مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهار از ساخت ۵۰۰ متر کمربند حفاظتی در آق‌بلاغ لتگاه این شهرستان خبر داد.

مهدی محمدی بیان کرد: این کمربند حفاظتی به صورت مشارکتی به منظور تفکیک اراضی ملی از مستثنیات و جلوگیری از تصرفات اراضی ملی با اعتباری افزون‌بر ۷۰ میلیون ریال انجام شد.

وی با اشاره به اینکه در این طرح با مشخص کردن اراضی ملی از مستثنیات و جانمایی آن توسط کارشناس منابع طبیعی، یکی از اهالی این روستا از طریق بیل مکانیکی با اعتبار و هزینه خود این کمربند حفاظتی را ایجاد کرد، خاطرنشان کرد: در سال گذشته نیز ۱۰۰۰ متر نوار سبز حفاظتی با کاشت بذر بادام در این نوار در روستای «ریکان سفلی» شهرستان احداث شده است.

وی با بیان اینکه مشخص کردن اراضی ملی از مستثنیات از طریق کمربند حفاظتی برای منابع طبیعی نیازمند اعتبار و نیرو است، گفت: متاسفانه نیرو و اعتبار لازم برای این کار وجود ندارد و با توجه به وسعت اراضی ملی شهرستان بهار سعی شده این اقدام را به صورت مشارکتی از طریق بهره‌برداران  و از طریق افراد دغدغه‌مند به منابع طبیعی انجام دهیم.

محمدی خاطرنشان کرد: برای مشخص شدن اراضی ملی از اراضی غیر ملی یکی از اقدامات ایجاد کمربند حفاظتی بوده که به چند طریق از جمله کمربند سبز، بنچ مارک، خاکریز و یا بیل مکانیکی انجام می‌شود.

وی افزود: کمربند حفاظتی معمولا در محل‌هایی که دارای  توسعه بی‌رویه زمین‌های زراعتی و توسعه روستاها و شهرها بوده و در این محل‌ها  تصرفات اراضی ملی زیاد است این اقدام صورت می‌گیرد تا به این ترتیب اراضی ملی از مستنیات مشخص شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار