امسال در خراسان جنوبی با توجه به گرمای هوا و خاموشی چاه‌های کشاورزی، تولید زرشک با ۳۰ درصد کاهش روبرو است.

اکبری سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: ۲۶هزار سطح زیر کشت زرشک در استان داریم و سالانه بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ هکتار به این عدد اضافه می‌شود؛ همچنین ۱۷۰ هکتار سطح زیر کشت زرشک دِیم در استان داریم.

او افزود: سالانه بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تن زرشک در استان تولید می‌شود  که امسال به دلیل گرما و خاموشی چاه‌های کشاورزی ۳۰ درصد کاهش تولید داریم.

اکبری بیان کرد: در مورد مجتمع‌های بارگاهی زرشک نیز ۲ سال پیش کلنگ آن‌ خورده شد اما چون تسهیلاتی نداشت  برای آن کاری صورت نگرفت، قول ۱۰۰ میلیارد تومان برای آن داده شد اما این اعتبار نرسید؛ تکمیل این طرح نیازمند ۴هزار میلیارد تومان است و امسال مبلغی برای این طرح را از طریق بند الف تبصره ۱۸ اختصاص خواهیم داد و همچنین از نمایندگان در مجلس می‌خواهیم تا در تأمین اعتبار و تخصیص تسهیلات برای تکمیل این طرح به ما کمک کنند.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: وقفه‌ای هم در بحث صدور مجوز بارگاه‌ها اتفاق افتاد که جدیداً این مشکل حل شده است، مجتمع‌ها به زرشک امسال نخواهد رسید.

او عنوان کرد: امسال هر کیلو از کشاورز به مبلغ ۴۰ هزار تومان خریداری می‌شود. 

۹ نانوایی در شهرستان بیرجند در طرح نان کامل اعلام آمادگی کردند 

اکبری سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: آرد معمولی که در نانوایی‌ها استفاده می‌شود گندمی است که برای سفید شدن سبوس گیری شده اما آرد کامل سرشار از سبوس، فاقد مواد نگهدارنده، سرشار از فیبرها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است و برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند و در کل برای سلامتی مردم مفید است. 

او افزود: این طرح در کشور منصوب شد و ما جزء استان‌های اول اجرا کننده آن هستیم که تاکنون ۹ نانوایی در سطح شهرستان بیرجند که ۵ تای آنها در شهر بیرجند هستند برای پخت نانِ کامل اعلام آمادگی کردند. 

اکبری بیان کرد: نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم این است که نان کامل رنگ تیره‌تری نسبت به نان معمولی دارد به همین دلیل از مردم می‌خواهیم که یکدیگر و همچنین فرزندان خود را در این مورد توجیه کنند تا با جا افتادن فرهنگ استفاده از نان کامل، سلامتی بیشتری را به سفره ها بیاوریم.

فاضلی فرد فرماندار شهرستان بیرجند در ارتباط تلفنی با برنامه پرسمان گفت: در سطح شهرستان ۳۰۰ نانوایی داریم که ۳۰ تای آنها آرد آزاد دریافت می‌کنند.

او افزود:  علاوه بر گشت‌های تعزیرات  عملکرد نانوایی‌ها توسط سامانه رصد می‌شود و در صورت مشاهده تخلف  جریمه ،کمبود سهمیه آرد و در پله آخر تعطیلی نانوایی انجام می شود.

فاضلی فرد بیان کرد: بیش از ۸۰ درصد نانواها در شهرستان بدون تخلف کار می کنند و سهمیه آرد شان نیز بیشتر شده است.

برچسب ها: زرشک ، جهاد کشاورزی ، نان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.