رئیس مطالعات غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه گفت: هر نوع کنشی از سوی صهیونیست‌ها علیه ایران در تیررس ما قرار دارد.

مجتبی فردوسی‌پور، رئیس مطالعات غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره آخرین تحولات منطقه و جنگ در لبنان و غزه اظهار کرد: صهیونیست‌ها بعد از جنایات در ضاحیه جنوبی و ترور دبیرکل حزب الله لبنان و جریان پیجر‌ها که بسته‌ای از اقدامات نسل‌کشی آنها بود فکر نمی‌کردند که شرایط فعلی را تجربه کنند.

صهیونیست‌ها در عرصه زمینی در لبنان هیچ موفقیتی نداشته‌اند

وی ادامه داد: اسرائیل اقداماتش این گونه است که در آسمان آتش فراوانی می‌ریزد تا بتواند در زمین برگ برنده را داشته باشد. نقطه مبارزه صهیونیست‌ها با لبنان در عرصه زمینی بود که صهیونیست‌ها هیچ موفقیتی در آن نداشته‌اند.

وی افزود: صهیونیست‌ها چیزی حدود ۳۰ نقطه زمینی را مشخص کرده بودند و از هر نقطه‌ای که می‌خواستند ورود پیدا کنند، با تلفات سنگین عقب نشینی کرده‌اند. آنها فکر می‌کردند حزب الله ذخیره مهمات کمی دارد، اما باز هم به اشتباه افتادند.  

حزب الله اگر اراده کند حیفا را مورد ضربه قرار می‌دهد

فردوسی‌پور گفت: حزب الله اگر اراده کند حیفا را به عنوان دومین شهر مهم صهیونیست‌ها می‌تواند مورد ضربه قرار می‌دهد و این منطقه نقطه مهم اقتصادی برای صهیونیست‌ها است. البته اتفاقی که بعد از حمله حزب الله به تیپ گولانی افتاد معادلات استراتژیکی بود و صهیونیست‌ها شکست را پذیرفتند و همچنین اکنون بانک اهداف حزب الله به درستی در حال عمل علیه صهیونیست‌ها است.

وی تاکید کرد: حزب الله پهپاد‌های خود را بدون مزاحمت سامانه‌های پدافندی صهیونیست‌ها وارد سرزمین‌های اشغالی کرد و این نشان از بی تاثیر بودن آن پدافند‌ها دارد. به طور کلی ثابت شده  که وضعیت پدافندی صهیونیست‌ها  اثر چندانی در جلوگیری از آسیب پذیری آنها ندارد.

فردوسی‌پور گفت: حزب الله اکنون موقعیت خود را پیدا کرده و توانسته قیام و بانک اهداف خود را در عرصه عملیات میدانی پیاده سازی کند. صهیونیست‌ها با ذهنیت سید مقامت، سید حسن نصرالله آشنا بودند و نوع برخورد و عملکرد میدانی وی را می‌شناختند، اما بعد از شهادت سید مقاومت اتفاقی که افتاده این است که وضعیت فرماندهی حزب الله بعد پنهان خود را نشان داده و  این موضوع برای صهیونیست‌ها به زودی مشهود نمی‌شود و در جنگ غزه برای صهیونیست‌ها تغییرات بنیادین ایجاد می‌کند.

بین دموکرات‌ها درخصوص کمک به اسرائیل اختلاف وجود دارد

وی ادامه داد: در وضعیت سیاسی برای صهیونیست‌ها شکافی در مجامع بین المللی مشاهده می‌کنیم و حمایت سایر کشور‌ها را از آنها می‌بینیم. بین دموکرات‌ها مخالفت‌هایی درخصوص کمک به اسرائیل وجود دارد. اختلافاتی که از طرف سازمان ملل هم دیده می‌شود.

فردوسی‌پور تصریح کرد: سید حسن نصرالله قبل از شهادت گفته بود تا زمانی که صهیونیست‌ها از کشتار در غزه دست نکشند حزب الله به اقدامات خود ادامه می‌دهد و بعد از شهادت ایشان در تمام بیانیه‌های حزب الله و سخنرانی شیخ نعیم قاسم تاکیداتی درخصوص صحبت‌های سید بزرگوار قبل از شهادت شنیدیم. صحبت‌هایی با این بیان که هدف و دفاع ما، دفاع از غزه است و در لبنان به حمایت از فلسطین برخاستیم.

هر واکنش ما بر‌آمده از منافع و مصالح ما است

وی گفت:‌ ما به دنبال جنگ فراگیر نیستیم و هر واکنشی که انجام می‌دهیم بر‌آمده از منافع و مصالح ما است. ما علاوه بر اقدامات دفاعی باید در حوز دیپلماسی نیز فعالیت داشته باشیم. بعد از ترور شهید هنیه نکته مهم آن بود که ما پنجره دیپلماسی خود را نبستیم.

وی گفت: رئیس‌جمهور ما در سازمان ملل هم عنوان کردند که این پنجره با آمریکایی‌ها نیز وجود دارد. طبیعتا ما پنجره دیپلماسی را نبسته‌ایم و می‌خواهیم همه اقدامات خود را به خدمت بگیریم که آتش‌بس غزه محقق شود.

وعده صادق یک و ۲ نشان داد که ایران صریح، بدون ترس و دقیق است

وی درباره سفر‌های وزیر خارجه کشورمان به کشور‌های منطقه گفت:‌ نتیجه سفر‌های وزیر خارجه ما تضعیف مقاومت و حزب الله نیست و به نوعی دیپلماسی درست ما این سفرها را می‌طلبد. وعده صادق یک و ۲ نشان داد که ایران صریح، بدون ترس و دقیق است و چیزی برا پنهان کاری ندارد، اما در کنار اینها به دنبال تلاش‌های دیپلماسی است که موضوع غزه هر چه سریعتر حل و آتش‌بس عملی شود.

وی در این باره افزود: این سفر‌ها یک پیام اساسی دارد؛ پیام این است که هر نوع کنشی از سوی صهیونیست‌ها در تیررس ایران است و این مسئله در حوزه واکنش سریع و شدید ما تعریف می‌شود.

فردوسی‌پور گفت: وعده صادق یک ما نشان داد ما قصد نابودی نداریم و به دنبال بازخوردگیری بودیم و هشدار دادیم که حق دفاع از خود را داریم و طبق این حق عمل می‌کنیم.

وی ادامه داد:‌ در وعده صادق ۲ با نود درصد اصابت موشک‌ها مانند موشک‌های هایپرسونیک سناریوی هشدار ما بالا رفت و نشان دادیم که چه اقداماتی می‌توانیم انجام دهیم و حالا اگر صهیونیست‌ها علیه اراضی ما دست به اشتباه، جنایت و اقدامی نادرست بزنند وارد سناریوی سوم می‌شویم و من معتقدم که سناریو سوم ما بازدارندگی تهاجمی است و ما از پرتابه‌هایی استفاده می‌کنیم که در وعده صادق یک و ۲ استقاده نکردیم.

تاد نمی‌تواند برای اسرائیل تضمین‌گر امنیت باشد

وی درباره سامانه پدافندی تاد اظهار کرد: تاد تا به امروز نشان داده که نمی‌تواند برای اسرائیل تضمین‌گر امنیت باشد. این بار اول نیست که آمریکا تاد را به اسرائیل داده است و آنها در گذشته از این سامانه استفاده کرده‌اند. این موضوع بیشتر عامل روانی دارد و می‌خواهند به افکار عمومی بگویند که در امنیت هستند. امنیتی که خودشان می‌دانند دروغی بیش نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار