رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از برگزاری طرح آمادگی و توان عملیاتی تیم‌های واکنش سریع جمعیت هلال احمر ۱۲ استان به میزبانی سمنان خبر داد.

بابک محمودی گفت: این دوره از طرح ملی سنجش آمادگی و توان عملیاتی تیم‌های واکنش سریع جمعیت هلال احمر ۱۲ استان به مدت ۷۲ ساعت در شرایط واقعی عملیاتی باحضور مربیان واکنش سریع سازمان امدادونجات برنامه‌های راهبردی و عملیاتی مرور و تمرینات تخصصی جست‌وجو و نجات را انجام می‌دهند.

وی افزود: در این منطقه سامانه پرتابل پاسخگویی اضطراری مرکز فرماندهی عملیات ICP برپا شد که زیر ساخت ارتباطات رادیویی دیجیتال و سامانه‌های الکترونیکی و ماهواره‌ای در شرایط واقعی ایجاد شد و تیم‌های تخصصی مرکز ارتباطات رادیویی جمعیت هلال احمر و EOC این ارتباط را در منطقه با مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امدادونجات و استان‌ها برقرار کردند، این یک کار بسیار ارزشمند عملیاتی بود که تمام امکانات و تجهیزات به صورت پرتابل و مستقل در مناطق صعب‌العبور فعال گردید و تیم‌ها موفق شدند سامانه پاسخگویی اضطراری و همچنین سیستم فرماندهی را با حضور نیرو‌های عملیاتی در مراکز فرماندهی عملیات اصلی و فرعی فعال کنیم.

وی ادامه داد: تمامی مربیان آنست که از استان‌ها در این دوره حضور دارند، سگ‌های تخصصی زنده یاب را در مناطق مختلف طبیعی و صعب‌العبور که دارای شرایط خاص و طبیعی است تمرینات جست‌وجو در شب و اقدام سریع را در هنگام بروز حوادث و بحران‌ها تمرین کردند و مربیان ارشد سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر کشور که زیر نظر صلیب سرخ کشور آلمان آموزش‌های لازم را فرا گرفتند تمامی این مربیان و سگ‌ها را مورد ارزیابی قرار دادند و برنامه‌های عملیاتی را اجرا کردند.

رئیس سازمان امدادونجات اظهار کرد: تیم‌های واکنش سریع تجهیزات تخصصی نجات در آوار شامل دستگاه زنده یاب رسکیورادر، تیم‌های تخصصی امدادونجات در سیلاب شامل قایق‌های جیمینی و ربات‌های امدادونجات که از فناوری‌های نوین سازمان امدادونجات به شبکه امدادونجات کشور اضافه شده است را در قالب تمرینات عملیاتی تخصصی در سیلاب انجام می‌دهند و همچنین پمپ‌هایی که برای تخلیه آب در سیلاب انجام می‌شود باحضور این تیم‌ها تمرینات تخصصی انجام می‌گیرد.

محمودی با اشاره به موارد دیگر این تمرینات بیان کرد: ناوبری، جهت‌یابی کار با GPS همچنین جهت‌یابی طبیعی از روی ستارگان و پیمایش شب زیر نظر متخصصین و مربیان ارشد واکنش سریع سازمان امدادونجات در کوهستان که تمرین کردند و برنامه‌های عملیاتی در این زمینه را انجام دادند.

وی اضافه کرد: مرور و کار با دستگاه‌های زنده یاب در شرایط واقعی و همچنین تمرین سرویس و نگهداری تجهیزات تخصصی امدادونجات که همیشه در وضعیت عملیاتی هستند زیر نظر مربیان تخصصی حوزه لجستیک تمرین کردند.

وی تصریح کرد: کارگاه تمرین تخصصی شامل نجات فنی و امداد کوهستان با برپایی کارگاه‌های تخصصی توسط مربیان ارشد امدادونجات کوهستان این سازمان در دیواره‌های سنگی نصب کارگاه را انجام و با استفاده از وینچ‌های پرتابل بنزینی، برقی و همچنین ایجاد کارگاه‌های طبیعی عملیات دسترسی و انتقال مصدوم را باز آموزی کردند.

محمودی خاطرنشان کرد: در این برنامه سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر با دو رویکرد تحت عنوان ارزیابی تجهیزات آماده عملیات و توان تیم‌های واکنش سریع و مرور تمرین‌های عملیاتی که هر لحظه در اوج آمادگی و پاسخگویی باشند یکی از موارد‌های مهم این دوره بوده است.

این مقام مسئول با اشاره به فعالسازی پست فرماندهی ICP افزود: با تجهیز سازمان امدادونجات در کوتاه‌ترین زمان سامانه پاسخگویی اضطراری این سازمان شامل تجهیزات تخصصی ارتباطی و الکترونیکی در تمام نقاط کشور در کوتاه‌ترین زمان مستقر می‌شوند و بدون نیاز به محیط، زیرساخت‌های ارتباطی و الکترونیکی را در مناطق بحران زده و حادثه دیده با مراکز عملیاتی جمعیت هلال احمر و در دستگاه‌های مختلف برقرار خواهد کرد.

بابک محمودی تصریح کرد: تجهیزات تخصصی ارتباطات رادیویی دیجیتال سامانه‌های الکترونیکی و همچنین سیستم‌های ماهوار‌ه‌ای از ویژگی‌های مهم سامانه است که ما در استان سمنان این موضوع را عملیاتی کردیم و در مناطق مختلف کشور در هنگام بروز بحران‌ها سازمان امدادونجات این سامانه را فعال خواهد کرد.

رئیس سازمان امدادونجات در پایان گفت: طرح ملی سنجش آمادگی و توان عملیاتی تیم‌های واکنش سریع کشور تداوم دارد که به صورت منطقه‌ای در کلیه مناطق کشور با حضور تیم‌های پیشرو، پشتیبان و معین برگزار خواهد شد. این تیم‌ها به مدت ۷۲ ساعت در شرایط واقعی عملیات را انجام می‌دهند و در کلیه مناطق کشور و کلانشهر‌ها بر مبنای عرصه خطر پذیری کشور که از برنامه‌های عملیاتی سازمان امدادونجات است انجام خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار