گفت‌وگوی ویژه خبری دوشنبه شب به موضوع افشای اطلاعات سری آمریکا درباره اسرائیل اختصاص داشت.

 در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب دوشنبه ۳۰ مهرماه سید رضا میرطاهر، کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: به نظر می‌رسد که اسرائیل قصد داشت به پایگاه‌های نظامی ایران حمله کند که شیوه حمله رژیم صهیونیستی لو رفت؛ لذا اکنون این مسئله، جنجال بزرگی در آمریکا به پا کرده است.

در ادامه فواد ایزدی، دیگر کارشناس مسائل بین‌الملل درباره افشای اسناد محرمانه صهیونیست‌ها گفت: کارشناس مشهور cnn که یک ژنرال بازنشسته است درباره این افشای اطلاعاتی دو احتمال را مطرح کرد که یکی از آنها این بود که ایران در نهادهای امنیتی آمریکا افرادی دارد و ایده دیگر این بود که عده‌ای در کابینه دولت فعلی آمریکا  مخالف جنگ‌طلبی و نسل‌کشی هستند.

وی ادامه داد: وقتی که دولتی مثل آمریکا نتواند اطلاعات سری خود را حفظ کند به نحوی که در یک کانال تلگرامی فاش شود آبروی آن خواهد رفت. البته بنده این احتمال را می‌دهم که هکی صورت گرفته باشد چرا که جمهوری اسلامی ایران این توانمندی را دارد.

میرطاهر بیان کرد: جمهوری‌خواهان معتقدند که بایدن مخالف نتانیاهو است و نمی‌خواهد که حمله‌ای به ایران انجام شود و این درز اطلاعاتی را از چشم دولت رئیس‌جمهور فعلی آمریکا می‌بینند، به هر حال دولت بایدن با نخست‌وزیر اسرائیل اختلافات جدی دارد چرا که اگر حمله به ایران قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انجام شود موجب ریزش آرای کامالا هریس خواهد شد.

این کارشناس مسائل بین‌المللی گفت: معتقدم که این درز اطلاعاتی یک عملیات حساب شده از سوی دولت جو بایدن بوده است تا اثرات حمله متوجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و ریزش رای دموکرات‌ها نشود.

ایزدی افزود: اگر مشخص شود که آمریکا نمی‌تواند از اسناد فوق سری خود محافظت کند ضربه بسیار جدی متوجه این کشور خواهد شد، عملیات وعده صادق ۱ و ۲ پاسخی به جنایات رژیم صهیونیستی بود و این رژیم حق ندارد بخواهد به ایران حمله کند و این مسئله خلاف قوانین بین‌المللی است.

این کارشناس مسائل بین‌المللی تصریح کرد: اینکه تاکنون حمله‌ای از سوی رژیم صهیونیستی به ایران صورت نگرفته است به این دلیل است که اسرائیل و آمریکا از پاسخی که ایران خواهد داد نگران هستند.

 در ادامه میرطاهر متذکر شد: فاش شدن اطلاعات سری آمریکا یک نوع شکست برای این کشور تلقی می‌شود، همچنین اگر اطلاعات لو رفته صحت داشته باشد، رژیم صهیونیستی ناگزیر خواهد بود تا در شیوه حمله خود تجدید نظر کند. معتقدم که آمریکا شریک بی‌قید و شرط اسرائیل است.

ایزدی درباره سفر نماینده ویژه آمریکا به لبنان گفت: هدف این سفر این بود که نشان دهند آمریکایی‌ها به دنبال صلح هستند و می‌خواهند نقش پلیس خوب را بازی کنند. در ساختار سیاسی آمریکا پست‌های منطقه غرب آسیا عموماً در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که خود یهودی هستند و در سرزمین‌های اشغالی متولد شده‌اند. رهبر معظم انقلاب نیز در ابتدای جنگ سال گذشته فرمودند که آمریکا در کشتار مردم غزه میدان‌دار است.

میر طاهر تاکید کرد: معتقدم که وابستگی و پیوستگی میان منافع رژیم صهیونیستی و آمریکا وجود دارد. جو بایدن ۲۰ الی ۳۰ سال گذشته گفته بود که اگر اسرائیلی وجود نداشت ما باید آن را ایجاد می‌کردیم تا منافع ایالات متحده تامین شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل متذکر شد: برای آمریکا وجود یک ماهیت ستیزه‌جو و جنگ طلب مانند اسرائیل نقش حیاتی دارد؛ به عنوان مثال بزرگترین خرید‌های تسلیحاتی توسط کشور‌های عربی صورت می‌گیرد، همچنین لابی‌های صهیونیستی در آمریکا نقش مهمی را در کنگره این کشور ایفا می‌کند؛ لذا اکنون شاهد درهم تنیدگی منافع ایالات متحده و رژیم اسرائیل هستیم، اما این مسئله به معنای عدم وجود اختلافات نیست.

ایزدی درباره چگونگی تحولات غزه تا انتخابات آمریکا گفت: در ۵۰ سال گذشته راهبرد مشترک رژیم صهیونیستی و آمریکا یکی بوده است و یک تحلیل وجود دارد که ایالات متحده در هیچ زمانی قبل از انتخاباتش خواهان افزایش جنگ در خاورمیانه نبوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار