برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور دو کارشناس مسائل منطقه به بررسی آخرین شرایط و تحولات منطقه خصوصا نبرد در غزه و لبنان پرداختند.

گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور کیومرث یزدان پناه و عماد نجار کارشناس مسائل منطقه به بررسی آخرین تحولات غزه و لبنان پرداخت.

در ابتدای این گفتگو یزدان پناه اظهار کرد: با بررسی روند تحولات یک سال اخیر به این جمع بندی رسیدیم که اسرائیلی‌ها در مسیری بی بازگشت قرار گرفته‌اند و با درک آشفتگی خود به این جنایات دست می‌برند و آنها دیگر نمی‌توانند این آشفتگی را از دید جهانیان پنهان کنند.

وی ادامه داد:‌ تصور می‌شود که زیر ساخت‌های صهیونیست‌ها در اثر گستردگی این جنگ از همه  لحاظ‌ مانند زیرساخت‌های اقتصادی و نظامی  خرج عظیمی را روی دست آن‌ها گذاشته است. کمک‌های انگلستان و فرانسه و مهمتر از همه آمریکایی‌ها نشان دهنده شرایط  ویژه صهیونیست‌ها است. آن‌ها  برای خارج شدن از گردابی که در آن دچار شده‌اند، سعی می‌کنند تا حدودی شرایط را ساماندهی کنند تا شرایط برای آن‌ها به ثبات برسد.

وی افزود: این موضوع بی‌سابقه بوده است که برای پوشش مشکلات اقتصادی خود ۳۰ میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را هزینه کند و استمرار این روند به معنای فراهم کردن بستر‌های فروپاشی از درون برای صهیونیست‌ها است.

یزدان پناه تاکید کرد:‌ اسرائیلی‌ها از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۳ در مجموع ۱۱ هزار فلسطینی را شهید کردند، طبعات این جنایات در کوتاه مدت دامن این رژیم را می‌گیرد.

نجار در ابتدای سخنان خود در این برنامه گفت: قبل از طوفان الاقصی جامعه صهیونیستی بحران‌های اقتصادی زیادی داشت و بعد از عملیات حماس فشار‌ها افزایش پیدا کرد و در کنار این موضوع مسائل دیگری مانند ایجاد نا امنی و کمبود امکانات و همچنین موضوع تبادل اسرا باعث اعتراضات ادامه دار در میان سرزمین‌های اشغال شده است.

وی ادامه داد: شهرک‌های اطراف نوار غزه و نزدیک به ۱۰۰ شهرک نیز در مناطق جنوبی لبنان تخلیه شده‌اند و این فشار‌ها بحران‌های اجتماعی زیادی را برای دولت نتانیاهو وارد کرده است.

وی گفت: شاهد بحران مهاجرت معکوس در سرزمین‌های اشغالی هستیم. در طول یک ساله گذشته طبق آمار صهیونیست‌ها که سانسور شدید نیز در آن وجود دارد میزان مهاجرت معکوس به بیش از  ۲ برابر افزایش پیدا کرده است.

یزدان پناه درباره مقایسه این جنگ با جنگ لبنان و صهیونیست‌ها در سال ۲۰۰۶ گفت:‌ تفاوت ها‌ی زیادی وجود دارد و باید گفت افزایش توان حزب‌الله اکنون بی‌سابقه است.

وی تاکید کرد: لبنان از سال  ۲۰۱۸ گرفتار بحران داخلی مالی است و این صهیونیست‌ها را گستاخ‌تر کرده، اما ساماندهی جریان نظامی که حزب الله از خود نشان داد آن هم بعد از ترور بزرگترین رهبر سیاسی نظامی خود بسیار اقدام بزرگی است.

وی گفت: صهیونیست‌ها تصور می‌کردند با شهادت سید حسن نصرالله  جنگ فروکش پیدا کند و به اهداف خود در لبنان می‌رسند، اما اکنون آتش حزب الله وسیع‌تر و برق آسا‌تر  شده و این شکل از جنگ حزب الله نشان داد ساختار صهیونیست‌ها با چه مشکلاتی رو به رو است.  

نجار افزود:‌اگر روند آتش‌بس در لبنان ایجاد شود، دست برتر با حزب الله است. همین پشتوانه مهمی برای لبنان است که در آینده اجازه شرارت مجدد به صهیونیست‌ها داده می‌شود.

کارشناس مسائل بین الملل ااظهار کرد: صهیونیست‌ها به واسطه کمک‌های رسانه‌ای با ترور ها‌ی بزرگان جبهه مقامت می‌خواهند قدرت نمایی خود را نشان دهند و عنوان می‌کند که به  اهداف خود رسیده اند و این ترور‌ها باعث افزایش امنیت صهیونیست‌ها شده است.

نجار درباره اهداف آمریکا در منطقه گفت: هدف آنها را باید بررسی کنیم که چرا آنها از تاسیس صهیونیست‌ها حمایت می‌کنند. یکی از هدف‌های آن‌ها جلوگیری از قدرت گرفتن مسلمانان بود. اما دوگانگی‌هایی که برخی اوقات میان بایدن و یا اوباما و  نتانیاهو شاهد بودیم دلایل دیگری دارد.

نجار گفت: رژیم صهیونیستی سیر نزولی دارد که باعث نابودی‎شان می‌شود. تلاش غرب برای به تاخیر انداختن نابودی است.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی حرفه‌ای‌ترین نیروهایش را برای مقابله با حزب‌الله به‌کار گرفته است، اما نتوانستند دوام بیاورند.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: برای سامانه تاد رسانه‌های غربی برای انحراف افکار عمومی و آرامش جامعه صهیونیست‌ها وارد عمل شدند، اما سامانه‌های متعددی مثل گنبد آهنین، فلاخن داود و پاتریوت برای آنها کارساز نبوده است.

نجار افزود: مشخصات سامانه تاد و آرو ۳ یکی است، برد ۱۵۰ کیلومتر و هدفگیری تا نقطه اصابت مشخصه‌ای است که آنها دارند. 

رعایت اصول جنگ توسط حزب‌الله 

یزدان‌پناه در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری تصریح کرد: ارتش اسرائیل به ارتش کلاسیک مدرن معروف است، اما این ارتش اسیر جنگ نیرو‌های نامتقارن حزب‌الله می‌شود. به نظر می‌رسد حزب الله در این نبرد نیازی به موشک‌های برد بلند با قدرت تخریب بالا نمی‌بیند، چون استنباط می‌کند با این سلاح‌ها از پس رژیم صهیونیستی برمی‌آید. 

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه چرا حزب‌الله به سلاح نقطه‌زن تمرکز ندارد می‌خواهد به جهان بفهماند حزب‌الله نیروی اعتقادی و پایبند به اصول جنگ است. به ازای هریک از فرماندهان ارشد حزب‌الله و حماس هشت هزار غیرنظامی کشته شدند، اما حزب‌الله نمی‌خواهد از چارچوب انسانی جنگ خارج شود. 

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: اگر شرایط فراهم شود و حزب‌الله در میدان نبرد بخواهد از توان نظامی کامل خود استفاده کند از آن استفاده می‌کند و برگ برنده‌هایی را رو می‌کند که موازنه جنگ را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اسرائیل ادعا می‌کرد در مرداد دیگر حماس وجود ندارد، اما الان می‌بینم در بحث مبارزه مبارزه با نیرو‌های حماس با چه چالشی مواجه هستند.

یزدان‌پناه اظهار کرد: نیرو‌های مقاومت برخلاف رژیم صهیونیستی از بمب‌های سنگرشکن استفاده می‌کنند با همین توانمندی جلوی صهیونیست‌ها که آمریکای کوچک در منطقه هستند، ایستاده است.

وی تاکید کرد: تفاوت اساسی در نوع مدل و فرآیند جنگ است و طرف مقابل تابع جنگ کلاسیک مدرن است التماس نیرو‌های خیانتکار در لبنان را می‌کند تا از پشت سر به حزب‌الله خنجر بزند.

یزدان‌پناه گفت: اسرائیل برای فائق آمدن در این جنگ ممکن است دست به راهبرد‌های متفاوتی در میدان بزند و شاید ممکن است تا پنج روز قبل از انتخابات آمریکا دست به اقداماتی بزند.

اهمیت انتخابات آمریکا در جنگ

مهدی خراتیان کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه برنامه گفت: سامانه تاد از نظر کمیت و سیاسی می‌تواند کمک کند، اما متخصصان می‌گویند تغییر بنیادینی ایجاد نمی‌کند.

وی اظهار کرد: حزب‌الله بعد از اینکه تجهز قوا انجام داد نباید برای ما سوءتفاهم شود، چون بعد از انتخابات آمریکا احتمال دارد شاهد حملات ویرانگری به جنوب لبنان شویم. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: احتمال دارد که اسرائیلی‌ها کار‌هایی را برای بعد از انتخابات بگذارد لذا باید حواسمان را جمع کنیم، چون طرح آمریکا و اسرائیل برای لبنان بسیار جدی است و ژست و گاردی که ما در تهران می‌گیریم نسبت به مسائل لبنان باید تهاجمی باشد البته باید عاقلانه رفتار کنیم، اما عاقلانه رفتار کردن را باید به طرف مقابل دیکته کنیم که با ارتش چند میلیون نفری جبهه مقاومت روبرو می‌شوند. 

خراتیان گفت: امنیت ایران در گروی تصمیم درست است نه با حرف‌های بی‌ربطی که می‌تواند کشور را به جنگ نزدیک کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار