یکی از مقامات ارشد سابق سیا مدعی شد که اسرائیل ممکن است حداقل به یکی از تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند.

گلف گاف، یکی از مقامات ارشد سابق سیا که در خاورمیانه خدمت می‌کرد، مدعی شد که اسرائیل ممکن است حداقل به یکی از تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند.

گاف گفت: رئیس جمهور آمریکا جو بایدن خود را از ایده اسرائیل برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران کنار کشید و مخالفت خود را با آن اعلام کرد و گفت که از حمله به نیروگاه هسته‌ای ایران حمایت نمی‌کند. با این حال، فکر نمی‌کنم اسرائیلی‌ها از این الگو پیروی کنند.

او مدعی شد که ارتش اسرائیل ممکن است حداقل به یکی از تاسیسات هسته‌ای حمله کند. به گفته وی، اسرائیل بار‌ها مسئله هسته‌ای ایران را تهدیدی برای خود تلقی کرده است.

پیشتر، دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا گفت که اسرائیل نباید از حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران منع شود. ترامپ از سخنان بایدن در مورد عدم مصلحت حملات اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران خشمگین شد.

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران در دوم اکتبر تاکید کرد که اسرائیل جرات حمله به تاسیسات هسته‌ای واقع در خاک جمهوری اسلامی را نخواهد داشت. به گفته وی، تهران چنین اقدامی را از تل آویو بعید می‌داند.

در ۸ مه سال ۲۰۱۸، ترامپ از توافق بین ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی که ایران را ملزم می‌کرد برنامه تسلیحاتی خود را در ازای لغو تحریم‌ها برچیند، خارج شد. دولت او به جای آن، کمپین «فشار حداکثری» را انتخاب کرد که شامل تحریم‌های سخت‌تر علیه نظام بانکی و صنعت نفت ایران می‌شد، تحریم‌هایی که جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی تا حد زیادی آنها را حفظ کرده است.

خروج آمریکا از برجام با امضای ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا باعث شد تا این توافق که ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بود سیاست خارجی ایالات متحده را تحت تاثیر قرار دهد.

در پی بد عهدی آمریکا در برجام، ایران نیز غنی‌سازی اورانیوم مورد نیاز خود را از سر گرفت.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز ادعا کرد که این سازمان برای راستی‌آزمایی پیشرفت‌های صنعت اتمی ایران به نسخه به روز برجام نیاز دارد.

مترجم: پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار