مدیر امور آب و فاضلاب گرگان از نصب و راه اندازی تانک ضربه گیر بر روی خط ۸۰۰ میلیمتری خروجی ایستگاه پمپاژ والش آباد این شهرستان خبر داد.

رضا سوخته سرایی گفت: نصب و راه اندازی تانک ضربه گیر (surge tank) برروی خط ۸۰۰ میلیمتری ایستگاه پمپاژ والش آباد با ظرفیت ۵۴۰ لیتر در ثانیه و ۱۵ بار فشار جهت حفاظت از تأسیسات انتقال و پمپ‌های ایستگاه پمپاژ در مقابل آسیب‌های ناشی از پدیده ضربه قوچ انجام گردید. 

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان گرگان افزود: این عملیات با هدف این که در زمان قطع برق و خاموش شدن ناگهانی پمپ‌ها و در اثر حرکت ستون آب و تشکیل بخار حاصل از جدایی ستون آب (پدیده خلا زایی یا فشار منفی) هوای فشرده در تانک ضربه گیر باعث می‌شود آب از مخزن هوای تحت فشار به خط لوله جریان یابد و با تخلیه آب از درون تانک ضربه گیر به خط لوله، کاهش سرعت آب در لوله به تدریج صورت گرفته و مانع پدیده خلا زایی خواهد شد.

سوخته سرایی در پایان افزود: در زمان بازگشت ستون آب و افزایش فشار خط لوله (فشار مثبت) بخشی از آب را به درون خود جذب میکند و با تراکم کردن هوای داخل تانک، فشار خط لوله را کاهش می‌دهد و نهایتأ از بروز ضربه قوچ و مستهلک شدن لوله‌ها و ایستگاه‌های پمپاژ جلوگیری می‌گردد.

برچسب ها: آب و فاضلاب ، تانک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.