شهید سرلشکر عباس نیلفروشان در یکی از سخنرانی‌های خود عنوان کرد که برای شهادت لحظه شماری می‌کند؛ شهادتی که بالاخره به آن رسید.

عقیده و باور به موضوع و وجهی از زندگی اتفاقی نیست که در یک یا دو دهه از زندگی فردی در انسان ایجاد شود. کسی که اعتقاد و باوری داشته باشد از نخستین روز‌های زندگی‌اش مشخص است. عقیده و باوری که می‌تواند از شخص، مبارزی دلیر و فرماندهی جان بر کف بسازد و یا حتی فردی که خلاف این عقیده را دنبال می‌کند.

در این مدت یکسال و پس از عملیات غرور آفرین «طوفان‌الاقصی» در نوار غزه توسط جبهه مقاومت و حماس و پس از آن حمایت‌های غرورآفرین حزب الله لبنان و انصار الله یمن و به طور کلی تمامی جبهه مقاومت، عقیده و باوری که درباره‌اش سخن گفتیم به شکلی مشخص به چشم‌های جهانیان نشان داده شد. عقیده ای بر پایه دفاع از مظلوم و مقاومت و مقابله با دشمن جنایتکار است.

دشمن جنایتکاری که عقیده اش بر کشتن، جنایت و نابودی بنا شده است و رژیم جنایتکار صهیونیستی که حالا همه می‌دانند که برای جلوگیری از فروپاشی خود که بسیار هم به آن نزیک شده است قانون و خط قرمزی ندارد. در این بین اما در جبهه مقاومت هستند افرادی که گم نام بودند اما جان خود را برای دفاع از کشور و مقابله با ظالم زمان فدا کردند.

سرلشکر عباس نیلفروشان

سرلشکر شهید عباس نیلفروشان آخرین نمونه از بزرگمردان و سردارانی است که در این مسیر و در راه آزادی و مقابله با رژیمی جنایتکار صهیونیستی مسیر شهادت را طی کرد و به همرزمانش پیوست.  راهی که بار‌ها از علاقه اش به آن حرف زده بود.

شهید نیلفروشان در یکی از آخرین سخنرانی‌های خود اظهار کرد: ما را با ترور، تحریم و شهادت تهدید نکنید. این لباس سبز پاسداری لباس کفن ما است و ما پیشمرگان این ملت هستیم و سال‌هاست که در  راه رسیدن به هم سنگرهایمان لحظه شماری می‌کنیم.

این سرلشکر بزرگ ایرانی که از فرماندهان پیشکسوت و جانبازان سرافراز دفاع مقدس و مستشار سپاه بود شامگاه ششم مهر۱۴۰۳ در حمله تروریستی رژیم جنایتکار صهیونی به منطقه ضاحیه بیروت لبنان و در عملیات ترور سید حسن نصرالله، به آروزیش رسید و به همرزمان شهیدش پیوست.

سرلشکر شهید عباس نیلفروشان به گفته پدرش از ۱۳ سالگی با اضافه کردن یک سال به شناسنامه‌اش راهی جبهه و جنگ می‌شود و در مناطق کردستان و همراه با شهید چمران به مبارزه با کومله می‌پردازد. پس از آن در جنگ تحمیلی برای دفاع از کیان کشورمان در میدان‌های نبرد و در قامت معاون فرماندهان حضور می‌یابد.

سرلشکر نیلفروشان از سال ۸۴ به نیروی زمینی سپاه می‌رود و معاون عملیات این نیرو می‌شود، پس از آن در دو مقطع به‌عنوان مسئول عملیات سپاه در لبنان به ایفای نقش می‌پردازد و پس از آن برای دوره‌ای ریاست دانشگاه فرماندهی ستاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به‌عهده می‌گیرد، اما پس از مدتی به معاونت عملیات کل سپاه می‌رود و جانشین معاون عملیات می‌شود.

با تشکیل قرارگاه مرکزی امام حسین (ع) با حفظ سمت، جانشینی فرمانده‌کل سپاه در قرارگاه امام حسین (ع) را به‌عهده می‌گیرد و پس از انتصاب سردار سلامی به فرماندهی‌کل سپاه سرلشکر عباس نیلفروشان از سال ۱۳۹۸ به سمت معاونت عملیات کل سپاه منصوب می‌شود. پس از شهادت سردار زاهدی در ۱۳ فروردین امسال وی به‌عنوان فرمانده سپاه لبنان منصوب شد و در همین سمت به فیض شهادت نائل آمد.

جبهه های جنگ

سرلشکر نیلفروشان در سال‌های خدمت مسئولیت‌های مختلفی از جمله: فرماندهی دسته، فرماندهی گروهان، فرماندهی گردان، فرماندهی محور و معاونت عملیات لشکر ۸ نجف در زمان فرماندهی احمد کاظمی، جانشینی فرمانده کل سپاه در قرارگاه امام حسین، معاونت اجرایی سپاه و جانشینی معاونت عملیات سپاه در زمان معاونت سرتیپ محمدرضا زاهدی را در کارنامه نظامی خود داشت. معاونت عملیات نیروی زمینی سپاه، معاونت عملیات ستاد کل سپاه، ریاست دانشکده و پژوهشکده علوم دفاعی (دافوس سپاه)، آموزش و تربیت نیروی انسانی، از جمله مسئولیت‌های مختلف ایشان در لباس سبز پاسداری بوده است که در همه این مسئولیت‌ها موفق و سربلند بود.

از آخرین اقدامات وی در زمان فعالیت مستشاری در لبنان می‌توان به عملیات اربعین حزب‌الله لبنان اشاره کرد که سرلشکر نیلفروشان به‌عنوان مستشار در جریان طراحی و اجرای آن نقش داشت. این عملیات ضربه مهلکی بر پیکره دستگاه اطلاعاتی ارتش اسرائیل و یگان ۸۲۰۰ آن وارد کرد.

یکی دیگر از ابتکارات موفق سردار نیلفروشان تشکیل قرارگاه نبی اکرم (ص) به‌عنوان مرکز فرماندهی و کنترل برخط و یکپارچه عملیات‌های سپاه بود که برکات آن در عملیات بزرگ وعده صادق به‌خوبی نمایان شد.

نقشه ترور سرلشکر نیلفروشان، اما به سال ۱۴۰۱ برمی‌گردد، زمانی که وی به‌عنوان مسئول عملیات کل سپاه با قدرت فرماندهی و حضور میدانی خود مانع از تحقق نقشه‌های تجزیه‌طلبانه دشمن شد، این موضوع در کنار سایر ضرباتی که با طراحی نقشه، بر پیکره آمریکا و رژیم صهیونیستی وارد کرد، موجب شد در سال ۱۴۰۱ در لیست ترور آمریکایی‌ها قرار بگیرد و از آن زمان بود که موضوع ترور وی در دستور کار سرویس‌های اطلاعاتی دشمن قرار گرفت.

در انتها اما با خاطره ای از سردار اشتری مشاور رئیس ستادکل نیروهای مسلح درباره شهید سرلشکر عباس نیلفروشان و آخرین ملاقات این شهید با سردار اشتری این گزارش را به پایان می‌رسانیم. ملاقاتی که شاید این شهید بزرگوار می‌دانست راهی که در مسیر آن است پایانش به کجا ختم می شود.

سردار اشتری در خاطره آخرین ملاقاتش با شهید نیلفروشان می گوید: در مدتی که سردار نیلفروشان به لبنان تشریف برده بودند من چند بار ایشان را زیارت کردم. خیلی علاقه‌مند بودم که هر وقت می‌رسد ایشان را ببینم. اما نمی‌شد خیلی راحت تماس بگیریم. ولی قرار شد که وقتی آمد یک پیامی بدهد. یا من می‌رفتم خدمت ایشان یا ایشان لطف می‌کردند و می‌آمدند. من سری قبل که ایشان را دیدم تقریبا فکر می‌کنم کمتر از دو ماه باشد و همان تصویری که شما می‌گویید، صبحانه‌ای خدمت ایشان بودیم و پیش ما تشریف آوردند شاید دو سه ساعتی بود. ایشان مطرح کردند که سردار سلامی به او گفته‌ است بالاخره شما آنجا(لبنان) هستید ولی باید بعدا برگردید!

سردار نیلفروشان و سردار اشتری

من اینگونه برداشت کردم که می‌گوید ما به شما در سپاه نیاز داریم. سردار نیلفروشان گفتند که من به سردار سلامی گفتم سردار! ماموریت من در بیروت، پایانش گلستان شهدای اصفهان است. یعنی من با شهادت برمی‌گردم!  ایشان گفتند که من می‌روم بوستان شهدا.

صحبتش این بود که پایان کار من همین جاست و من تا شهادت می‌ایستم. خیلی عاشق شهادت بودند و این حرف را زد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۲۴ مهر ۱۴۰۳
سلام بر شهید عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۲۴ مهر ۱۴۰۳
خدا بیامرزه و روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۲۴ مهر ۱۴۰۳
خدا بیامرزد تمام شهدای راه اسلام و همچنین سردار پر افتخار کشورم عباس نیلفروشان انشاالله همنشین سید و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین علیه السلام باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۲۴ مهر ۱۴۰۳
خدا رحمتش کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۲۴ مهر ۱۴۰۳
روحش شاد
آخرین اخبار