وزیر فرهنگ در حاشیه بازدید از جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: برگزاری چهل و یکمین دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران نشان از جایگاه سینمای کوتاه دارد.

 

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از بخش‌های مختلف چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در جمع خبرنگاران گفت: در دوره قبلی مسئولیتم در وزارتخانه پیگیر اتفاقات جشنواره فیلم کوتاه تهران بودم به نظرم این جشنواره مهم است چراکه مفاهیم بلند و عمیق را اتفاقا باید در قالب فیلم کوتاه جای داد و اینکه برگزاری چهل و یکمین جشنواره را می‌بینیم، درخور و جالب است چراکه همه رویدادهای ما از این قدمت برخوردار نیستند.

وی افزود: امسال بخش بین‌الملل جشنواره ارتقای قابل توجهی پیدا کرده است و حدود ۱۴ هزار اثر از ۱۵۱ کشور متقاضی حضور در دوره چهل و یکم جشنواره بودند؛ آن هم در شرایطی که ایران شرایط خاص خودش را در فضای منطقه‌ای و جهانی دارد اما با همه این احوال ۱۵۱ کشور جهان این تعداد اثر را فرستادند و این نشان دهنده جایگاه سینمای ایران است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: سینمای ایران جایگاهی دارد که علی‌رغم همه اقداماتی که علیه کشورمان صورت می‌گیرد، نمی‌توانند سینمای ایران را منزوی کنند. فیلم هایی که در جشنواره‌های بزرگ جهان بودند باز به این جشنواره فرستاده شدند اتفاقی بسیار مهم است. همچنین مساله تمدید تاییدیه اسکار نیز حائز اهمیت است.

 صالحی ادامه داد: وجهه بین‌المللی سینمای ایران، حفاظت و صیانت و توسعه از آن شایسته ایران و هنر ایران است و سینما به عنوان یک هنر پیشرو همواره اهمیت فراوانی داشته و دارد.

صالحی در پاسخ به سوالی درباره اینکه او چه برنامه‌ای برای سینمای بین‌الملل ایران دارد وقتی فیلم‌های دیگری که اصطلاحا زیرزمینی هستند به عنوان سینمای ایران جایگاه پیدا کرده‌اند و صرفا نسخه قاچاق آنها در اختیار مخاطب ایرانی قرار می‌گیرد گفت: من الان نمی‌توانم یک پاسخ دقیق و صریح در این زمینه بدهم چون نمی‌خواهم حرف غیر کارشناسی بزنم اما این دغدغه درست است و باید تلاش کنیم سینمای ایران یک هویت یکپارچه داشته باشد. سینمای ما نباید با پرچم‌ها و ساحت‌های مختلف عرضه شود و مخاطب هم گم شود و نداند که سینمای ایران کجاست. سینمای ایران باید شناسنامه داشته باشد همانطور که پیش از این داشت. وقتی ما سینمای ایران را تجزیه می‌کنیم در حقیقت چاقویی را به کل این هویت زده‌ایم پس باید تلاش کنیم آنچه از ایران عرضه می‌شود زیر لوای یک هویت باشد.

او افزود: تلاش‌هایی را در این زمینه ما باید انجام دهیم و تلاش‌هایی را هم دوستانی که در این مسیر حرکت کرده‌اند.

صالحی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در فاصله سه ماه مانده تا برگزاری جشنواره فیلم فجر آیا وضعیت دبیر این جشنواره مشخص است و چرا معاونت هنری هنوز مشخص نشده گفت: اجازه دهید کمی زمان بگذرد و آقای فریدزاده (رییس سازمان سینمایی) مستقر شوند تا تصمیم لازم در این زمینه گرفته شود. در این مورد تغییراتی که باید انجام شود، انجام خواهد شد.

وی ادامه‌ داد: من قولی داده بودم که باید طبعاً برای آن توضیحی بدهم. شهریورماه که آمدم در دو هفته اول، بررسی وضعیت جاری را در پیش داشتم‌ با مجموعه مدیران و معاونین دوره قبل گفتگو کردم که حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر می‌شدند. تقریبا از میانه شهریورماه وارد بررسی تغییرات و انتصابات شدم و به نظرم آمد که در مرحله اول با تجربه‌ای که از دوره قبل داشتم باید اول معاونین و مدیران حوزه ستادی را بچینم تا وقتی معاون تخصصی می‌آیند مدیران ستادی سر کار خود باشند و کار را شروع کرده باشند. در این راستا چند معاون ستادی را مشخص کردیم و در مهرماه وارد انتصاب مدیران تخصصی شدیم. طبعاً گفتگوها و بررسی رزومه‌ها صورت گرفته بود و گفته بودم تا آخر مهر ماه این مسئله جمع می‌شود و اصلا با این نگاه پیش می‌رفتم که حتماً مسیر به همین شکل ادامه پیدا می‌کند اما همانطور که مطلع هستید طبق قانون جریان مشاغل حساس روند استعلام طولانی‌تر شده و از دوتا به سه تا استعلام افزایش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: تراکم استعلام‌ها در این مدت بالا بوده و تا جایی که در جریان هستم بیش از ۷۰۰ مورد است. شرایط کشور هم از نظر منطقه‌ای در وضعیت خاصی است و باید به مسئولان مربوط هم حق داد. با این حال تا به امروز معاونین مختلفی در وزارت ارشاد انتخاب شدند، چند مجموعه دیگری هم که باقی مانده از ناحیه ما معرفی شده‌اند. البته من فکر می‌کردم این مسیر کوتاه‌تر طی شود ولی باید عذرخواهی کنم هرچند بخشی از این مسائل در اختیار ما نبود.   امیدوارم به زودی گروه دوستانی که قرار است در دولت چهاردهم کنار هم کار کنیم جمع شویم و وظایفی را که بر دوشمان هست انجام دهیم. در مجموع به نظر می‌رسد می‌توان امیدوار بود تا به زودی چنین شرایطی فراهم شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار