رسانه‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان در زمان وقوع اتفاقات و حوادث مهم، با شایعات و دروغ‌هایی سعی می‌کنند اصل حادثه را زیر سوال ببرند.

از شایعه تا واقعیت: هرچند برخی معتقدند که دروغ گوبلزی به تاریخ انقضای خودش نزدیک شده، اما شبکه‌هایی مانند اینترنشنال نشان دادند که می‌توان با دروغ بزرگ، به انتشار اخبار بپردازند.

گوبلز معتقد بود برای باور پذیر‌تر بودن یک دورغ باید آن را بزرگ‌تر گفت. در روز‌های اخیر، رسانه‌های فارسی‌زبان معاند در کنار شایعه کشته شدن (شهادت) سردار قاآنی، شایعه دستگیری وی به جرم جاسوسی را مطرح کردند.

سردار قاآنی

درست مانند شیوه دروغ لودادن مقر سیدحسن نصرالله (بدون اشاره به حضور سردار نیلفروشان از فرماندهان ارشد ایرانی) توسط ایرانی‌ها برای کاستن از جنایتی که اسرائیلی‌ها مرتکب شدند.

سیدحسن نصرالله

در ماجرا‌های عملیات وعده صادق ۲ و موفقیت ۹۰ درصدی موشک‌ها در اصابت به اهداف نظامی از پیش تعیین شده، این رسانه‌ها در ابتدا سعی کردند منکر موفقیت عملیات شوند و سپس با دروغ دیگر درباره قیمت موشک‌ها خواستند تا عملیات را شکست خورده و پرهزینه نشان دهند.

وعده صادق ۲

در ماجرای جنایت حمله وحشیانه به بیمارستان المعمدانی که منجر به کشته شدن ۵۰۰ بیمار شد، هم این رسانه‌های معاند بودند که دروغ مخفی شدن حماس در زیر ساختمان‌ها و سپر کردن بیمارستان را مطرح کردند تا از شدت جنایات صهیونیست‌ها بکاهند.

بیمارستان المعمدانی

در ماجرای شهادت شهید رئیسی نیز، این رسانه‌ها با انتشار اخباری مبنی بر ناپدید شدن محافظ رییس‌جمهور، دروغ خرابکاری توسط بادیگاردش را مطرح کردند.

شهید رئیسی

آنها در زمان به شهادت رسیدن حاج قاسم سلیمانی نیز از چنین دروغ‌های بزرگی استفاد کردند، این شبکه‌ها مدعی شدند که ایران بر سر جام حاج قاسم با امریکایی‌ها معامله کرده است.

در ماجرای اغتشاشات سال ۱۴۰۱ هم همین رسانه‌ها مدعی ضربه زدن و کشتن مهسا امینی شدند و در ادامه مقدمات آشوب‌ها را فراهم کردند.

اسکن جعلی

(اسکن جعلی که اینترنشنال منتشر کرد)

در آن زمان حتی دروغ بزرگ فرار مسئولان ایران به ونزوئلا را هم مطرح کردند.

دروغ بزرگ فرار مسئولان ایران به ونزوئلا

در تحقیق علمی که در آن زمان انجام روی ۵ رسانه اصلی فارسی زبان ضدانقلاب انجام گرفت مشخص شد که این شبکه‌ها در ۳۸ هزار دروغ را در ۴۶ روز منتشر کردند.

در زمانی که حشدالشعبی در پیشانی جبهه مقاومت لیه داعش قرار داشت، عده‌ای دیگر انواع و اقسام شایعات را علیه این رزمنده‌ها منتشر کردند.

یکی از این دروغ‌ها که حتی با واکنش عجولانه سلبریتی‌ها همراه شد، توییت فیکی بود که با جعل عکس یک روحانی منتشر شده بود تا مردم ایران را نسبت به این گروه مقاومت بی اعتماد کنند.

در زمان حمله تروریستی در رژه نیرو‌های مسلح اهواز در ۳۱ شهریور سال ۹۷ که در آن ۲۵ تن از جمله زن و کودک به شهادت رسیدند، اینترنشنال برای اولین بار تریبون در اختیار یک گروک تروریستی قرارداد. در ادامه نیز برخی کاربران فیک با سوءاستفاده از تصاویر روحانیون، مطالب عجیبی را منتشر کردند تا اصل حمله تروریستی گروهک الاهوازیه را به حاشیه ببرند.

در موسم اربعین نیز همواره دروغ‌هایی از سوی رسانه‌هایی با هدفگیری از بین بردن روابط بین دو ملت ایران و عراق منتشر می‌شود. یکی از این دروغ‌ها ارائه خدمات جنسی هتل‌های ایرانی به مردان عراقی! بود.

اینها همان رسانه‌هایی هستند که در زمان شیوع کرونا هم با وقاحت تلاش داشتند تا ایران را منشأ آلودگی کرونا معرفی کنند و از این طریق فشار‌های بین‌المللی را بر ایران تحریم زده افزایش دهند.

حتی در زمان کشف واکسن هم شروع به شایعه‌سازی مانند تزریق واکسن اول مسئولان درجه یک نظام شدند. در دروغ دیگر و در زمانی که رهبر انقلاب تنها واردات واکسن از آمریکا، انگلیس و فرانسه را به دلیل سابقه سیاه‌شان ممنوع کرده بود به دروغ رهبر انقلاب را مانع واردات هرگونه واکسن به ایران معرفی کردند.

در زمان توانمندی ایران در تولید واکسن ایرانی کرونا هم شروع به تخریب واکسن کردند.

پس از بارش‌های سیل‌آسای خوزستان در سال ۱۳۹۸، عده‌ای شایعه بارورسازی ابر‌ها توسط سپاه را منتشر کردند این درحالی بود که مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابر‌های مرکز مطالعات وزارت نیرو با رد این شایعه گفته بوده بود، پس از باروری ابر‌ها یک ربع تا حداکثر ۲ ساعت بعد شاهد بارندگی خواهیم بود، درحالی که در سال آبی ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ هیچ پروژه باروری ابر‌ها نداشتیم.

بارش‌های سیل‌آسای خوزستان

پس از وقوع زمین‌لرزه سال ۱۳۹۶ در کرمانشاه که منجر به جان باختن تعداد زیادی از هموطنان مان شد، برخی رسانه‌ها شایعه آزمایش هارپ را مطرح کردند. موضوعی که همان زمان هم رد شد و هیچ فرد متخصص علمی، نظامی و یا غیرنظامی هم آن را تایید نکردند و این دروغ بزرگ رد شد.

در زمان وقوع آتش‌سوزی و سقوط ساختمان پلاسکو در آخرین روز دی ماه سال ۱۳۹۵ نیز عده‌ای شایعه کردند که ساختمان براثر انفجار عمدی و یا بمب‌گذاری توسط داعش تخریب شد؛ شایعه‌ای بزرگ که البته هیچ سندی برای آن منتشر نشد.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار