در دیدار رایزن فرهنگی ایران در سوریه و مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس جمهوری سوریه، بر نزدیکی و همراهی دو کشور در عرصه‌ها و حوزه‌های مختلف، تأکید شد.

حمیدرضا مختص آبادی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوریه با خانم بثینه شعبان مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس جمهوری سوریه دیدار و درباره موضوعاتی از جمله توسعه همکاری‌های فرهنگی و هنری دو کشور در ابعاد مختلف، بحث و تبادل نظر کردند.

خانم شعبان اظهار داشت: روابط سوریه با جمهوری اسلامی ایران که یکی از اقوام ریشه دار در پهنه تاریخ جهان محسوب می‌شود و از تمدنی دیرپای، درخشان و دستاورد‌های بزرگ برخوردار است؛ روابطی متفاوت و ممتاز است و باید در گسترش و ارتقای سطح این روابط و تقویت و تعمیق تعاملات دوجانبه تلاش کنیم.

وی تأکید کرد که ملت و دولت سوریه هیچگاه حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران را در روز‌های سخت بویژه حملات تروریست‌های داعش علیه این کشور و جانفشانی برادران ایرانی در کنار برادران سوری در نبرد حق علیه باطل را فراموش نخواهند کرد.

مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس جمهوری سوریه در بخش دیگری از سخنان خود، روابط بین سوریه و ایران را کاملاً راهبردی و استراتژیک عنوان کرد و جهت تحکیم روابط فرهنگی، تبلیغی و هنری پیشنهاداتی را ارائه داد.

اجرای توافقات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای با مؤسسات و مراکز سوریه در زمینه‌های مختلف و تشکیل کمیته‌های مشترک و برگزاری مستمر و منظم جلسات جهت اجرایی و عملیاتی کردن این توافقات، اجرای طرح‌های پژوهشی نظری و کاربردی، دیدار‌های متقابل هیات‌های فرهنگی و گروه‌های هنری ملی و سنتی، هم افزایی و گسترش تعاملات در زمینه‌های تدوین، مقاله، داوری و چاپ و نشر مشترک محصولات و برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های فرهنگی از جمله پیشنهادات بود.

مختص آبادی نیز روابط جمهوری اسلامی ایران با سوریه را روابطی راهبردی، مستحکم و دارای ریشه‌های عمیق و تاریخی توصیف کرد و گفت: بی تردید می‌توان گفت که یکی از عمیق‌ترین، راهبردی‌ترین و قوی‌ترین روابط خارجی ایران، رابطه ایران و سوریه است که از دهه‌های گذشته جریان داشته و در جریان رخداد‌های سال‌های اخیر سوریه با خون نیز امضا شده است.

رایزن فرهنگی کشورمان همچنین، بیان کرد: خوشبختانه دو کشور دوست و برادر، در گستره وسیعی از مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، میراث تاریخی و فرهنگی، سیاحتی، علمی و فناوری همکاری خوب و نزدیکی دارند و بی شک این موضوعات به ارتقاء برادری و حفظ صمیمیت اجتماعی و پیوستگی دو ملت و پیشبرد مسائل فی‌مابین دو کشور کمک می‌کند. 

وی در خصوص همکاری‌­های فرهنگی میان دو کشور، توسعه ارتباطات آموزشی و پژوهشی و لزوم هماهنگی بیشتر میان مراجع و نهاد‌های ذیربط ایرانی و سوری، گسترش تعاملات علمی، برگزاری فعالیت‌های مختلف جهت معرفی فرهنگ و تمدن غنی ایران و همچنین راه‌­های ارتقای سطح فعالیت‌­ها اشاره داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار