رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: عمر مفید ساختمان در ایران به ۳۹ سال رسیده که البته با توجه به شرایط زلزله خیز بود روند رو به رشدی بوده، اما در کشور‌های دنیا به ۱۰۰ رسیده است.

شکیب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در برنامه شبکه خبر با بیان اینکه ایران  جزو پنج کشور اول دنیا در دانش مهندسی در عرصه ساخت و ساز است گفت: ما یک سامانه را طراحی و راه اندازی می‌کنیم که بخش عمده آن افتتاح شده است و این اقدام از اردیبهشت سال ۱۴۰۲ شروع  شده  است.

وی ادامه داد: دولت در برنامه هفتم وظایف وزارت راه و شهرسازی را تنظیم کرد که دو مورد آن مستقیم مربوط به ما است  که یکی از آنها  بیمه  و دیگری شناسنامه فنی ملکی است که البته در بحث بیمه سازمان نظام مهندسی ساختمان خود جلو آمده است.

 رئیس سازمان نظام مهندسی  اظهار کرد: ما سعی کردیم بیمه تامین اجتماعی مهندسان را به مجلس ببریم و مجلس خیلی خوب شرایط ما را درک کردند و آن را انجام دادند و تبدیل به قانون کردند و در قالب برنامه هفتم به دولت جهت اجرایی شدن ابلاغ شد و خوشبختانه از هیات دولت پیگیری دوم آن را برای وزارت راه و شهرسازی فرستادند .

او گفت: ما منتظر هستیم که آیین نامه اجرایی که آماده کردیم اگر نیاز به اصلاحی دارد سریعا در دستور کار قرار بگیرد و اجرایی شود و طبق برنامه‌ای که در کمیسیون عمران شروع کردیم قرار ما بر این بود که از ۶۰۰ هزار عضو سازمان نظام مهندسی  نود و پنج الی صد در صد  بیمه شوند و عمدتا قشر جوان ما هستند. متاسفانه این اتفاقی که برای رییس جمهور افتاد کار را یک مقدار با تاخیر مواجه کرد، اما بودجه آن را مجلس در نظر گرفته و از قانون ۳۹ نظام مهندسی می‌تواند تامین شود.

او گفت: در بحث ساختمان نا ایمن یکی از مهم ترین مباحث آن طراحی ایمن ساختمان در برابر زلزله است و چهار ویرایش آن انجام شده و ویرایش پنجم آن به زودی منتشر می‌شود و ساختمانی که حتی با ویرایش اول طراحی شده ما نمی‌توانیم بگوییم ایمن است. عمر مفید ساختمان‌ها چیزی حدود ۳۹ سال است .  در کشور ما متاسفانه عمر مفید ساختمان‌ها کم است در حالی که در خارج از کشور چیزی حدود ۱۰۰ سال است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار