رئیس سندیکای صنایع کنسرو گفت: سالانه ۳۰ درصد محصولات غذایی و کشاورزی کشور هدر می‌رود که با حمایت از صنعت کنسروسازی این ضایعات به حداقل می‌رسد.

بختیاری رئیس سندیکای صنایع کنسرو در نشست خبری امروز گفت: امنیت غذایی به معنای تامین غذای کافی و سالم برای همه مردم در همه زمان ها، جهت دستیابی به زندگی سالم و متعادل است که مولفه های فراهمی، دسترسی، سلامت و پایداری در تامین این امنیت غذایی نقش بسزایی داشته است به طوریکه صنایع کنسرو سازی ارتباط تنگاتنگی با تحقق این چهار مولفه دارند.

به گفته او، با توجه به بالاتر بودن ضایعات بخش کشاورزی در ایران نسبت به میانگین جهانی، مدیریت این ضایعات با کمک صنایع تبدیلی به ویژه صنایع کنسروسازی قابل دستیابی است.

بختیاری ادامه داد: بنابر آمار سالانه ۳۰ درصد مواد غذایی تولید شده در حوزه کشاورزی تبدیل به ضایعات می‌شود که  با حمایت از صنعت کنسرو  می توان ضایعات مواد غذایی را به حداقل رساند.

رئیس سندیکای صنایع کنسرو با بیان اینکه از مهرماه سال گذشته تا کنون قیمت کنسرو ماهی تغییری نداشته است، افزود: با وجود افزایش هزینه‌های تمام شده تولید، حقوق و دستمزد، حمل و نقل قیمت کنسرو ماهی تغییری برای مصرف کننده نداشته است به طوریکه کماکان هر قوطی کنسرو ماهی ۸۷ هزار و ۵۰۰ تومان است که دلیل این ثبات قیمت را همگرایی و هم افزایی بین بخش خصوصی و دولتی در حوزه تولید محصولات شیلاتی دانست.

به گفته او، با فراهم شدن امکان واردات تون ماهیان، قیمت ماهی تون صید داخلی مدیریت شد و امکان ثبات قیمت کنسرو روی ۸۷ هزار و۵۰۰ تومان فراهم شده، که اگر این همگرایی و هم افزایی ادامه‌دار باشد، امکان ادامه این مسیر برای صنایع کنسرو وجود خواهد داشت.

بختیاری ادامه داد: افزایش واردات ماهیان تون تاثیر مناسبی در قیمت کنسرو داخلی داشته به طوریکه واردات از ۱۰ هزار تن در سال ۱۴۰۱ به ۲۳ هزار تن در سال ۱۴۰۲ رسید و پیش بینی می شود که در ۶ ماه نخست امسال حدود ۲۵ هزار تن باشد.

بختیاری با بیان اینکه صنعت کنسرو در تبدیل محصولات فسادپذیر به محصولاتی با ماندگاری بالا نقش مؤثری دارد، افزود: ماهی از آسیب‌پذیر و فساد پذیرترین محصولات غذایی بوده و شرایط نگهداری آن باید تحت کنترل باشد چرا که اگر در پودر یخ گذاشته شود، تنها یک هفته امکان نگهداری دارد و در صورت انجماد و در شرایط منفی ۱۸ درجه سانتیگراد حداکثر ۶ تا ۹ ماه و در دمای منفی ۳۰ درجه سانتیگراد ۹ ماه تا یک سال امکان نگهداری سالم محصول وجود دارد. 

رئیس سندیکای صنایع کنسرو ادامه داد: کنسرو ماهی با اعمال حرارت در دمای ۱۲۰ درجه سانتی گراد بدون ماده نگهدارنده تا ۲ سال قابلیت ماندگاری دارد، درحالیکه کشور‌های اروپایی بهترین تاریخ مصرف تا ۴ سال قید می‌کنند که براین اساس صنعت کنسرو در امنیت غذایی نقش آفرین است.

به گفته او، تجربیات موفق و ارزشمندی در کشت قراردادی رخ داده است و در حوزه آبزیان بخش اعظم ماده اولیه ماهیان است که در دریای آزاد صید می‌شود، هرچند جنبه پرورشی ندارد.

بختیاری گفت: در دنیا مکانیزمی تعریف می‌شود که شرکت کنسرو ماهی قراردادی با ناوگان صیادی منعقد می‌کنند و هزینه صید و صیادی را تامین و در اختیار ناوگان صیادی قرار می‌دهند و همواره واحد‌های تولیدی داریم که مالکان کارخانه‌ها با صیادان و شناور‌های صیادی در سطح پایین‌تر و سنتی‌تر کشت قراردادی را انجام می‌دهند.

نقش صنعت کنسرو در تأمین امنیت غذایی و هم‌زمان نمایشگاه تخصصی صنعت کنسرو از ۲۲ تا ۲۴ آبان‌ماه سال در هتل المپیک برگزار می‌شود. در این همایش پنل تخصصی درباره کشت قراردادی هم اجرا می‌شود. همچنین پنل‌های تخصصی در زمینه تاثیر هوش مصنوعی در بازاریابی و نیز نقش صنایع بسته‌بندی در صنعت کنسروسازی بررسی خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار