دانشمندان با استفاده از سیب راه جدیدی برای محافظت از خطوط لوله نفت در مقابل خوردگی ابداع کرده اند.

متخصصان دانشگاه فدرال بالتیک روسیه روکش جدیدی ساخته اند که با استفاده از سیب از خطوط لوله نفت در برابر خوردگی محافظت می‌کند.

در بیانیه وزارت آموزش و علوم روسیه به نقل از وب سایت Russia Today آمده است که این روکش شامل ذرات ریز دو فلزی مس و نقره، و نیز پکتین موجود در سیب است.

این بیانیه می‌افزاید که دانشمندان دانشگاه فدرال بالتیک ذرات ریز بر پایه مس و نقره تولید کرده اند که با پکتین سیب تثبیت شده اند.

آزمایشات نشان می‌دهند که این نوآوری به محافظت از خطوط لوله برابر خوردگی و نیز جلوگیری از تخریب زودرس سایر تجهیزاتی که با نفت در تماس هستند کمک می‌کند.

نکته قابل توجه این است که خوردگی تسریع شده خطوط لوله نفت به این دلیل اتفاق می‌افتد که نفت و سایر هیدروکربن‌ها حاوی ترکیبات فعالی هستند که شامل گوگرد است، مانند تیول‌ها و تیواستر‌ها که باعث اکسید شدن فلزات و تشکیل سولفید و در نتیجه باعث کاهش استحکام خطوط لوله می‌شود.

دانشمندان به این نتیجه رسیدند که ذرات ریز دو فلزی (متشکل از دو فلز) بر پایه مس و نقره می‌توانند برای محافظت از خطوط لوله نفت به کار روند ذرات ریز به خوبی با گوگرد برهمکنش می‌کنند، بنابراین ترکیبات خورنده را جذب می‌کنند و در نتیجه خطوط لوله و تجهیزات نفت را از آن ها محافظت می‌کنند.

محققان ذرات دو فلزی با اندازه کوچک را با رسوب مس بر روی سطح نانوذرات نقره به دست آوردند، سپس ساختار‌های حاصل در محلولی از پکتین سیب قرار گرفتند که فیبری است که به طور طبیعی سختی میوه‌ها را تضمین می‌کند و به حفظ پایداری آن ها کمک می‌کند.

منبع: الیوم السابع

برچسب ها: خطوط لوله ، خوردگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار