درگیری در خاورمیانه نشان داد آمریکا نفوذی بر اسرائیل ندارد و بیش از هر بحران دیگری نفوذ محدود ایالات متحده بر تل‌آویو آشکار شده است.

درگیری مسلحانه بین اسرائیل و گروه فلسطینی حماس، نفوذ محدود واشنگتن را در جهان آشکار کرده است. مجله آمریکایی پولیتیکو با اشاره به منابع در این باره می‌نویسد: «ایالات متحده بار دیگر در خاورمیانه گرفتار شده است و قادر به مهار تهاجم بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به نوار غزه و لبنان نیست و در جلوگیری از جنگ تمام عیار در منطقه با مشکل مواجه است.»

همانطور که کامفورت ارو، رئیس مرکز تحلیلی گروه بین المللی بحران اذعان کرد، مرحله کنونی درگیری فلسطین و اسرائیل «بیش از هر بحران دیگری نفوذ محدود ایالات متحده را آشکار کرده است.»

پیش از این، آسوشیتدپرس دریافته بود که ایالات متحده از زمان آغاز جنگ غزه در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ که باعث تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه شد، حداقل ۱۷.۹ میلیارد دلار برای حمایت نظامی از اسرائیل هزینه کرده است. 

آمریکا نه تنها در مورد غزه و لبنان حریف اسرائیل نشده است، بلکه در مورد پاسخ اسرائیل به حمله موشکی ایران نیز موفق نبوده است. بایدن و دستیاران ارشد او از اسرائیل خواسته اند در هنگام حمله به تهران از حملات مستقیم به تاسیسات هسته‌ای ایران پرهیز کند - این آخرین نشانه از محدودیت‌های قدرت ایالات متحده برای جلوگیری از همه اقدامات اسرائیل است.

به گفته دو مقام دولت آمریکا، پس از حمله موشکی ایرانی در روز سه‌شنبه ۱ اکتبر، دولت بایدن به جای دلسردی کامل، به محدود کردن پاسخ اسرائیل رضایت داده است. 

این دستورالعمل محدودیت‌های کاهش نفوذ بایدن بر رویداد‌های خاورمیانه را نشان می‌دهد و اذعان می‌کند که او ممکن است نتواند جلوی چیزی را که دولتش یک سال برای جلوگیری از آن صرف کرده است، یعنی جنگ منطقه‌ای، بگیرد.

مترجم: پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار