قم از قطب‌های مهم اجرای طرح نهضت ملی مسکن است که با آغاز این طرح، استان به یک کارگاه بزرگ ساخت‌وساز تبدیل شده و هزاران واحد مسکونی در حال احداث است؛ اما در کنار این تحول بزرگ، چالش‌هایی نیز وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها، تامین و تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز برای این واحد‌های مسکونی است.

 مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با تاکید بر اهمیت تکمیل زیرساخت‌ها، بیان کرد: واگذاری واحد‌های در دست احداث در سایت‌های مسکن استان نیازمند تکمیل و اجرای کامل زیرساخت‌هاست.

مدیر شهرک پرنیان قم گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده و در صورت تامین به‌موقع تسهیلات بانکی و تامین زیرساخت‌های لازم، امکان تحویل بیش از هزار واحد از واحد‌های شهرک پرنیان تا پایان امسال امکان‌پذیر خواهد بود.

حسین زنجیرانی فراهانی ادامه داد: بدون تکمیل این زیرساخت‌ها عملاً امکان تحویل این واحد‌ها به متقاضیان می‌تواند با تأخیر اتفاق بیفتد؛ بنابراین شرکت‌های خدمات‌رسان باید در اجرای طرح‌های اجرایی خود اهتمام لازم را داشته باشند.

سجاد شادمان مدیر شهرک پرنیان قم نیز گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده و در صورت تامین به‌موقع تسهیلات بانکی و تامین زیرساخت‌های لازم، امکان تحویل بیش از یک‌هزار واحد در این شهرک تا پایان امسال امکان‌پذیر خواهد بود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قم نیز گفت: تا پایان امسال یک‌هزار و ۵۰۰ واحد طرح نهضت ملی مسکن با تکمیل زیرساخت‌ها تحویل متقاضیان خواهد شد.

محمد اطهری افزود: در صورت تکمیل زیرساخت‌ها ۴۶۷ واحد در سایت ۱۷ هکتاری شهرک پردیسان و بیش از یک‌هزار واحد دیگر نیز سایت‌های ویلایی طایقان و ۲۲ هکتاری پردیسان آماده تحویل خواهد شد.

او گفت: در صورت تامین به‌موقع زیرساخت‌های آب، برق، گاز و ... امکان واگذاری برخی از واحد‌های این اداره کل زودتر از زمان‌بندی اعلام شده وجود دارد.

معاون فنی و مهندسی شرکت آب و فاضلاب استان قم، با اشاره به برآورد هزینه‌های موردنیاز تامین زیرساخت آب و فاضلاب در سایت‌های طرح نهضت ملی مسکن، گفت: پنج همت اعتبار برای تکمیل تاسیسات آب و فاضلاب این طرح در استان قم مورد نیاز است.

داوود اویسی ادامه داد: اعتبارات موردنیاز جهت احداث این زیرساخت‌ها در قالب مشارکت سه‌جانبه استان، وزارت نیرو و وزارت راه و شهرسازی باید تامین شود.

معاون فنی و مهندسی شرکت آب و فاضلاب قم با اشاره به برآورد هزینه‌های موردنیاز تامین زیرساخت آب و فاضلاب در سایت‌های طرح نهضت ملی مسکن، گفت: ۵ همت (هزار میلیارد تومان) اعتبار برای تکمیل تأسیسات آب و فاضلاب این طرح در استان قم موردنیاز است.

او  با انتقاد از روند کند تخصیص اعتبارات، گفت: سال گذشته در مجموع ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار به استان قم اختصاص یافت که در مقایسه با حجم بزرگ‌ها، رقم قابل‌ملاحظه‌ای نیست.

اویسی ادامه داد: پنج همت پیش‌بینی‌شده برای تکمیل خطوط و شبکه آب سایت‌های نهضت ملی مسکن صرفاً برای انتقال آب شرب شهری بوده و هزینه‌های احداث فاضلاب در آن دیده نشده است.

او با اشاره به اقدامات انجام شده در سایت ۵۶۰ هکتاری پردیسان بعنوان بزرگ‌ترین کارگاه مسکن‌سازی قم، بیان کرد: تاکنون ۶۰ کیلومتر از خطوط انتقال در این سایت خریداری شده است.

اویسی گفت: بخشی از تجهیزات موردنیاز در شهرک پرنیان نیز خریداری شده، اما بسیاری از تجهیزات لازم در این شهرک هنوز تهیه نگردیده است.

او ادامه داد: برای آبرسانی به شهرک طایقان نیز باید یک مخزن پنج‌هزارمترمکعبی احداث و چهارکیلومتر خط انتقال احداث شود که نیازمند ۷۵ میلیارد تومان اعتبار است.

به گفته اویسی، همچنین برای احداث خطوط و شبکه در داخل شهرک طایقان به طول ۵۵ کیلومتر نیز ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

مدیر دفتر برنامه ریزی و بودجه شرکت توزیع نیروی برق قم بیان کرد: شرکت توزیع نیروی برق استان زیرمجموعه شرکت برق منطقه‌ای تهران است و احداث و توسعه شبکه فوق توزیع و انتقال به عهده آنهاست.

محمد حمزه‌ای با انتقاد از انعقاد دیرهنگام توافقنامه احداث شبکه فوق توزیع، گفت: این توافقنامه تیرماه امسال نهایی شده و روند اجرایی شدن آن در دست اقدام است.

حمزه ای بیان کرد: تامین پایدار برق سایت‌های نهضت ملی نیازمند ایجاد شبکه فوق توزیع و افزایش ظرفیت است که باید بدون از دست رفتن زمان بیشتر، عملیاتی شود.

او ادامه داد: برای احداث پست فوق توزیع در شهرک پردیسان مقدمات اولیه انجام و تامین نقدینگی آن در حال انجام است.

حمزه‌ای گفت: همچنین برای تامین برق پایدار در شهرک ویلایی طایقان نیز یک پست ۶۳ کیلوولتی احداث و ۲ خط انتقال نیز از پست مهدیه اختصاص می‌یابد.

در استان قم ۲۰۳ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند که از این بین ۸۵ هزار نفر واجد شرایط خانه‌دارشدن هستند، هم اینک عملیات ساخت واحد‌های مسکونی برای ۷۵ هزار نفر در ۱۲ سایت نهضت ملی مسکن استان در حال انجام است.

شهرک پرنیان به مساحت ۹۵۰ هکتار در فاصله ۲۱ کیلومتری پردیسان قم در محدوده روستای قلعه چم قرار دارد و به‌عنوان سایت جدید نهضت ملی مسکن ساخت خانه‌های ویلایی در آن آغاز شده‌است.

در این سایت، ساخت خانه‌های یک‌طبقه حیاط‌دار ۳۰۰ مترمربعی در طرح نهضت ملی و ۲۰۰ مترمربعی برای طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پیش‌بینی شده‌است. در فاز نخست این شهرک هفت هزار و ۵۰۰ واحد ویلایی احداث می‌شود.

شهرک پرنیان ظرفیت ۴۰ هزار واحد مسکونی را در خود دارد که در گام نخست در سه فاز ۱۷۰.۳۶۰ و ۴۱۵ هکتاری اجرایی خواهد شد که فاز اول آن به مساحت حدود ۱۷۰ هکتار طراحی و اجرا خواهد شد.

سایت ۴۸۰ هکتاری طایقان در هفت‌کیلومتری شهرک پردیسان قم و نزدیکی روستای طایقان قرار دارد. روستای طایقان در بخش سلفچگان قرار دارد. ۱۸ کیلومتر با قم فاصله دارد و در جنوب غربی استان است.

همچنین سایت نهضت ملی مسکن اسلام‌آباد قنوات نیز در هفت‌کیلومتری شهر قم، بین مبارک آباد و شهر قنوات قرار دارد و مساحت آن ۵۴۵ هکتار می‌باشد.

در این سایت افزون بر هفت هزار و ۲۰۰ قطعه زمین مسکونی برای ساخت مسکن طراحی شده‌است و واحد‌های مسکونی به‌مرور به‌صورت ساخت اسکلت و سفت‌کاری و یا واگذاری زمین انفرادی به متقاضیان اختصاص می‌یابد. قطعات زمین‌های سایت اسلام‌آباد قنوات به‌صورت یک‌طبقه حیاط‌دار ۲۰۰ متری طراحی شده‌است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار