سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل خراسان جنوبی گفت: به منظور کاهش آمار سرقت، مراکز خرید ضایعات در استان رصد می‌شوند.

حجت الاسلام زارع حسینی سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: در گذشته قانونی وجود داشت که سرقت‌های زیر ۲۰ میلیون تومان قابل بخشش بود، اما با اصلاح قانون کاهش حبس تعزیری، این قسمت برداشته شد و اکنون هر نوع سرقت خرد و جزء حتی اگر شاکی بخشش کند، قابل پیگیری و مجازات و قابل تعقیب در دادسرا است.

او افزود: یکی از عوامل موثر در کاهش سرقت از منازل مسکونی این است که صاحب خانه زمان و برنامه سفر خود را در شبکه‌های مجازی و یا جلوی غریبه‌ها اعلام نکند.

حجت الاسلام زارع حسینی اظهار کرد: در مورد سرقت از منازل توصیه ما این است که شهروندان از درب و قفل‌های ضد سرقت استفاده کنند، پنجره‌ها و نورگیر‌ها را حصارکشی کرده، حتی المقدور دوربین مدار بسته و دزدگیر داشته باشند، لنز و کابل دوربین در معرض دید نباشد، برق اضطراری برای سیستم‌های حفاظتی داشته باشند، حافظه دوربین را چک کنند، کلید ساختمان را در موقع خروج در جا‌هایی که در معرض دید است نگذارند، درب ساختمان را به روی افراد غریبه تحت هر عنوانی باز نکنند و این موضوع را به کودکان خود نیز آموزش دهند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل خراسان جنوبی بیان کرد: مورد مهمی که افراد به آن توجه نمی‌کنند، اما از اهمیت دارد این است که سفر و برنامه سفر خود را جار نزنند، یعنی در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌ها اعلام نکنند و همچنین در جلوی غریبه‌ها نگویند.

او ادامه داد: در زمان سفر حتی المقدور یک فرد قابل اعتماد در منزل باشد و یا به آن خانه سرکشی کند.

به گفته حجت الاسلام زارع حسینی اگر سرقتی از منزل یا محل کارشان انجام شده در مرحله اول خونسردی خود را حفظ کرده، با پلیس تماس بگیرند، دست به صحنه جرم نزنند و فضا را به همان شکلی که هست نگه دارند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل خراسان جنوبی افزود: در بحث مالخر‌ها اگر سارقان نتوانند اموال سرقت شده را به پول تبدیل کنند جرائم کاهش پیدا می‌کند؛ در نتیجه تلاش‌های زیادی برای پیشگیری انجام می‌شود به طور مثال مراکز خرید ضایعات را رصد می‌کنیم و همچنین از طلا فروشان خواسته‌ایم که هیچ گونه طلا و سکه‌ای را بدون دریافت فاکتور و صحت سنجی از افراد خریداری نکنند.

او گفت: افرادی که مشغول به ساختمان سازی هستند در زمان اتمام کار وسایل و مصالح ساختمانی را رها نکنند و حتی الامکان آن را در اتاقک‌هایی با در‌های قفل نگهداری کنند و یا به محل امنی ببرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.