نویسنده کتاب اقتباس در فیلم کوتاه گفت: در نسخه اول قرار بود حداقل ۵۰۰ نسخه چاپ کتاب را داشته باشیم و شاید به دلیل شرایط جشنواره این تعداد تغییر کرده باشد.

علیرضا بختیان نویسنده کتاب اقتباس در فیلم کوتاه بیان کرد: کتاب اقتباس در فیلم کوتاه به نوعی توسط انتشارات انجمن سینمای جوان به چاپ رسید. سال گذشته یک رونمایی از ماکت کتاب شد، اما به دلیل اینکه قرار شد کتاب تکمیل شود، مجددا بر روی یک سری از بخش‌های کتاب کار شد و حدود ۲۰ الی ۳۰ صفحه به چاپ رسید و همزمان در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نوعی رونمایی از اصل کتاب انجام شد.

وی ادامه داد: کتاب اقتباس از سینما با موضوع اقتباس از فیلم‌های کوتاهی است که در یک دهه جشنواره فیلم کوتاه به عنوان فیلم‌های منتخب اقتباسی انجام شده است. در اصل ما درباره فیلم‌های اقتباسی که از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ در جشنواره حضور داشتند و حاصل رتبه شدند، یک سری تحقیق انجام دادیم تا ببینیم اقتباس این فیلم‌ها چگونه بوده است و در چه زمینه‌ای فیلم‌ها کار کردند.

وی افزود: در اصل شکل گیری این کتاب به گونه‌ای بود که من به عنوان پایان‌نامه ارشدم موضوع این کتاب را انجام کردم. استاد راهنمایم پیشنهاد داد که این کتاب برای بچه‌ها به خصوص بچه‌های انجمن سینمای جوان مناسب است. از این رو ما این مقاله را از حالت پایان‌نامه‌ای خارج و به کتاب تبدیل کردیم.

بخیتان درباره موضوع کتاب بیان کرد: موضوع کتاب درباره ده سال اول یعنی ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ که هر سال یک فیلم اقتباس شده بود را بررسی کردیم. سال گذشته که ماکت این کار رونمایی شد، گفتند اگر می‌شود کارها و آثار این دو سه سال را هم به اضافه کنید که ما این کار را کردیم. حال حاضر حدود ۱۵ فیلم کوتاه که با موضوع اقتباس کار شده اند را به نوعی بررسی و مورد پژوهش قرار دادیم.

علیرضا بختیان بیان کرد: اقتباس شرایط متفاوتی دارد و معمولا کسانی که فیلم اولی هستند با موضوعی روبه‌رو هستند که خیلی کم تصمیم می‌گیرند به اقتباس روی بیاورند. فکر می‌کنم یکی از فیلم‌ها که برای ۶ الی ۷ سال پیش بود کارگردان آن اثر فیلم اولی بود.

وی ادامه داد: حدود یک سال و خورده‌ای درگیر تحقیق و پژوهش بودم و پس از آن حدود یک سال و خورده‌ای درگیر چاپ کتاب بود. حدود دو سال و نیم تا سه سال چاپ این کتاب طول کشید تا به سرانجام برسد. این کتاب به نوعی با همکاری استاد راهنما رامتین شهبازی کار انجام و به چاپ رسید. ویراستاری این کار توسط مجید کیانیان انجام شد. سید جواد میرهاشمی از ابتدای کار همراه ما بودند. 

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: در نسخه اول چاپ کتاب قرار بود حداقل ۵۰۰ نسخه چاپ کتاب را داشته باشیم و خب شاید به دلیل شرایط جشنواره تعداد کمتری چاپ شده باشد. همچنین قیمت کتاب حدود ۲۱۰ هزار تومان و تعداد صفحات این کتاب ۱۷۸ صفحه است.

خبرنگار: زهرا بالاور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار