شهرستانی امکان‌پذیر است.

وی درخصوص برگزاری دوره‌های آموزشی این سرشماری که به صورت سه مرحله‌ای برگزار می‌شود، اظهار داشت: مرحله اول برای معاونان فنی و مدرسان استان و دوره آموزشی مرحله دوم نیز برای معاونین فنی و مدرسان شهرستان برگزار خواهد شد و در سومین مرحله، ماموران آمارگیر آموزش خواهند دید.

وی افزود: این دوره‌های آموزشی به صورت مجازی و بعضا نیز حضوری خواهد بود.

آشنایی اعضاء با چارت سازمانی و شرح وظایف هر یک از رده‌ها طی اجرای سرشماری، معرفی همکاران سرشماری و نقش و جایگاه آنها در سرشماری، تشریح گزارش اولیه در خصوص نحوه جذب نیرو و ارایه تجارب گذشته افراد در اجرای سرشماری‌های گذشته از دیگر موضوعات مطرح شده در ادامه این نشست بود که به آن پرداخته شد.
در پایان نیز حاضرین به بیان چالش‌ها، نقطه نظرات، پیشنهاد‌ها و دیدگاه‌های خود در راستای اجرای هرچه بهتر سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ در استان پرداختند.

شایان ذکر است؛ سرشماری کشاورزی، گردآوری اطلاعات فعالیت‌های مختلف کشاورزی شامل پرورش محصولات سالانه نظیر گندم، جو، شلتوک، ذرت و ...، پرورش محصولات دایمی نظیر پرتقال، سیب، خرما، انگور و ...، پرورش گاو و گوساله، گوسفند و بره، بز و بزغاله، گاومیش و بچه گاومیش و شتر و بچه شتر، کشت محصولات گلخانه‌ای، پرورش آبزیان خوراکی شامل ماهیان گرمابی و سردابی و میگو، پرورش طیور، پرورش کرم ابریشم و پرورش زنبور عسل از بهره‌برداران کشاورزی است.

یادآور می‌شود، این طرح در آبان‌ماه امسال همزمان با سراسر کشور اجرا خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.