مطابق گزارش مرکز آمار ایران، محصول ناخالص داخلی با احتساب نفت در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲، رشد ۴.۶ درصدی ثبت کرد.

براساس آخرین نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران، محصول ناخالص داخلی (GDP) به قیمت ثابت سال ۱۴۰۰ در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳ به رقم ۲۴,۱۷۷ هزار میلیارد ریال با نفت و ۱۸,۰۲۰ هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، در حالی که رقم مذکور در سه ماهه نخست سال قبل با نفت ۲۳,۱۲۱ هزار میلیارد ریال و بدون نفت ۱۷,۵۳۶ هزار میلیارد ریال بوده که نشان از رشد ۴.۶ درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ۲.۸ درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ دارد.

نتایج مذکور حاکی از آن است که در بهار امسال رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی رشد ۲.۳ درصدی، گروه صنایع و معادن ۵.۸ درصدی و گروه خدمات رشد ۳.۱درصدی نسبت به سه ماهه اول سال ۱۴۰۲ داشته است.

محاسبات فصلی در مرکز آمار ایران در قالب ۱۸ بخش اصلی متشکل از ۵۰ رشته فعالیت بر مبنای طبقه‌بندی ISIC.Rev۴ انجام می‌شود که بر این اساس گروه کشاورزی شامل زیربخش‌های زراعت و باغداری، دامداری، جنگل‌داری و ماهیگیری، گروه صنایع و معادن شامل زیر بخش‌های استخراج نفت خام و گاز طبیعی، استخراج سایر معادن، صنعت، تامین آب و برق، توزیع گاز طبیعی و ساختمان است و گروه خدمات شامل زیربخش‌های عمده و خرده‌فروشی، فعالیت های خدماتی مربوط به تامین جا و غذا، حمل و نقل، انبارداری، پُست، اطلاعات و ارتباطات، فعالیتهای مالی و بیمه، مستغلات، کرایه و خدمات کسب و کار و دامپزشکی، اداره امور عمومی و خدمات شهری، آموزش، فعالیتهای مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی و سایر خدمات عمومی، اجتماعی، شخصی و خانگی است.

لازم به ذکر است سری زمانی حساب‌های ملی مرکز آمار ایران با تغییر سال پایه ۱۴۰۰ تهیه و منتشر شد. در این راستا ارزشگذاری این محاسبات که پیش از این براساس قیمت تولیدکننده بود به قیمت پایه نیز تغییرکرد. به‌روزرسانی منابع اطلاعاتی در راستای تغییر سال پایه و بازنگری در برخی از طبقه‌بندی‌ها انجام شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار