مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه ۲۰ هزار خانوار عشایری در قالب ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل در همه شهر‌های استان جز تکاب سکونت دارند، گفت: عشایر استان رتبه اول تولید شیر را در کشور به خود اختصاص داده‌اند.

علی ناجی مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: ظرفیت دامی عشایر استان بین ۱.۸ میلیون تا ۲ میلیون واحد دامی است و سالانه بیش از ۵۰ هزار تن شیر تولید می‌کنند و عشایر استان همچنین با تولید ۱۵ هزار تن گوشت قرمز رتبه سوم کشور را دارا هستند.

وی اضافه کرد: آذربایجان‌غربی ۳۳۶ قشلاق عشایری وجود دارد که ۱۰۰ درصد متعلق به عشایر است.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی با بیان اینکه مابقی عشایر استان در قشلاقات دیگر پراکنده اند، گفت: عشایر در تامین امنیت و مرزداری نقشی بی بدیل دارند.

ناجی ادامه داد: ۲۵درصد نیاز‌های پروتئینی استان را عشایر تولید می‌کنند و علاوه بر تولیداتی که در بخش دامی دارند در زمینه صنایع دستی هم کار می‌کنند و رتبه اول تولیدات صنایع دستی کشور هم متعلق به عشایر این استان است.

وی با اشاره به اینکه قطب ییلاقی آواجیق چالدران و سیلم‌خان شاهین‌دژ متعلق به عشایر این استان و نقاط اصلی سکونتشان است اظهار کرد: مناطق مرزی ما اغلب از پلدشت تا سردشت ییلاقات استان هستند.

وی ادامه داد: قسمت اعظمی از ییلاقات آذربایجان شرقی و دامنه‌های سهند را عشایر این استان در اختیار دارند و همه ساله به این نقاط کوچ دارند و ظرفیت خوبی است.

مدیر کل امور عشایر آذربایجان‌غربی در ادامه گفت: در استان بیش از هزار کیلومتر ایل راه عشایری وجود دارد که تا پیش از فصل ییلاقات بیش از ۶۵۰ کیلومتر ایل‌راه مرمت و بازسازی شده است.

وی در ادامه گفت: خدمات ما رایگان است که در ییلاقات و عرصه‌های کوچ ارائه می‌شود.

ناجی اظهار کرد: ۱۶۵ پنل خورشیدی بین عشایر به زودی توزیع می‌شود و قراداد لازم برای تولید منعقد شده و همراه با شرکت برق در این زمینه فعالیت داریم.

وی افزود: در زمینه بهسازی چشمه‌ها و شبکه‌های آبیاری هم در روستا‌ها و قشلاقات فعالیت‌های خوبی انجام شده و ۳۵۰میلیارد ریال هم برای این منظور در نظر گرفته شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.