سومین جشنواره بین المللی غذا‌های سنتی و محلی با حضور سرآشپزان ایرانی و ترکیه ای در ارومیه آغاز شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی عصر روز چهارشنبه در آیین افتتاح سومین جشنواره بین المللی غذا‌های سنتی و محلی که با حضور استان‌های مختلف، مسوولان استانی و اهالی حوزه گردشگری برگزار شد،  گفت: این جشنواره بین المللی معرف بخشی از ظرفیت و قابلیت‌های گردشگری، فرهنگی و اقتصادی استان آذربایجان غربی است و رونق گردشگری استان را رقم می‌زند.

مرتضی صفری افزود: حضور میهمانانی از کشور‌های همجوار در این نمایشگاه و جشنواره نشان داد مرز نه تنها تهدید نیست بلکه ظرفیتی است که می‌توان با استفاده صحیح آن به توسعه استان کمک کرد.

وی ادامه داد: آذربایجان غربی در آستانه یک جهش در حوزه گردشگری است و می‌تواند به موفقیت‌های بزرگی دست یابد.

آذربایجان غربی ششمین استان مسافرپذیر کشور

صفری گفت: در شهریورماه سال‌جاری هتل‌های استان مملو از مسافر بود و این خطه  شد که این وضعیت نشان از توسعه گردشگری استان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی افزود: آذربایجان غربی نگارخانه تاریخ و طبیعت است و پس از بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که این استان را با این کلید واژه مشخص در کشور مطرح و معرفی کنیم.

صفری با بیان اینکه این استان دارای یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی ثبت ملی و جهانی است، گفت: از این میان ۵ اثر از جمله قره کلیسای چالدران، آیین مذهبی قره کلیسای چالدران، تخت سلیمان تکاب، کاروانسرای شاه عباسی خوی و کلیسای زور زور ماکو در فهرست جهانی یونسکو قرار گرفته اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی اظهار کرد: این استان از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بکری برخوردار است که هرکدام از آنها بستر مناسبی برای جذب گردشگر هستند.

صفری ادامه داد: مهمترین ویژگی آذربایجان غربی وجود مردم با صفای آن است که در مهمان نوازی و صفای باطن بدون اغراق نمونه هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه طرح گردشگری جامع آذربایجان غربی ظرف ۲ ماه آینده رونمایی می‌شود ابراز امیدواری کرد: سال بعد جشنواره بین المللی غذا‌های سنتی و محلی با حضور همه استان‌ها برگزار شود.

رضا حیدریرمعاون گردشگری میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی هم در این مراسم با اشاره به اینکه جشنواره و نمایشگاه بین المللی غذا‌های سنتی کمکی در راستای تحقق شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردمی» است، گفت: در قالب این جشنواره در روز‌های آتی با حضور سرآشپزانی از ترکیه مسابقه‌ای در هتل آنا برگزار خواهد شد.

سومین جشنواره بین المللی غذا‌های سنتی و محلی سرآشپزان و آشپزانی از استان‌های زنجان، قزوین، لرستان، خوزستان، قم، اردبیل، آذربایجان غربی و شهر‌های مختلف و همچنین کشور ترکیه حضور یافته و اقدام به پخت غذا‌های سنتی و محلی خود می‌کنند. 

این جشنواره تا ۲۹ مهرماه در محوطه پردیس موزه‌ای ۲۲ بهمن ارومیه واقع در خیابان امام برگزار می‌شود.

برگزاری نشست تخصصی خوراک، موسیقی سنتی، برپایی سیاه‌چادر عشایری، عرضه سوغات و غذا‌های محلی از دیگر برنامه‌های سومین جشنواره بین‌المللی غذا‌های سنتی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.