رییس انجمن برنج کشور گفت: در شرایطی که نیاز به واردات برنج نیست تیمی بسیار قوی به دنبال وارادت برنج است.

جمیل علیزاده شایق رییس انجمن برنج کشور در معاونت موسسه برنج کشور درآمل گفت: در شرایطی که اصلا نیاز به برنج نداریم متاسفانه تیمی بسیار قوی به دنبال وارادت برنج به کشور است.

او افزود: وزیرجهاد کشاورزی درجلسه‌ای که داشتیم به شدت با واردات برنج در زمان حاضر مخالف بود و اعلام کرد اگر تولید برنج کافی است فقط در حد نیاز واردات انجام شود.

 وارادت ۵۰۰ هزارتن برنج درشش ماهه نخست ۱۴۰۳
رییس انجمن برنج کشور گفت: براساس آمار رسمی و اعلام شده، حدود ۵۰۰ هزار تن برنج درشش ماهه نخست امسال وارد کشور شد و به موجب مصوبه قانونی دولت، از مرداد تا پایان آبان هیچ واردات برنجی به کشور نباید انجام شود.

علیزاده شایق افزود: در برخی رسانه‌ها خواندم که برخی نمایندگان استان‌های جنوبی به بهانه نیاز کشور به برنج از وزارتخانه‌ها جهادکشاورزی، صمت و سازمان گمرک درخواست کردند برنج‌های وارد شده درحال رسوب هرچه سریعتر ترخیص واجازه عرضه در بازار پیدا کنند.

 انبار‌های مازندران پراز برنج است
رییس انجمن برنج کشور گفت: این انجمن با ارسال نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی صراحتا اعلام کرد که براساس مشاهده میدانی، انبار‌ها و شالیکوبی‌های مازندران همچنان پر از برنج است.

علیزاده شایق افزود: تعداد انگشت شمار کارخانه دار در شمال کشور مصاحبه و ادعا می‌کنند که انبار‌ها خالی از برنج است و تعجب می‌کنم چرا از صنف برنج کاران که منفعتش به خودشان برمی گردد دفاع منطقی و عادلانه نمی‌کنند

کسری برنج کشور کمتر از ۳۰۰ هزار تن است
رییس انجمن برنج کشور گفت: براساس آمار رسمی وزارت جهاد کشاورزی، امسال حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن برنج سفید از حدود ۷۰۰ هزار هکتار شالیزار کشور تولید شده است

علیزاده شایق، حداقل نیاز برنج مصرفی کشور براساس سرانه مصرف ایرانیان حدود ۳ میلیون تن اعلام کرد و گفت: با توجه به تولید دو میلیون و ۷۰۰ هزار تنی برنج سفید، حداقل به ۳۰۰ هزار تن برنج نیاز واردات است تا کسری این بخش جبران شود که این میزان اکنون در انبار‌ها موجود است

اوادامه داد: انتظار می‌رود برای واردات برنج یا هر محصول کشاورزی، با تشکل‌های صنفی و تخصصی همان بخش هماهنگی انجام شود تا شاهد تغییرکاربری زمین‌های کشاورزی و بی انگیزه شدن کشاورز برای تولید نشویم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار