رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش گفت: تصحیح بالغ بر ۲۵ ميليون پاسخ برگ در آزمون خرداد توسط همكاران انجام شد.

محسن زارعی، رئیس مرکز سنجش و ارزشیابی نظام تعلیم و تربیت در یک گفت و گوی ویدئویی گفت: تمام تلاش وزارت آموزش و پرورش به پشتوانه‌‌یمعلمان عزيز این بود كه طراحی آزمونهای نهایی به صورت استاندارد صورت پذيرد و با كمک و مشاركت سازمان پژوهش و معاونت آموزش متوسطه، گروه مؤلفان، گروههاي آموزشی و دبيرخانههای راهبری در تدوين جدول هدف محتوا ارزشيابي براي هر عنوان درس تهيه شد.

وی افزود: در هر سه پايه دهم، يازدهم و دوازدهم مبنايی تدوين شد؛که در اختيار معلمين و دانش آموزان عزیز  قرار گرفت تا با چارچوب طراحي آزمونها آشنايي كامل داشته باشند .

رئیس مرکز سنجش و ارزشیابی نظام تعلیم و تربیت بیان کرد: طراحان هم آن چارچوب موظف به طراحی آزمون بودند. اين استانداردسازی برای آزمون در نظر گرفته شد كه مبمی بر اهداف برنامه درسی و با پوشش تمامي اهداف و در نظر گرفتن حيطههاي مختلف شناختي و با بارمی كه مصوب سازمان پژوهش هست و همين طور رعايت رواني سوال و فهم آن از سوی دانش آموزان بود.

زارعی در این مورد تصریح کرد: طراحان سوال هم مبتنی بر اين جداول هدف محتوا ارزشيابي، در فضاي قرنطينه بدون دسترسي به وسايل ارتباطي براي هر آزمون مشغول كار طراحي شدند و براي هر عنوان درس طراحي مستقل در فضاي قرنطينه انجام می‌دادند .

وی افزود: این طراحی سوال هم براي دانش آموزان داخل كشور هم براي دانش آموزان خارج از كشور بود كه دانش آموزان خارج از كشور در دو نوبت صبح و عصر كه نوبت صبح آنها مشترك با آزمونهای داخلی و دانش آموزان نوبت عصر به صورت مجزا ولي با يك طراحي آزمون هم طراز و يك سطح  دنبال شد.

زارعی افزود: در خيلي از كشورها سرپرستي وجود ندارد و دانش آموزان در نمايندگيهاي سياسي بايد حضور پيدا كنند و آزمون را انجام بدهند؛ لذا در تصويب نامه هيات وزيران بندي لحاظ شد كه وزارت امور خارجه همكاري را با وزارت آموزش و پرورش براي اجراي آزمونها داشته باشد و انصافا با همكاري خيلي خوب وزارت امور خارجه به جلسات متعددي كه از جمله جلسهاكه با حضور معاون كنسولگری وزارت امور خارجه و حضور نمايندگان سياسي كشورهایی كه در امر آزمون دخيل بودند و همين طور سرپرستیهای محترم ساز و كارها و ضوابط آزمون توضيح داده شد و مبتنی بر اين ضوابط كار دنبال شد. در زمینه امنیت آزمون با پوشش دوربين مدار بسته از شروع زمان ورود دانش آموزان تا پايان آزمون تمام فرآيند قابل رصد بود.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش افزود: تصحیح  بیش از ۲۵ ميليون پاسخ برگ در آزمون خرداد توسط همكاران انجام شد واین تصحيحها به صورت تصادفی در اختيار همكاران  قرار ميگرفت و آنها به دانش آموزان استان خودشان دسترسی نداشتند؛ در این فرایند دو بارتصحيح كامل انجام ميشد در صورت مغايرت به مصحح سوم ارجاع داده ميشد و همين فرآيند براي دانش آموزان خارج از كشور هم دنبال شد و بعد از اعلام نتيجهي آزمونهاي خردادماه تصميم به برگزاري آزمونهاي جبراني تابستان براساس مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش شد.

زارعی خاطرنشان کرد: اکنون هم دانش آموزان داخل كشور و هم خارج از كشور، تمام پاسخ برگ آزمونهایشان تصحيح شده و ارسال نمرات نیز انجام شده است در بعضي از موارد به دليل خطاهايي كه در دريافت پاسخ برگها صورت گرفته بود مخصوصا در مدارس خارج از كشور باعث شد با مقداري تاخير در اعلام نتايج براي دانش آموزان خارج از كشور مواجه شویم ولی در حال حاضر تصحيح تمامي پاسخ برگهاي دانش آموزان شركت كننده در آزمون جبرانی تابستان انجام شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار