رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه ۸۰ درصد تالاب‌های کشور یا کاملاً خشک شدند و یا رو به خشک شدن هستند، افزود: قانون حفظ تالاب‌ها باید در کشور اجرا شود.

 سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همه باید در پاسداشت اصل ۵۰ قانون اساسی تعهد لازم را داشته باشند.

وی در رابطه با طمع استفاده بیش از حد از منابع دریایی، بیان کرد: در دوره گذشته مجلس شورای اسلامی، اتفاقات تلخی همچون صید ترال به دفعات تیتر رسانه‌ها شد و وضعیت ذخایر دریایی را در وضعیت نامناسبی قرار داد.

وی ادامه داد: در مقابل این نوع صید بی‌رحمانه به طور جد ایستادیم و مانع از ادامه آن شدیم؛ وضعیت به گونه‌ای شده بود که صیادان بومی و محلی اعلام می‌کردند دیگر چیزی در دریا برای صید آنان باقی نمانده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس اضافه کرد: صید ترال که عملاً منابع دریایی را جارو می‌کرد، وضعیت معیشتی صیادان محلی را نیز تحت تأثیر قرار داده بود؛ اقدامات قانونی مجلس یازدهم در این رابطه مانع از صدور مجوز برای صید ترال و صید محاصره‌ای شد.

وی با انتقاد از عملکرد سازمان شیلات به عنوان متولی اصلی صید آبزیان در کشور از تحقیق و تفحص مجلس از این سازمان خبر داد.

رفیعی با بیان اینکه ۸۰ درصد تالاب‌های کشور یا کاملاً خشک شدند و یا رو به خشک شدن هستند، افزود: قانون حفظ تالاب‌ها باید اجرا شود؛ سهم حق آبه تالاب‌ها باید در جدول منابع آبی مشخص و وزارت نیرو ملزم به تمکین به این قانون باشد.

وی گریزی هم به وضعیت دریاچه ارومیه زد و گفت: دریاچه ارومیه نمونه بارز یک اکو سیستم ارزشمند است که قربانی تصمیمات مدیریتی اشتباه شده است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: باید مشخص شود که چه کسی مجوز احداث میان گذر در دریاچه ارومیه را صادر کرد و چرا به جای پین گذاری در این پل، از خاک‌ریزی استفاده شده است؟ سازمان حفاظت از محیط زیست چرا به عنوان مسؤول ناظر به وظایف خود در نظارت به چگونگی احداث پل بی توجهی کرده است؟ چه کسانی مجوز تأسیس کارخانه فولاد به عنوان یک صنعت آب بر را در حوضه آبریز دریاچه ارومیه صادر کردند؟ چه کسانی به تغییر الگوی کشت در منطقه بی تفاوت بودند؟ ما معتقدیم که عوامل بسیاری دست به دست هم داده تا این دریاچه ارزشمند امروز در شرایط بحرانی قرار گیرد.

وی در رابطه با تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: اعتبار اختصاص یافته برای ستاد احیا به جای هزینه برای اصلاح الگوی کشت و اختصاص به کشاورزان، در مطالعات بی سرانجام و پژوهشی شبهه دار در یک دانشگاه خاص اختصاص یافته بود.

رفیعی اضافه کرد: مجلس به وظیفه خود عمل کرد و نتیجه آن به قوه قضائیه ارسال شد؛ امروز باید قوه قضائی سرانجام و نتیجه تحقیق و تفحص از ستاد احیا را به اطلاع مردم برساند.

وی همچنین در رابطه با معضل فرونشست برخی از استان‌های مرکزی کشور گفت: متأسفانه در دوره‌های گذشته به آمایش سرزمینی بی توجهی محض شده است؛ توسعه در هر منطقه باید بر اساس توان و ظرفیت آن منطقه انجام شود که متأسفانه به آن بی توجهی شده و آمایش سرزمینی صرفاً به مطالعات سر طاقچه‌ای تبدیل شده بود.

این نماینده مجلس ادامه داد: عمده بارگذاری کشور در فلات مرکزی رخ داده که امروز نیازمند هزاران میلیارد تومان هزینه برای ادامه زندگی در منطقه است.

وی با بیان اینکه چاره‌ای جز سازگاری با فرونشست رخ داده در منطقه نیست، خاطر نشان کرد: در این رابطه دیگر اقدام آن‌چنانی زود بازده نمی‌توان انجام داد و باید به سمت سازگاری پیش رفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار