پژوهشگر تاریخ معاصر گفت: مسئله فلسطین و اشغال آن توسط صهیونیست‌های اشغالگر و جنایتکار یکی از رئوس و اصول تفکر حضرت امام (ره) بود.

 به مناسبت عملیات افتخارآمیز وعده صادق ۲ در گفتگو با مسعود رضایی پژوهشگر تاریخ معاصر، ضمن بررسی جایگاه آرمان فلسطین در تفکر حضرت امام خمینی (ره)، نظر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی درباره وظایف امت اسلامی در قبال مسئله فلسطین را نیز بررسی کردیم.

مسعود رضایی در ابتدا گفت: از ابتدای پیدایش رژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیا و میان کشور‌های اسلامی که در واقع یک اشغالگری آشکار به‌حساب می‌آمد.

کاملاً مشخص بود که قدرت‌های استکباری جهان مثل آمریکا و انگلیس در تلاش هستند که یک پایگاه سیاسی، نظامی و اقتصادی برای خودشان در منطقه به وجود بیاورند؛ بنابراین این مسئله مورد مخالفت علمای اسلامی و شیعه قرار گرفت که مردم منطقه نیز در این مخالفت‌ها کاملاً فعال بودند و با استقرار این رژیم که با کشتار وسیع ساکنان اصلی سرزمین فلسطین صورت‌گرفته بود، مخالفت کردند.

وی افزود: خب طبیعتاً حضرت امام (ره) هم باتوجه‌به آن تفکرات و روحیات ضد استعماری خود و با توجه دورانیشی خاصی هم که در این زمینه داشتند، همواره مخالفت‌هایشان را به‌صورت صریح و آشکار با تشکیل رژیم صهیونیستی و کشور جعلی اسرائیل در دوران قبل از انقلاب ابراز می‌کردند.

این پژوهشگر تاریخ معاصر ادامه داد: از سوی دیگر ما شاهد بودیم که درگیری‌ها و جنگ‌هایی بین کشور‌های انقلابی آن موقع عربی مثل مصر و سوریه با رژیم صهیونیستی صورت می‌گرفت که متأسفانه آنها نتوانستند کاری را از پیش ببرند و در نهایت به نوعی ناامیدی در میان سیاستمداران این کشور تبدیل شد، تا جایی که باواسطه گری آمریکا شاهد امضای معاهده کمپ دیوید بین مصر «رژیم انورسادات» با رژیم صهیونیستی بودیم که به‌نوعی یک خیانت بزرگ به کشور‌های اسلامی محسوب می‌شد.

پهلوی؛ از متحدان برجسته رژیم صهیونیستی
رضایی تصریح کرد: خب در چنین شرایطی انقلاب اسلامی در ایران به پیروزی رسید؛ این نکته را باید بدانیم که در قبل از انقلاب، رژیم پهلوی یکی از متحدان برجسته رژیم صهیونیستی در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا به شمار می‌رفت و ارتباطات وسیعی با این رژیم جعلی داشت؛ آنها نیز خیلی امید داشتند به اینکه این ارتباطات میتواند کمک‎‌های بسیار زیادی را در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و دیگر حوزه‌ها به آنها کند که همینطور نیز بود؛ در آن زمان که رژیم‌های عربی مخالف رژیم اسرائیل بودند و با آنها ارتباطی در هیچ زمینه نداشتند، رژیم پهلوی یک فرصت خوبی را برای رژیم صهیونیستی فراهم کرده بود.

وی عنوان کرد: با پدید آمدن انقلاب اسلامی اولین اتفاقی که افتاد این بود که این ارتباط ایران و اسرائیل نه تنها قطع شد بلکه بر اساس مبنای تفکرات حضرت امام (ره) و دیدگاه ایشان، ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران به یکی از مخالفین سرسخت رژیم صهیونیستی که یک آفت بزرگ در منطقه ما به شمار می‌رفت، تبدیل شد.

این پژوهشگر تاریخ معاصر ادامه داد: از سوی دیگر حضرت امام (ره) معاهده کمپ دیوید را یک خیانت بزرگ به اسلام و ملت‌های اسلامی قلمداد کردند و حتی دستور قطع ارتباط سیاسی ایران با رژیم انور سادات را که چنین خیانت بزرگی را به جهان اسلام کرده بود، صادر کردند.

رضایی خاطرنشان کرد: بنابراین در دوران بعد از انقلاب، ما شاهد رشد تفکرات ضد صهیونیستی در ایران و همینطور گسترش دامنه آن به منطقه و جهان اسلام هستیم؛ چرا که حضرت امام (ره) یکی از موضوعاتی را که مرتباً مورد تاکید قرار می‌دادند، اولاً: نامشروع بودن رژیم صهیونیستی بود، دوماً: تبدیل شدن آن به یک غده سرطانی در منطقه و سوماً: لزوم اتحاد جهان اسلام برای مبارزه با این رژیم جعلی و نابودی آن بود.

وی در ادامه گفت: حضرت امام (ره) حرکت متحد ملت‌های مسلمان برای مبارزه با اسرائیل را یک اقدام بسیار ضروری می‌دانستند و اساساً این را به عنوان یک استراتژی مشخص برای جهان اسلام مطرح کردند؛ به همین دلیل هم بود که ایشان آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز قدس معرفی کردند تا در یک روز مشخص، همه مسلمانان اعم از مذاهب مختلف اسلامی در یک روز و در کشور‌های اسلامی یک حرکت هماهنگ و یکپارچه را برای ابراز مخالفت با رژیم صهیونیستی انجام بدهند و به این ترتیب روز قدس تبدیل شد به یک نماد بسیار بزرگ که نه تنها در کشور‌های اسلامی بلکه در جهان کنونی ما، بازتاب خود را دارد و تاثیرات خودش را می‌گذارد و در این روز شاهد هستیم که در کشور‌های مختلف دنیا تظاهراتی علیه رژیم صهیونیستی برپا می‌شود؛ بنابراین این هم یک اقدام بسیار مهم بود که از سوی حضرت امام (ره) صورت گرفت و یک حرکت همیشگی و جاودانه در مخالفت با رژیم صهیونیستی بنیان گذاری شد.

رضایی یادآور شد:، اما اگر مروری بر بیانات حضرت امام (ره) در برهه بعد از انقلاب صورت بگیرد، ما مشاهده می‌کنیم که ایشان همواره مسئله فلسطین را به عنوان یک مسئله درجه یک در جهان اسلام مطرح کردند؛ یعنی فلسطین نباید فراموش شود و همواره باید به عنوان یک مسئله مهم مورد توجه قرار داشته باشد و می‌تواند به عنوان یک عامل اتحاد در میان ملت‌ها و دولت‌های اسلامی به شمار آید و باید اینگونه نیز باشد.

این پژوهشگر تاریخ معاصر تاکید کرد: اگر به پیام‌های (حج) امام خمینی (ره) که در زمان برگزاری مراسم آن منتشر می‌شد نظاره کرد، مشاهده می‌شود که ایشان همواره از مسئله فلسطین یاد و لزوم مبارزه با رژیم اشغالگر قدس را مطرح کردند و اتحاد دنیای اسلام را برای این موضوع مورد تاکید قرار دادند.
 
وی ادامه داد: بنابراین به صورت کلی باید بگوییم که مسئله فلسطین و اشغال آن توسط صهیونیست‌های اشغالگر و جنایتکار یکی از رئوس و اصول تفکر حضرت امام (ره) را در طول حیات مبارک ایشان _چه در قبل از انقلاب و چه در بعد از انقلاب _ تشکیل می‌داد و ایشان با ابتکارات خودشان مثل همان اعلام روز قدس به عنوان روز جهانی مبارزه با رژیم اشغالگر قدس و همینطور تاکیدات مکرر بر لزوم اتحاد دنیای اسلام و ملت‌های مسلمان در راه آزادی فلسطین اشغالی از اشغالگران، یک حرکتی را بنیان گذاشتند که تاکنون ادامه دارد و حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب هم دقیقاً در همان مسیر حرکت می‌کنند؛ ان‌شالله امیدواریم که با اتحاد جهان اسلام شاهد آزادی سرزمین فلسطین از اشغالگری رژیم صهیونیستی و حامیان آن باشیم.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.