دانشمندان انسولین هوشمند برای بیماران دیابتی ساخته‌اند که می‌تواند از افت قند خون جلوگیری کند.

دانشمندان یک شرکت داروسازی دانمارکی یک انسولین اصلاح شده ساخته‌اند که می‌تواند از افت ناگهانی سطح قند خون در بیماران دیابتی جلوگیری کند. 

برای برخی از افراد مبتلا به دیابت، تزریق انسولین مکمل برای کنترل سطح گلوکز خون مورد نیاز است. پیش بینی نوسانات سطح قند خون دشوار است و همین امر انتخاب دوزهای مناسب انسولین را دشوار می‌کند.

شکل جدیدی از انسولین می‌تواند با سطح گلوکز خون سازگار شود. داروی مبتنی بر این فناوری، به نام NNC۲۲۱۵، مجهز به یک سوئیچ مولکولی ویژه است که هنگامی که سطح گلوکز بالا است فعال و انسولین آزاد می‌شود و با کاهش آن غیرفعال می‌شود و از جذب اضافی گلوکز جلوگیری می‌کند. این فناوری خطر ابتلا به هیپوگلیسمی را که تهدیدی برای زندگی و سلامت بیماران دیابتی است، کاهش می‌دهد.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که وقتی سطح گلوکز از ۳ به ۲۰ میلی‌مولار تغییر می‌کند، پاسخ‌دهی گیرنده‌های انسولین NNC۲۲۱۵، ۳.۲ برابر افزایش می‌یابد. این توانایی، آن را برای پاسخ دقیق به نوسانات سطح قند خون کمک می‌کند. آزمایشات روی حیوانات نیز اثربخشی انسولین جدید را نشان داد.

دانشمندان خاطرنشان می‌کنند که این انسولین اصلاح شده می‌تواند از افزایش شدید سطح گلوکز که به ویژه برای دیابتی‌ها در هنگام خواب خطرناک است جلوگیری کند و تا حدی پیامد‌های منفی کوتاه مدت و بلندمدت این بیماری را از بین ببرد.

نتایج این مطالعه در مجله Nature منتشر شد.

منبع: gazeta.ru

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار