مسئول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: هر بیمار مرگ مغزی با اهدای اعضای بدن و نسوج خود می‌تواند به هشت تا ۳۵ نفر زندگی ببخشد.

ویدا سمیعی گفت: ۱۳ مورد اهدای عضو از ابتدای سال جاری تاکنون در این استان صورت گرفته که این آمار در هفت ماهه سال گذشته ۶ مورد بوده است.

او با بیان اینکه چهار نفر از اهدا کنندگان عضو در هفت ماهه امسال بانوان بودند گفت: بیش از ۱۰ نفر که امکان اهدای اعضای بدنشان وجود داشت خانواده هایشان به این موضوع رضایت نداده و بدون اهدای عضو فوت کردند.

مسئول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: یکی از چالش‌های حوزه درمان، رضایت ندادن خانواده به اهدای عضو بیمار مرگ مغزی است که امید می‌رود این موضوع فرهنگسازی شود.

سمیعی گفت: یک انسان چهار روز پس از فوت و دفن زیر خاک اعضای بدنش پوسیده شده و از بین می‌رود در حالیکه یک بیمار مرگ مغزی می‌تواند افرادی را به چرخه زندگی عادی و رومزه و زندگی اجتماعی بازگرداند.

او گفت: یک بیمار مغزی با اهدای عضو هشت نفر را از مرگ نجات می‌دهد همچنین با در نظر گرفتن اهدای نسوج از جمله دریچه قلب و قرنیه می‌تواند تا ۳۵ نفر را از معلولیت نجات دهد.

مسئول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: استان‌های یزد و شیراز بیشترین آمار اهدای عضو را دارند و در این استان‌ها به دنبال بروز مرگ مغزی برای افراد بین ۲ تا ۶۰ سال بلافاصله خانواده‌ها برای اهدای عضو عزیزشان اطلاع رسانی می‌کنند تا نجات بخش زندگی چند بیمار باشند.

سمیعی گفت: به منظور فرهنگسازی اهدای عضو با دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف استان رایزنی‌هایی صورت گرفته است همچنین در صورت نیاز، کارشناسان درمان آمادگی حضور در اماکن و ادارات برای تشریح و تبیین اهمیت این موضوع را دارند.

او گفت: در استان همدان شهرستان‌های همدان و ملایر بیشترین میزان اهدای عضو را دارند که امید می‌رود فرهنک اهدای عضو در سایر شهرستان‌ها نیز نهادینه شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.