برنامه امشب گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر به بررسی طرح ژنرال‌های صهیونیست‌ها اختصاص داشت.

علیرضا کمیلی و احمد زارعان، کارشناسان مسائل منطقه امشب سوم آبان‌ماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر به بررسی طرح ژنرال‌ها پرداختند.

کمیلی در ابتدای برنامه گفت: اصل طرح ژنرال‌ها ادامه سنت بن گوریون بود که روستا‌ها را خالی از سکنه می‌کردند و مردم را می‌کشتند. قبل از طرح ژنرال‌ها، عملیات روانی را ایجاد کردند که ذیل دستاوردسازی‌هایی است که نتانیاهو به آن نیاز دارد تا شکست طوفان الاقصی را جبران کند.

وی ادامه داد: اسرائیل قسمت شمال و جنوب غزه را از هم قطع کرده است و بسیاری از بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها و ... را تحت فشار گذاشته است و غزه در محاصره کامل است. طرح ژنرال‌ها مطرح شد تا دستاورد زمینی محسوس برای رژیم ایجاد کند.

پاکسازی قومی

زارعان در ادامه برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: در یک سالی که از جنگ می‌گذرد صهیونیست‌ها به اهداف اعلامی خود دست پیدا نکرده‌اند که مهمترین هدفشان نابودی حماس بود که یک سال است مشغول کشتارند و حدود ۴۳ هزار نفر را کشته‌اند و تعداد زیادی در زیر آوار‌ها مانده‌اند و سرنوشتشان مشخص نیست، اما به اهدافشان نرسیده‌اند.

وی افزود: رژیم اسرائیل به دنبال پاکسازی قومی و تخلیه شهر‌ها از جمعیت است تا بتواند جلوی مقاومت را بگیرد. اگر مناطق را از جمعیت خالی کند طرحی که الان دنبال می‌کند در ادامه روند‌های قبلی جنگ است و چون به اهداف قبلی نرسیدند به دنبال پاکسازی جمعیت از مناطق هستند. با روش گرسنگی دادن مردم را مجبور به ترک مناطق می‌کنند و صهیونیست‌ها این روند را در مناطق دیگر دنبال خواهند کرد.

کمیلی در ادامه برنامه بیان کرد: طرح نتانیاهو طرح رو به جلو و جسورانه‌ای است. باید اعتراف کنیم با یک رژیم متفاوتی مواجه هستیم؛ می‌گفتند توان رزم بلندمدت را ندارند، اما صهیونیست‌ها شارژ شدند. 

وی ادامه داد: اسرائیل در یک روز بیش از سی الی چهل کشته می‌دهد و در درگیری با حزب‌الله و همزمان در شمال می‌خواهد دستاوردی تثبیت کند که البته نتوانسته است.

این کارشناس مسائل منطقه اظهار کرد: در سالگرد ۷ اکتبر فلسطینی‌ها، اسرائیل را موشک‌باران کردند. 

کمیلی افزود: بسیاری از مناطق با حجم بمباران گسترده صاف شده است که نشان می‌دهد اصل این کار ساده نیست، اما به این کار تبلیغاتی نیاز دارد و می‌خواهد مراکز نزدیک به غزه را امن کند؛ البته به دلیل تحرکات حزب‌الله آوارگان آنها نتوانسته‌اند وارد شهر‌ها شوند.

محکومیت اسرائیل در مجامع بین‌المللی

زارعان در ادامه برنامه گفت: رژیم صهیونیستی در نابودی حماس به بن‌بست خورده لذا تغییر راهبرد داده است. حماس نیرویی نیست که با روش کلاسیک بتوان آن را شکست داد. 

وی اظهار کرد: شاهد هستیم گردان‌های قسام عملیات‌های آفندی موثری علیه اسرائیل انجام می‌دهند لذا در صحنه میدان به نتیجه لازم دست پیدا نکرده‌اند. امروز صدای افکار عمومی درآمده است و در اروپا و آمریکا به اقدامات این رژیم معترض هستند. 

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: در مجامعی که حامل اسرائیل هستند اختلاف‌نظر‌هایی وجود دارد و می‌گویند اگر می‌خواهی سید حسن نصرالله را ترور کنی حق نداری ۸۰ تن بمب را در یک منطقه بزنی که اینها نشان از دست نیافتن اسرائیل به اهدافش است.

زارعان تصریح کرد: مقاومت اسرائیل را رها نمی‌کند و طرح ژنرال‌ها امکان تحققش وجود ندارد و با اینکه به مردم گرسنگی می‌دهند، اما مردم حاضر نیستند شهر خود را ترک کنند.

وی ادامه داد: صهیونیست‌ها یکی از اهدافشان این بود که جمعیت از غزه خارج شود و با مصر مذاکره کردند تا مکانی در صحرای سینا پیش‌بینی شود و مردم در آنجا ساکن شوند، اما مخالفت‌هایی شد و بر روی کاغذ این طرح شدنی نبود.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: الان یک روش دیگر در پیش گرفتند و آن فشار بیشتر بر ساکنان غزه است که با اختیار خود از شمال به جنوب بروند تا در جنوب فشار جمعیتی ایجاد شود. همین الان غزه متراکم‌ترین جا از لحاظ جمعیت است و دو میلیون و چهارصد هزار نفر در این نوار هستند و به دنبال این هستند که با کوچ دادن اجباری در جنوب فشار جمعیتی ایجاد شود تا مردم به سایر کشور‌ها بروند. 

زارعان تاکید کرد: اصلی‌ترین عاملی که طرح اینها را به شسکت می‌کشاند بحث مقاومت مردم است. 

بی‌تفاوتی برخی کشور‌های اسلامی نسبت به غزه

کمیلی در ادامه گفت: همان‌طور که در کرانه باختری به پیمان اسلو پایبند نبودند، اشغال غزه خلاف تعهدات بین‌المللی است؛ البته در این خصوص حرف از تعهدات بین‌المللی یک جوک است. 

وی ادامه داد: وقتی ترامپ با صراحت می‌گوید من نگران رژیم صهیونیستی هستم و طیف‌های آنها می‌گویند ما باید کشور‌های دیگر را همراه کنیم یعنی این خطر برای جهان اسلام است، چون الان برخی کشور‌ها می‌گویند با ما کاری ندارند؛ برای مثال فیلادلفیا را گرفت و مصر واکنش نشان نداد.

صهیونیست‌ها به دلیل چراغ سبز‌های آمریکا به راحتی دست به کشتار می‌زنند

علیرضا کمیلی گفت: صهیونیست‌ها به دلیل چراغ سبز‌هایی که از آمریکایی‌ها گرفتند به راحتی دست به کشتار می‌زنند و اکنون جنایات آن‌ها عادی شده است و آمریکا و آلمان و سایر کشور‌ها رسما از جنایات صهیونیست‌ها حمایت می‌کنند. اکنون در منطقه غزه با سرعت بالا به مردم فشار آورده‌اند. آن‌ها حتی پیش‌بینی نمی‌کردند که این منطقه بیش از یک سال مقاومت کند. عملیات پارتیزانی حماس صهیونیست‌ها را بسیار اذیت کرده است. شاخص نظامی حماس بیش از ۱۰۰ هزار نفر است و مردم مقاومت را برای خودشان می‌دانند.

زارعان در ادامه اظهار کرد: صهیونیست‌ها علی‌رغم اینکه درک درستی داشتند از اینکه محور مقاومت به دنبال نابودی آن‌ها است، اما فکر می‌کردند که اگر مثلا رهبران مقاومت مانند شهیدان هنیه، سنوار و سید حسن نصرالله را ترور کنند حزب الله و حماس زمین‌گیر می‌شوند و این برآورد غلط بود. آن‌ها برآورد درستی از مردم و سایر همراهان محور مقاومت نداشتند. یمن و حزب الله لبنان فشار‌های زیادی به صهیونیست‌ها وارد کرده‌اند.

صهیونیست‌ها وارد جنگی فرسایشی شده‌اند

وی ادامه داد: این برآورد غلط تهدید‌های بیشتر را متوجه صهیونیست‌ها کرد. اگر این جنگ استمرار پیدا کند به شکست آن‌ها منجر می‌شود. صهیونیست‌ها وارد جنگی فرسایشی شده‌اند و با توجه به ضعف فرهنگ راهبردی در بین شهرک‌نشین‌ها، ادامه جنگ برای صهیونیست‌ها هزینه‌زا است و عملا آن‌ها را در مسیر زوال فرو می‌برد.

کمیلی با اشاره به سخنان زارعان افزود: صهیونیست‌ها اهداف و خیالات خود را با صدای بلند می‌گویند. بعد از موضع پیجر‌ها و شهادت شهید نصرالله به یک هفته نرسید که حزب الله خود را بازیابی کرده و شرایطی سختی را برای صهیونیست‌ها ایجاد کرد. 

وضعیت انسانی در غزه و لبنان بسیار بغرنج است

وی درباره شرایط در غزه گفت:‌ وضعیت انسانی در غزه و لبنان اکنون بسیار بغرنج است و آن‌ها بسیاری آدم بی‌گناه را کشته‌اند و باید بدانیم که وضعیت انسانی در جبالیا بسیار بحرانی است.

وی تاکید کرد: باید سقف مطالبات خود را از کشور‌های اسلامی بالا ببریم وگرنه با سناریو‌های تلخی مواجه می‌شویم.

زارعان گفت: صهیونیست‌ها رویای توراتی خود یعنی حضور در سرزمین نیل تا فرات را رها نکرده‌اند و به دنبال تحقق آن هستند. اشغالگری آن‌ها برای کشور‌های هم‌جوار نیست و آن‌ها از رود نیل تا رود فرات را رویای خود می‌دانند.

وی در پایان افزود: مدت‌ها برای این رویا طرح‌ریزی کردند و خاخام‌های صهیونیست زمین را پوست شتر می‌بینند و آب را جمعیت می‌دانند و می‌گویند باید سرزمین‌های منطقه را پر از جمعیت یهود و امکان توسعه سرزمینی را بیشتر کنیم و این‌ها برای توسعه سرزمینی طراحی دراز مدتی دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار