در نیمه نخست امسال تجارت خارجی کشور از مرز ۸۸ میلیون و ۶۱۱ هزار تن عبور کرد که ارزشی برابر با ۵۸ میلیارد و ۳۳۱ میلیون دلار دارد.

طبق اعلام گمرک ایران طی امسال صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی) بالغ بر ۷۰ هزار و ۳۴۲ هزار تن و به ارزش ۲۵ هزار و ۷۵۸ میلیون دلار (۲۵.۷ میلیارد دلار) بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایشی ۳.۴۵ درصدی در وزن و ۶.۴۸ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

همچنین میزان واردات کشور در این مدت با افزایشی ۲.۸ درصدی در وزن و ۶.۵ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به رقم ۱۸ هزار و ۲۶۹ هزار تن به ارزش ۳۲ هزار و ۵۷۳ میلیون دلار (۳۲.۵ میلیارد دلار) رسیده است.

بر این اساس میزان تجارت خارجی کشور (اعم از واردات و صادرات) در نیمه نخست امسال از مرز ۸۸ میلیون و ۶۱۱ هزار تن عبور کرد که ارزشی برابر با ۵۸ میلیارد و ۳۳۱ میلیون دلار دارد.

طی شش ماهه نخست سال ۱۴۰۳، بیشترین میزان صادرات کشور به مقصد کشورهای چین، با رقمی بالغ بر ۷.۱۶ میلیارد دلار و سهم ۲۷.۸ درصدی از کل ارزش صادرات، عراق با ۵.۲۱ میلیارد دلار و سهم ۲۰.۲ درصدی، امارات متحده عربی با ۳.۴۲ میلیارد دلار و سهم ۱۳.۲ درصدی، ترکیه با ۲.۳۹ میلیارد دلار و سهم ۹.۲ درصدی و افغانستان با ۱.۰۷ میلیارد دلار و سهم ۴.۱ درصدی از کل ارزش صادرات صورت گرفته است.

در نیمه نخست امسال، امارات متحده عربی با اختصاص رقمی بالغ بر ۹.۹۸ میلیارد دلار و سهمی در حدود ۳۰.۶۵ درصد از کل ارزش واردات در جایگاه نخست کشورهای طرف معامله واردات به کشور قرار گرفته است.

همچنین کشورهای چین با ۸.۴۶ میلیارد دلار و سهم ۲۵.۹ درصدی، ترکیه با ۵.۱ میلیارد دلار و سهم ۱۵.۷ درصدی، آلمان با ۱.۲ میلیارد دلار و سهم ۳.۷ درصدی، روسیه با ۷۹۷ میلیون دلار و سهم ۲.۴۵ درصدی جزو کشورهای عمده طرف معامله واردات به کشور بوده‌اند.

گفتنی است؛ طی شش ماهه نخست سال، ۱۴۰۳ میزان ترانزیت خارجی کشور به ۱۱ هزار و ۵۱۶ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۹.۴۲ درصد رشد داشته است.

برچسب ها: تجارت خارجی ، گمرک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار