معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: کلیات لایحه بودجه سال۱۴۰۴ نسبت به امسال تغییری نداشته اما اعتبارات عمرانی حدود ۴۰ درصد و بازپرداخت بدهی‌های دولت ۲۰ درصد تغییر کرده است.

قاسمی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه امروز در میز اقتصاد  با بیان اینکه در حقیقت تیم اقتصادی دولت اولین کار را این قرار داد که به موقع بخش اول بودجه را اول آبان تقدیم مجلس کند گفت: در این گزارش ارقام کلی بودجه گفته شده به طوری که اعتبارات عمرانی حدود ۴۰ درصد و بازپرداخت بدهی های دولت ۲۰ درصد تغییر داشته است.

وی ادامه داد: طبیعتاً باید دید که هزینه های واجب چیست و تغییر ها چه  میزان باید باشد. با این تصمیم که دولت گرفت دویست و پنجاه همت هزینه اضافی افزایش حقوق ها و ۱۵۰ همت هزینه های بازنشستگی باید تغییر کند.

او بیان کرد:پنجاه و پنج همت هزینه متناسب سازی حقوق بازنشستگان اضافه می شود و حدود ۸۰ درصد از ۱۰۰۰ همت اضافه شده از اینها است. 

وی  یادآور شد:یکی از تفاوت های مهمی که بودجه ۱۴۰۴ دارد این است که ارقام واقعی دیده شده است به طور مثال امسال برای موضوع گندم چیزی که پیش بینی شده بود ۱۵۵ همت بود و اکنون خبر داده شد که تمام مطالبات تا فردا داده می شود و ۲۵۰ همت داده شد.

او گفت:برای موضوع دیگری مانند مستمری بنیاد شهید و دانشجویان ۵۱۱ همت مستقیم پیش بینی شد و مجموع فرقی که بودجه ۱۴۰۴ خواهد داشت این است که ارقام واقعی دیده شده است و موقعی که منابع و مصارف بودجه تنظیم شد عدد تفاوت ۱۰۰۰ همتی وجود داشت.

قاسمی  با بیان اینکه بحث این بود که کم هزینه ترین راه برای جبران آن چیست و دولت می‌توانست ارقام را غیر واقعی بدهد یا از جیب مردم بردارد اما دولت این کار را نکرد و سعی کرد این را در میان بگذارد و بخش بزرگی از مشکلات برطرف شد گفت:حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان مشخص شد که منابع قابل پیش بینی نیست در نتیجه یا دولت باید اعتبار دولتی نمی‌داد یا اینکه بخشی از کسری از استقراض داده می شد.

وی ادامه داد: در بودجه ۱۴۰۴ ناترازی حدود ۱۰۰۰ میلیارد بود. عملا موقعی که چند خزانه داشته باشید یک خزانه بودجه عمومی دولت بود و یک خزانه نفت مازادی بود که بخشی از آن به نیرو های مسلح و وزارت راه مربوط می شد و هم اکنون  تمامی  آنها  یکپارچه شده است.

او گفت: اکنون در مرحله اجرای بودجه کسری سازمان هدفمندی یارانه ها در سال ۱۴۰۳ مجبور بودند که از بودجه عمومی بردارند که مصارف و منابع را بهم می‌ریخت.

وی در پاسخ به  این سوال  که فکر می کنید که با کمک بانک مرکزی تورم چقدر کاهش پیدا خواهد کرد گفت:  در صورتی که ما هیچ کاری نمی‌کردیم به لحاظ سیاستی آنچه که مدل های اقتصادی پیش بینی می کنند  تورم سال آینده چیزی حدود ۳۰ درصد  است  اما پیش بینی مان را راجع به متغیر های سال آینده انجام  داده ایم .

او گفت:سیاست پولی و ارزی در حیطه بانک مرکزی باید کمک کند و ما امیدواریم که عدد تورم وارد ۲۰ درصد شود. همچنین   فرض بر این است که ما در سال آینده بخش مهمی از اعتبارات عمرانی را به طرح های عمرانی تزریق کنیم.

در ادامه این برنامه طاهری نماینده مجلس گفت : بودجه نسبت به چند سال قبل خیلی تفاوت آنچنانی ندارد و چند کار مثبت روی آن انجام شده است و قبلا عدد هایی بود که در سقف بودجه وجود نداشت و اکنون این عدد تجمیع و شفاف شده است ولی درکل تغییر چشمگیر و قابل مقایسه ای ندارد.

او گفت:مهم ترین موضوع اگر کسی بگوید بودجه خوب آورده است باید ببیند که تراز درآمدی چقدر است و این هزینه ها را با یک درآمد ثابت و پایداری تعیین کند. حتما اکنون سقف اوراق را دقت کنید و یک عدد خیلی بزرگی روی آن آورده شده است و نفت ما خیلی رشد نداشته است.

او بیان کرد:اگر بدون اینکه پایه مالیاتی جدیدی تبیین کنیم کار را انجام دهیم تمام اتفاقاتی که باید رخ دهد انجام می‌شود. ما باید فرار های مالیاتی را شفاف کنیم که متاسفانه در بودجه وجود ندارد.

برچسب ها: بودجه ، لایحه بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار