یک کارگردان سینما گفت: باید همگام با صنعت سینمای جهان پیش برویم و و حضور هوش مصنوعی در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه اتفاق شایسته‌ای بود.

چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران برای نخستین بار شاهد حضور واقعیت مجازی و فیلم هایی با روش هوش مصنوعی شد. از این رو به گفت‌‌وگو با میثم عباسی کارگردان سینما تئاتر پرداختیم تا نگاه هنرمندان به حضور هوش مصنوعی در عرصه فیلمسازی را مشاهده کنیم.

میثم عباسی تهیه‌کننده و کارگردان سینمایی با حضور در جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران گفت: طی سال اخیر هوش مصنوعی به جشنوارهای مختلف دنیا راه پیدا کرده است و امسال شاهد حضور این فناورین نوین در یکی از جشنواره‌های معتبر جهانی و داخلی خود شدیم. لذا جشنواره بین المللی  فیلم کوتاه تهران نیز برای اولین باز از بخش فیلمسازی با روش هوش مصنوعی بی بهره نماند.

وی ادامه داد: هوش مصنوعی ابتدا در فناوری های مهندسی و IT به شهرت رسید و‌ پس از آن از طریق پنحره‌ای نوین و نو ظهور وارد عرصه هنر و سینما شد، از موسیقی گرفته تا نقاشی و اکنون  هم شاهد حضور این تکنولوژی جدید در آثار سینمایی هستیم. معتقدم با سرعت و پیشرفتی که هوش مصنوعی دارد ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور شاهد بیکاری خیلی از مشاغل کلیدی در عرصه سینما باشیم، از بازیگری تا فیلم نامه تویسی، کارگردانی و تدوین می‌توانیم نگران حضور چنین تکنولوژی در این عناوین شغلی باشیم.

وی افزود: در این تکنولوژی نو ظهور فقط و فقط باید فضا و کاراکترها را تعریف کنید و در مدتی کوتاه متن کوتاه فیلمنامه خود را از ان تحویل بگیرید و سپس شروع به ساخت اثر خود کنید. در دیگر موارد از جمله بازیگری و چهره شخصیت‌های هنری هم به همین شکل است.  یکی از معایب هوش مصنوعی این مسائل است ولی محاسنی نیز دارد که یکی از آن ها دقت عمل و زنده سازی فیلم های قدیمی و عکس‌های کهنه  یا بازسازی اساطیر افسانه ای است. به هرحال دنیا در حال پیشرفت است و برای اینکه سینمای ایران از این مسائل عقب نماند باید همگام با صنعت سینمای جهان پیش رود؛ اما درست و منطقی، مانند حضور و ایجاد بخش هوش مصنوعی در جشنواره  بین المللی فیلم کوتاه امسال که اتفاق شایسته‌ای بود تا این معقوله و تکنولوژی عقب نمانیم.

این کارگردان تاکید کرد: مورد دیگر حضور کوتوله‌های سینمایی در سازمان سینمایی و انجمن های وابسته به آن در این سه سال آخر است که باعث شده سینماگران مستقل از دور رقابت‌ها کنار گذاشته شوند. سینماگر جوانی که با پس انداز و هزار بدبختی اولین فیلم مستقل خود را ساخته یا باید اثرش خاک بخورد یا خیلی زرنگ باشد که به پخش کننده‌های فیلم مبلغی بسیار به عنوان ورودی جشنواره های خارجی پرداخت کند تا شاید جایزه ای دریافت کند. 

وی ادامه داد: بارها و بارها جملاتی از مدیران انجمن‌های وابسته شنیده‌ایم که فیلم شما با ساختار ما سنخیت ندارد و نمی‌توانیم از آن حمایت کنیم. امسال تمام فیلم‌های کوتاه داستانی جشنواره را دیدم، از این رو نه تنها سنخیت آثار راه یافته به جشنواره را با اثر خود مقایسه کردم، بلکه آثار را از نظر فنی مورد ارزیابی قرار دادم، متاسفانه آثاری از نظر داستان و مسائل فنی آنقدر ضعیف است که مخاطب را مورد آزار قرار می‌دهد.

عباسی در پایان صحبت‌های خود عنوان کرد: نکته جالبی که برایم حائز اهمیت بود، در بخش داستانی ۹۵ درصد آثار یا برای انجمن سینمای جوانان یا سازمان سینمایی سوره، بنیاد سینمایی فارابی و سازمان‌های وابسته بود. نمی‌دانم این دیوار کشی سینمای مستقل چه زمانی می‌خواهد به پایان برسد تا شاهد فرار و طرد فیلمسازان جوان نشویم.  امیدوارم در دوره جدید ریاست آقای فرید زاده در سازمان سینمایی، مدیرانی را که شایسته هستند در پست‌های کلیدی سینما از جمله انجمن‌ها و بنیادهای وابسته منصوب نمایند تا شاهد آشتی فیلمسازان مستقل با بدنه سینمای ایران و فیلمسازی باشیم.

خبرنگار: زهرا بالاور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.