مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: ۲۰۰ رشته قنات در این استان باید با کمک اعتبارات دولتی و بخش خصوصی مرمت و بازسازی و از آبدهی آنها استفاده شود.

غلامرضا ذاکری اظهار داشت: طی ۲ سال گذشته ۱۳۰ رشته قنات با ۳۸۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی و استانی مرمت و احیا شده است.

وی با اشاره به وجود ۸۴۱ رشته قنات در چهارمحال و بختیاری و لایروبی ۶۰۰ رشته از این تعداد تاکنون، افزود: میزان آب‌دهی این قنات‌ها ۷۰ میلیون مترمکعب است و در زمان حاضر ۱۷ درصد زمین‌های کشاورزی این استان به وسیله این قنات‌ها آبیاری می‌شود.

ذاکری اضافه کرد: قنات‌ها از جمله سازه‌های قدیمی ابداعی از سوی ایرانیان است که به عنوان میراث فرهنگی به شمار می‌رود که با توجه به کارکرد آنها باید احیا و زنده بمانند.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: تجهیز۵۰۰ هکتار از اراضی آبی کشاورزی این استان به سیستم آبیاری نوین با ۲۸۸ میلیارد ریال اعتبار در دستور کار است.

ذاکری با اشاره به استفاده از توان بخش خصوصی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری افزود: با توجه به رویکردی که دراستان ایجاد شده تلاش می‌شود امسال نیز از توان بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های آبیاری نوین استفاده شود.

وی اظهار داشت: در زمان حاضر ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری به کمک بخش خصوصی در حال تجهیز به سیستم نوین آبیاری است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: بر این اساس سرمایه‌گذاران در مقابل اجاره زمین‌ها، پروژه سامانه آبیاری نوین را با نظارت سازمان جهاد کشاورزی و همکاری شرکت‌های مشاور تحویل کشاورزان می‌شود.

ذاکری مهمترین مشکل در خصوص اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در چهارمحال و بختیاری را تامین اعتبار لازم عنوان کرد و اظهار داشت: پرونده‌های مطالعه شده زیادی در این خصوص وجود دارد که معطل تامین اعتبار هستند و در صورت تامین اعتبارات دولتی این آمادگی وجود دارد که به نسبت مبلغ تخصیص داده شده زمین‌های کشاورزی آبی استان به این سامانه‌ها مجهز و بهره‌برداری اصولی شوند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های کم بارش طی چند سال اخیر است اجرای سامانه‌های آبیاری در این استان به عنوان یک ضرورت به شمار می‌رود.

به گفته ذاکری، از ۱۲۰ هزار هکتار اراضی آبی چهارمحال و بختیاری با کمک اعتبارات دولتی که ۸۵ درصد بلاعوض است نزدیک به ۶۸ هزار هکتار معادل ۵۹.۵ درصد مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری شده و مابقی نیز برای سال‌های آینده هدف‌گذاری شده است.

وی اضافه کرد: چهارمحال و بختیاری از نظر درصد تجهیز اراضی این استان به سامانه‌های نوین آبیاری رتبه دوم کشور را دارا است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: طی۲ سال گذشته ۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی آبی این استان با کمک بخش خصوصی و به بیش از ۹۰۰ هکتار نیز با کمک بخش دولتی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

ذاکری بیان داشت: ۲۵۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری است که ۱۵ درصد مساحت کل ستان را شامل می‌شود که از این میزان ۱۴۳هزار هکتار معادل ۵۷ درصد کشت و زراعت، ۴۶ هزار هکتار معادل ۱۹ درصد باغ و ۶۲ هزار هکتار نیز به صورت آیش استفاده می‌شود.

وی افزود: با وجود خشکسالی‌های چند سال اخیر و ضعف منابع آبی چهارمحال و بختیاری، اما با انجام طرح‌های به زراعی و مدیریت مزرعه میزان تولیدات کشاورزی استان با همت ۸۳ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی به ۲ میلیون تن افزایش یافته است.

ذاکری ادامه داد: همچنین در این مدت با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری میزان مصرف آب در بخش کشاورزی نیز از حدود یک میلیارد مترمکعب به ۷۴۲ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار