استفاده از زندانی‌ها به عنوان سپر انسانی نقض آشکار کنوانسیون ژنو و طبق قوانین سرزمین‌های اشغالی نیز ممنوع است. 

سازمان ملل و چندین سازمان حقوق بشر بین المللی به طور مرتب اسرائیل را به دلیل استفاده از سپر‌های انسانی محکوم کرده اند.

تحقیقات اخیر نشریه نیویورک تایمز نشان داد که در جنگ غزه، نظامیان و نیز ماموران اطلاعاتی اسرائیلی با سوء استفاده از اسرای فلسطینی به عنوان سپر انسانی آنها را مجبور می‌کردند تا ماموریت‌های خطرناک شناسایی را انجام دهند. به رغم آنکه اسرائیل به طور گسترده از این شیوه به نفع سربازان خود استفاده می‌کند، اما استفاده از سپر انسانی در جنگ‌ها از اساس غیرقانونی است.

برخی روزنامه‌های مشهور از جمله گاردین انگلیس و همچنین روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز گزارش‌های مشابهی منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد ارتش اشغالگر اسرائیل در جنگ از فلسطینی‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

بیل ون اسوِلد، رئیس دیده بان حقوق بشر مِنا (MENA) در خصوص استفاده اسرائیل از اسرای فلسطینی و بازداشت شدگان به عنوان سپر انسانی به موضوع» روش همسایه «که اغلب توسط نظامیان استفاده می‌شود تا فردی را بازداشت کنند» اشاره می‌کند.

او در مصاحبه با الجزیره گفت: قبلاً رویه‌ای وجود داشت که به «روش همسایه» معروف بود. این روش در ارتش کاربرد داشت، به این صورت که آنها هر زمان که می‌خواستند وارد خانه‌ای شوند تا کسی را بازداشت کنند از این روش استفاده می‌کردند.

اسولد در توضیح این روش گفت: در این روش نظامیان شما را مجبور می‌کنند که جلوی آنها حرکت کنید و آنها را به خانه همسایه‌ای که مظنونی در آن است ببرید و در بزنید تا او در را باز کند، در حالی که آنها با اسلحه پشت سر شما قرار داشتند؛ بنابراین اگر فردی در داخل خانه با اسلحه وجود داشته باشد، به همسایه خود شلیک نمی‌کند پس می‌توان او را اینگونه کشت.

سپر انسانی

در ویدئو‌هایی که توسط شبکه الجزیره منتشر شده است سربازان اسرائیلی که صورت خود را پوشانده اند هنگام مواجهه با افرادی که سنگ پرتاب می‌کنند یک کودک هفت ساله را سپر خود می‌کنند. 

الجزیره شواهدی را کشف کرده است که اسرائیلی‌ها در این درگیری از سپر‌های انسانی استفاده می‌کنند.

ابو عامر، از ساکنان شهر غزه که توسط جنایتکاران صهیونیست بازداشت و سپر انسانی شده بود، می‌گوید: بیرون خانه ما درگیری با ساکنان رخ داد. اسرائیلی‌ها ما را، بخصوص مردان را، گرفتند و به بالکن بردند و اسلحه را روی سر ما گرفتند و به سمت مردان جوانی در سوی دیگر تیراندازی کردند. ما سپر انسانی شده بودیم.

او ادامه داد: زمانی که یک سرباز اسرائیل فهمید انگلیسی صحبت می‌کنم، به من گفت که بیرون بروم. او با اسلحه اتوماتش در بالکن ایستاده بود طوری که می‌توانست من را زیر نظر داشته باشد. او گفت هر حرکت اضافی کنم به من شلیک می‌کند. من باید وارد ساختمان‌ها می‌شدم و ببینم کسی آنجا هست و سپس باز می‌گشتم. او به من دستور داد تا وارد همه خانه‌های منطقه شوم.

روش‌های اسرائیل برای استفاده از اسرا به عنوان سپر انسانی

رژیم صهیونیستی از شیوه‌های مختلف از اسرای فلسطینی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند. این توصیف با شواهدی که الجزیره به دست آورده است هماهنگی دارد. شهروندی که به او دستور داده شده است تا ساختمان‌های خالی را بررسی کند درحالی که دو پهپاد او را زیر نظر دارند.

اسرای فلسطینی سپر انسانی سربازان صهیونیست

در این مورد به دو شهروند که با دوربین زیر نظر هستند دستور داده شده تا ساختمان‌ها را برای تله‌های احتمالی یا کمین کرده‌ها بررسی کنند.

تصاویر به دست آمده از کرانه باختری اشغالی این اظهارات را تایید می‌کند.

ما‌ها حسینی، ناظر حقوق بشر یورو- مد می‌گوید: از آغاز حمله به این سرزمین، ما ده‌ها مورد از این موارد که ارتش اسرائیل از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند و آنها را مجبور می‌کنند تا وارد مناطق جنگی یا مکان‌ها و ساختمان‌هایی که فکر می‌کنند تله است یا ممکن است اعضای مسلح نیرو‌های فلسطین آنجا باشند رامستند کرده ایم و این رویه روزانه رخ می‌دهد.

استفاده از زندانی‌ها به عنوان سپر انسانی نقض آشکار کنوانسیون ژنو و طبق قوانین اراضی اشغالی نیز ممنوع است. ارتش رژیم صهیونیستی استفاده از این تاکتیک توسط کارکنان خود را انکار کرده است.

ترجمه و گردآوری: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار