یک هنرمند با اشاره به اهمیت زیاد هنر انقلاب گفت: اگر قرار باشد برای بشریت از انقلاب و دفاع مقدس سخن گفته شود از طریق هنر انقلاب و دفاع مقدس خواهد بود.

سابقه هنر نگارگری ایرانی شاید به دیوارنگاری‌ها و نقوش سفالینه‌ها برگردد. هنری که بعد از ورود اسلام به ایران در خدمت ادبیات و تصویرسازی اشعار قرار گرفت. این هنر امروز دست‌مایه‌ی خلق آثاری با موضوع روز شده است. 

خشایار قاضی‌زاده، نگارگر و دکترای پژوهش هنر درمورد رنگ دفاع بیان کرد: شاید رنگ دفاع به نوعی با نور در ارتباط باشد و نور سرخ به ذهنم می‌رسد و فکر می‌کنم این سرخی از حالت‌های دنیایی نیست؛ انگار نوری است که بر ضمیر انسان می‌تابد و ابتدا می‌خواستم بگویم سفیدی مطلق ولی احساس کردم وقتی بحث دفاع به میان می‌آید انگار سفیدی مطلق رسیدن به نهایت است ولی دفاع هنوز مرحله‌ای است که قرار است رسیده شود. 

این نگارگر گفت: این نکته را باید بیان کنم که شاید درمورد هنر نقاشی انقلاب اسلامی صحبت‌های زیادی بیان شده و انگار قرار است در رابطه با نقاشی دفاع مقدس به شکل تفکیک شده‌ای صحبت شود ولی دفاع مقدس یا جنگ تحمیلی امتداد همان انقلاب اسلامی است. یعنی ضرورت انقلاب اسلامی فضایی را به وجود آورد که جامعه مجبور به دفاع در برابر افرادی شد که نمی‌خواستند این انقلاب اسلامی شکل بگیرد. 

قاضی‌زاده ادامه داد: هنر انقلاب اسلامی از هنر دفاع مقدس خیلی قابل تفکیک نیست ولی آن‌چه که به نظر می‌رسد این است که آن‌چه در حوزه‌ی هنر دفاع مقدس کمتر درمورد آن صحبت شده گرافیکی است که در آن دوره شکل گرفته است و عمدتاً می‌توان گفت جوانان آن دوره که الان صاحب نام و کسوت سنی هستند در مکانی مثل حوزه هنری گرد هم آمدند و به فعالیت پرداختند. 

علی اصغر شیرازی، نقاش و دکترای پژوهش هنر گفت: این که رنگ دفاع را با مصداق طبیعی‌اش در زندگی بیان کنیم و بگوییم مثلاً سبز، آبی، قرمز و یا رنگ‌های دیگر است فکر می‌کنم تمامی این رنگ‌ها در رنگ خدایی وجود دارد. چون گرایش‌های مختلفی از افراد در این جبهه حضور پیدا کردند و به تبلیغ دفاع مقدس پرداختند که در قالب پوستر‌های دفاع مقدس بوده است و آثاری را به وجود آوردند که می‌توان گفت خیلی نقاشانه بوده‌اند. 

محمدعلی رجبی، نگارگر و عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد گفت: اوایل انقلاب، افرادی بودند که تازه از هنرستان فارغ‌التحصیل شده بودند و با وجود سن پایین، کار‌های بسیار عالی انجام داده‌اند و هرچه بزرگتر شدند علم هنری و تجربه‌های بیشتری را بدست آوردند و همان‌طور که انقلاب تمکین پیدا کرد هنرمندانش نیز، تمکین پیدا کردند و این مقام تمکین بسیار مهم است.

این نگارگر افزود: هنرمندان انقلاب و دفاع مقدس به سمت بازخوانی خود پیش رفتند و مطمئن هستم اگر قرار باشد برای بشریت از انقلاب و دفاع مقدس سخن گفته شود از طریق هنر انقلاب و دفاع مقدس خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار