با افزایش بیماریهای تنفسی فصلی در اصفهان افراد باید به مسئله پیشگیری اهمیت بیشتر بدهند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به فصل پاییز و شیوع بیماری‌های فصلی، گفت: پاییز همواره بیماری‌های فصلی خودش را دارد در صورتی که مردم بیشتر انواع سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا را می‌شناسند و با شروع پاییز اغلب به این نمونه‌ها توجه دارند. آلرژی‌های مخصوص به این فصل نیز وجود دارد و شایع می‌شود.


پژمان عقدک با تأکید بر اینکه این بیماری‌ ها معمولاً علائم مشابهی دارند، افزود: عطسه، سرفه، آبریزش بینی، تب و لرز خفیف، بدن‌درد جزو علائم پرتکرار در بیماری‌های یادشده است. افراد از نظر روحی و روانی هم بی‌حال و آشفته می‌شوند. البته خود افراد غالباً نمی‌توانند بین این بیماری‌ها تفکیک قائل شوند و تشخیص بدهند که دقیقاً کدام است.


وی با بیان اینکه رعایت برخی توصیه‌های پزشکی به‌منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف اهمیت پیدا می‌کند، گفت: مهم‌ترین راه پیشگیری توجه به محیط است، و افراد مبتلا از حضور در محیط‌های شلوغ و تجمعی خودداری کنند.


عقدک با تأمل در محیط‌های پررفت‌وآمد توصیه کرد: در این مکان‌ها فاصله خود را با فرد بیمار رعایت کنید و ماسک بزنید. اگر فردی علامت‌دار است حتماً از او فاصله بگیرید و با او گفت‌وگوی مستقیم نکنید. تقویت سیستم ایمنی هم برای پیشگیری اهمیت دارد که با خوردن میوه و سبزیجات محقق می‌شود. شستن مرتب دست‌ها نیز نباید فراموش شود.


سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تأکید بر اینکه رعایت توصیه‌ها بر پیشگیری از سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا تأثیر دارد، بیان کرد: اگر فردی احساس کرد علامت‌ این بیماری‌ها را دارد، الزامی نیست که به پزشک مراجعه کند. در واقع، تا زمانی که فرد علامت‌های جدی مانند تب بالا، سرفه شدید و تنگی نفس ندارد، می‌تواند در خانه بماند و در یک اتاق خود را ایزوله کند. این فرد تا می‌تواند باید تنها باشد و از نشست و برخاست با دیگر افراد خانواده جلوگیری کند.


وی با اشاره به دوره پس از بروز علائم گفت: فردی که در خانه از خود مراقبت می‌کند باید به مصرف مایعات و میوه و سبزیجات اهمیت بدهد. این فرد حتماً باید استراحت کافی داشته باشد و در زمان مواجهه با افراد و قرارگیری در فضای عمومی خانه، استفاده از ماسک الزامی است.


عقدک درباره واکسن‌های این فصل گفت: بهتر است این واکسن‌ها برای کودکان زیر پنج سال، افراد بالای ۶۰ سال، زنان باردار، کسانی که بیماری زمینه‌ای قلبی، عروقی، کبدی دارند و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مثل دیابت هستند، تزریق شود.

 
وی درخصوص زمان تزریق واکسن تصریح کرد: نیمه دوم شهریورماه و نیمه اول مهرماه بهترین زمان تزریق بود، اما هیچ ممانعتی وجود ندارد که فرد برای مثال در آبان‌ماه واکسن تزریق نکند. در واقع، هر زمان که این واکسن‌ها تزریق شوند، سوددهی خودشان را دارند.

برچسب ها: بیماریهای ، فصلی ، اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار