یک سوم آنانی که تابستان امسال در سواحل خزر در حوزه استان مازندران جان باختن افرادی بودند که شبانه به دل دریا زدند و نتوانستند در مقابل موج های شکافنده آن تاب بیاورند.

از مجموع ۲۹ نفری که در مدت زمانی خرداد تا پایان شهریورماه امسال یعنی بازه زمانی اجرای طرح "سالمسازی دریا "در دریای خزر غرق و فوت شدند ۱۰ نفر به دلیل شنا در شب و زمانیکه تیم های ناجیان غریق طرح حضور نداشتند این اتفاق برای آنها رخ داد.

با کنکاش و جست و جو در داده ها و اطلاعات هیات نجات غریق مازندران به نتایجی می رسیم که برخی از آنها بیانگر اوج بی توجهی مسافرانی است که به مازندران می آیند و خود را به دریا و ویژگی های ناشناخته آن می سپارند.

هر زمان از دریای خزر سخنی به میان‌ می آید وضعیت توپوگرافی خاص و همچنین خطرناکش سیگنال های خطر مخابره می شود که از آن جمله "جریان شکافنده"، وضعیت خاص این دریا که از سوی کارشناسان امر به عنوان متهم اول و آخر غرق و فوت بسیاری از افراد است.

باوجود تمام اطلاع رسانی و هشدارهای پیاپی مبنی بر خطرساز بودن شنا در دریای خزر، هستند افرادی که این دریا را با استخر شنا اشتباه می گیرند و برای شنا کردن به دریا می زنند.

بارها از طریق رسانه ها شنیدیم که افراد به دلیل نادیده گرفتن هشدارهای ممنوعیت شنا در برخی نقاط مشخص شده دست به این کار می زنند و گاها نیز تبعات این سهل انگاری را دیده اند. غرق شدن و در حالت خوش شانسی نجات از چنگال موج های دریا توسط ناجیان غریق از جمله آن است اما هستند افرادی که برغم تمام تلاش ها از مرگ نجات نمی یابند و در لیست فوتی های غریق در دریا قرار می گیرند.

این افراد به واسطه نادیده گرفتن امری بدیهی و واضح که همان ممنوعیت شنا ممنوع جان خود را از دست می دهند حال آنکه دسته ای دیگر از فوتی ها را افرادی سهل انگارتر می توان برشمرد؛ افرادی که شبانه راهی دریا برای شنا می شوند.

کسانی که شبانه و در زمانیکه کرکره فعالیت طرح سالم سازی دریا پایین کشیده شده و ناجیان غریق حضور ندارند دست به این کار می زنند. براساس ضوابط تعیین شده ساعات فعالیت طرح سالمسازی دریا و حضور ناجیان غریق از هشت تا ۲۰ است و در غیر این ساعت آنان حضور ندارند. 

رییس هیات نجات غریق مازندران  گفت: با وجود هشدارهای مکرر در خصوص شنا در نقاط ممنوعه و ساعات پرخطر اما این موضوع از سوی افرادی بومی و مسافران نادیده گرفته می شود.

نقی کریمیان افزود: از جمله موارد هشداری خودداری از شنا در شب و زمانی که پایان ساعات کاری ناجیان غریق طرح سالم سازی دریا می باشد و این خود به چالش برای کاهش فوتی ها مبدل شده است.

وی ادامه داد: تابستان امسال ۱۰ نفر بدلیل نادیده گرفتن این موضوع در دریای خزر غرق شدند و جان خود را از دست دادند در حالیکه اگر این موضوع رعایت می شد تمامی این تعداد افراد زنده و در کنار خانواده خود بودند.

رییس هیات نجات غریق مازندران توضیح داد: در حالی این افراد مبادرت به شنا در دریا کردند که بدلیل پایان ساعات کاری طرح دریا هیچ ناجی غریق در سواحل حضور نداشت تا بتواند آنها را نجات دهد.

وی با تاکید بر اینکه تا زمانیکه هشدارها در خصوص شنا جدی گرفته نشود برای همیشه دریای خزر از میان شناگران غریق می تواند بگیرد، گفت: مصداق این موضوع را می توان به بسته شدن پرونده طرح دریا تابستان امسال با رقم خوردن ۲۹ فوتی برشمرد.

در همین حال با وجود فوت این تعداد افراد در دریای خزر اما عملکرد مازندران در کاهش غریق به نسبت سالهای گذشته بسیار چشمگیر و حائز اهمیت است به طوریکه معاون سیاسی، امنیتی استانداری مازندران گفت که با تلاش ناجیان غریق مازندران از ابتدای خرداد ماه  تا کنون ۹۳۷ نفر از غرق شدگی نجات یافته اند که از این تعداد ۲۶۴ نفر زن بودند.

قاسم عزیززاده گرجی ادامه داد:تعداد غرق شدگان  امسال در دریای خزر از ۵۱ نفر در سال گذشته با کاهش بیش ۵۰ درصدی به ۲۹ نفر رسید.

وی گفت: کاهش مرگ و میر و غرق شدگان در دریای خزر یکی از خواسته های جدی شهروندان بود که در سال جاری تلاش کردیم در این مسیر گام برداریم.

معاون سیاسی استاندار مازندران با بیان این که قبل از آغاز طرح دریا مناطق حادثه خیز به صورت دقیق بررسی و شناسایی شد، اظهار کرد: ۷۵۰ نقطه حادثه خیز دریای خزر شناسایی و معرفی شد.

عزیززاده گرجی گفت: تعداد یک هزار و ۳۳۰ ناجی غریق در سواحل مازندران مستقر بودند تا با دقت و تلاش شبانه روزی به مسافران خدمت رسانی کنند.

  پزشکی قانونی مازندران اعلام کرد از شروع طرح دریا یعنی از اول خرداد تا پایان شهریور امسال ۲۹ نفر در سواحل دریای استان غرق شدند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۲ درصد کاهش نشان می دهد. ۲۳ نفر از غرق شدگان مرد و ما بقی زن و همچنین ۸۱ درصد از غرق شدگان نیز غیر بومی بودند.

بنابراین گزارش سواحل شهرستان های محمود آباد با هفت، بابلسر و تنکابن هر کدام با ۶ مورد به ترتیب بیشترین موارد مرگ ناشی از غرق شدگی و شهرهای رامسر و نور هر کدام با یک فوتی ناشی از غرق شدگی به ثبت رسید.

بر اساس آمار بیشترین غرق شدگی مربوط به مرداد ماه با ۱۱، شهریور با ۱۰، تیر با پنج و خرداد باسه مورد به ثبت رسید. بیشتر غرقی ها ۲۱تا ۴۰ ساله بودند.

بررسی ها نشان می دهد ۱۶ نفر از غرق شدگان در سنین ۲۱ تا ۴۰ سال قرار داشتند و یک غرقی نیز بالای ۶۱ سال سن داشت.

سواحل دریای خزر فضای جذاب و چشم نوازش برای هر کسی که به این خطه از شمال کشور می آید وسوسه شنا در دریا را ایجاد می کند تا در مدت حضورش در این منطقه به قول معروف تنی به آب بزند و شنا کند.

اما خزر همواره آبستن بروز حوادث پیش بینی نشده برای آنهایی است که احساس می کنند شناگر هستند و می توانند در این نقطه همچون استخر شنا کنند اما غافل از اینکه "جریان شکافنده" و نقاط دنج سواحل این دریا مستعد و عامل بروز حوادثی نظیر غرق شدن در دریا است.

جریان شکافنده را می توان با قرار گرفتن در ارتفاع با چشم مشاهده کرد. چنان چه اگر روی برآمدگی ماسه ای پایتان را بگذارید تصور می کنید که عمق آب کم است، ولی با کمی جا به جایی ناگهان عمق آب افزایش می یابد، بنا بر این باید مواظب تغییر ناگهانی عمق آب باشید تا دچار مشکل نشوید.

بر اساس آمار اداره کل پزشکی قانونی مازندران از سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ به ترتیب ۱۰۹، ۹۹، ۱۴۷، و سال ۱۴۰۱ به ۱۶۱ نفر در دریای خزر غرق شدند.

سواحل و دریای خزر در مجاورت مازندران همواره یکی از حادثه خیزترین آب‌های کشور محسوب می‌شود که هر ساله صدها مسافر و بومی را به کام مرگ می‌کشاند. عمق متغیر، وجود گرداب‌های زیرسطحی، ساخت و سازهای چندین دهه پیش در زمان پسروی دریا، ورود رودخانه‌ها و ایجاد جریانات کششی هرکدام باعث شده تا سواحل مازندران میزبان غرقی های بیشماری باشد که اغلب بی توجه به هشدارها هستند.

مازندران دارای ۱۵ شهرستان ساحلی است که در این میان شهرستان‌های محمود آباد با ۳۰ کیلومتر ساحل آزاد و بیش از ۱۲۰ راه دسترسی دارای ۱۶ طرح، بابلسر با ۲۷ کیلومتر نوار ساحلی و ۱۳ کیلومتر نوار ساحلی قابل شنا، از شاخص‌ترین شهرستان های مرکزی استان در اجرای این طرح محسوب می شوند.

منبع : ایرنا

برچسب ها: دریای خزر ، غرق شدگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار