یُد یک ماده کلیدی برای تنظیم عملکرد غده تیروئید است و کمبود آن ممکن است به بیماری‌های متعددی منجر شود.

ید، یک عنصر معدنی ضروری برای سلامتی است که در بدن برای ساختن هورمون‌های تیروئیدی مورد نیاز است. در صورتی که دارای کمبود ید باشید، مصرف مکمل ید ممکن است توسط پزشک توصیه شود. این مکمل فواید زیادی برای بدن دارد و البته باید با دقت و به اندازه مصرف شود.

یک متخصص غدد مطرح کرد: کمبود ید در بدن انسان منجر به کاهش عملکرد و هوش می‌شود.  

وی خاطرنشان کرد که هیچ نشانه آشکاری از کمبود ید وجود ندارد؛ اما با آن بیماری‌ها و شرایط مختلف جمع می‌شوند.

این پزشک تاکید کرد که با کمبود ید، سندرم خستگی مزمن، بسیار سریع‌تر و واضح‌تر ایجاد می‌شود. سندرم خستگی مزمن (CFS) یک بیماری مرموز است که به عنوان یک وضعیت پزشکی مزمن توصیف می‌شود. علائم اصلی آن شامل خستگی شدید است و حداقل شش ماه ادامه دارد که با استراحت آنچنان تسکین نمی‌یابد. علاوه بر خستگی، بیماران علائمی مانند درد عضلانی و مفصلی، اختلال در خواب، مشکلات تمرکز و حافظه، سردرد، افزایش حساسیت به محیط و افزایش علائم پس از فعالیت بیش از حد را تجربه می‌کنند. مدیریت سندرم خستگی مزمن معمولاً شامل ترکیبی از رویکردهای درمانی است.

علاوه بر این‌ها، با کاهش میزان ید در بدن، هوش کاهش می‌یابد و عملکرد سریع‌تر از بین می‌رود. در چنین شرایطی، زنان باردار بیشتر از حالات دیگر، در معرض خطر سقط جنین هستند.

کمبود ید باعث آسیب‌های مغزی به خصوص در جنین زنان باردار می‌شود. اگر زنان در دوران بارداری به حد کافی ید دریافت نکنند؛ بچه‌های آن‌ها با اختلال یادگیری یا تیروئید مادرزادی به دنیا می‌آیند. این اختلال با نام کرتینیسم شناخته می‌شود. کمبود ید یکی از اصلی‌ترین عوامل مؤثر بر ضریب هوشی کودکان و ناتوانی‌های یادگیری و خواندن در جهان است.

کمبود شدید ید در دوران کودکی تأثیرات مضر بر رشد مغز و سیستم عصبی دارد و تشخیص اثرات کمبود ید خفیف در دوران کودکی دشوارتر است. کمبود ید خفیف ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در رشد عصبی شود.

کمبود ید همچنین ممکن است بر سلامت پوست و مو نیز تاثیر بگذارد.

تجویز مکمل های ید به کودکانی که کمبود ید خفیف دارند، توانایی استدلال و عملکرد کلی شناختی آن ها را بهبود می بخشد و به نظر می رسد کودکانی که در مناطق کمبود ید زندگی می کنند، مکمل های ید رشد جسمی و روانی آن ها را بهبود می بخشند.

به گفته ولودینا، یک درمان قابل اعتماد برای کمبود ید، استفاده از نمک یددار است. همچنین خوردن غذا‌های دریایی نیز برای رفع کمبود ید، مفید است و توصیه می‌شود.

بهترین منابع غذایی برای دریافت ید، ماهی سفید، تخم‌مرغ، شیر و فرآورده لبنی هستند. گیاه‌خواران که از خوردن مواد غذایی حیوانی خودداری می‌کنند یکی از بالاترین احتمالات ابتلا به بیماری‌های کمبود ید را دارند. 

پیش تر، یک متخصص تغذیه درباره فواید خرمالو برای افراد مسن صحبت کرد؛ زیرا حاوی مقدار زیادی ید است که برای عملکرد طبیعی غده تیروئید ضروری است.

منبع: gazeta.ru
 
برچسب ها: کمبود ید ، کاهش هوش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.