دامداران، مرغداران، زنبورداران و پرورش‌دهندگان صنعت آبزی‌پروری مازندران با توجه به بارش‌های سنگین به توصیه‌های دامپزشکی توجه کنند.

دکتر حمزه آقاپور کاظمی مدیرکل دامپزشکی مازندران با اشاره به هشدار بارش‌های شدید، گفت: دامداران، مرغداران، زنبورداران و پرورش‌دهندگان صنعت آبزی‌پروری باید به توصیه‌های دامپزشکی توجه کنند و اقدامات مناسب را انجام دهند.

او افزود: دامداران در شرایط جوی نامساعد از چرای دام‌ها به ویژه در ارتفاعات، بستر رودخانه‌ها و حریم خطوط فشار قوی انتقال برق جلوگیری و پناهگاه مسقف برای دور نگه داشتن دام‌ها از کوران باد و تهیه بستر با ضخامت مناسب، خشک و عایق بالا بردن درجه حرارت بدن دام ایجاد کنند.

دکتر آقاپور کاظمی در خصوص صاحبان صنعت طیور، گفت: باید طیور را گرم و خشک نگه دارند و به منظور حفظ و تداوم تولید تخم مرغ، باید فضایی گرم و خشک برای طیور خود مهیا کنند. خروجی‌ها در واقع به منزله تهویه هستند، اما در صورت افزایش تراکم هوا، به جریان هوای بیشتری نیاز است.

او افزود: با فرا رسیدن بارندگی و مرطوب شدن بستر نگهداری دام‌ها برخی از انواع بیماری‌ها مانند پنومونی و گندیدگی سم شیوع پیدا می‌کند. انگل‌های گوارشی و ریوی در شرایط سرما فعالیت بیشتری دارند و خوراندن دارو‌های ضد انگل به دام زیر نظر دامپزشک ضروری است.

آقاپور کاظمی گفت: زنبورداران باید فضای داخل کندو را با موادی از قبیل روزنامه، برگ خشک درختان و گونی‌های پلاستیکی پر کنند تا فضای کندو کاملا تنگ و متراکم شود و به حفظ گرما کمک کند.

او افزود: کندوی سالم کندویی است که در آن هیچ گونه سوراخ یا درزی وجود نداشته باشد و برای زنبور‌های عسل، منطقه معتدل و نه چندان سرد انتخاب شود و کندو‌ها در مسیر وزش باد و سیلاب نباشند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با اشاره به چند توصیه به فعلان صنعت آبزی پروری، گفت: در نظر گرفتن تمهیدات لازم برای جلوگیری از ورود سیلاب به مزرعه پرورش، کاهش یا قطع غذادهی در روز‌های بارانی، ابری و گل‌آلودگی آب، استفاده از نمک به منظور کاهش استرس (بسته به گونه ماهی)، استفاده از ترکیبات محرک سیستم ایمنی نظیر ویتامین C، استفاده از ترکیبات بهبوددهنده آب، جمع‌آوری تلفات و دفن بهداشتی آنها، شست‌وشو و ضدعفونی با ترکیبات مناسب پس از قطع بارندگی و فروکش کردن سیلاب توصیه می‌شود.

او با تاکید ارائه گزارش‌های تلفات احتمالی، افزود:از دامداران و بهره برداران عزیز خواهشمندم هرگونه تلفات مشکوک را به سرعت به اداره دامپزشکی شهرستان و یا با سامانه تلفنی ۱۵۱۲ گزارش دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار