با توجه به تصویب طرح بازگشایی امتداد خیابان معلم بیرجند در برنامه میز خبر امروز صدا و سیمای خراسان جنوبی، این موضوع بررسی شد.

بهترین شهردار بیرجند در برنامه رادیویی میز خبر صدا و سیمای خراسان جنوبی گفت: در مورد بازگشایی امتداد خیابان معلم جلساتی گرفته شده و نهایتاً قرار شد که ارتش در این زمینه همکاری کند، در همین جهت قرار شد که ۸ خانه مسکونی از خانه‌های پشت دیوار ارتش تخریب شود و این قسمت به شهرداری برای ایجاد زیرساخت‌های لازم داده شود. 

او افزود: بودجه آن نیز از محل تهاتر راه و شهرسازی با شهرداری انجام شده و شهرسازی این اعتبار را به ارتش داده و قرار است که تخریب منازل مسکونی انجام شود و در نهایت در طرحی امتداد خیابان معلم بازگشایی شود.

سرهنگ کیانی معاون فنی مهندسی پلیس راهور خراسان جنوبی نیز گفت: ما با طرح بازگشایی امتداد خیابان معلم موافقیم، اما سوالاتی در مورد نحوه اجرای آن داریم. 

او افزود: به طور مثال باید ببینیم که اجرای آن به چه شکل است و آیا پارکینگ دارد یا خیر؟ همچنین ابتدای خیابان معلم که قرار است به خیابان شهید سپهبد قرنی متصل شود ورودی و خروجی آن به چه شکل است؟

حجت الاسلام عبدالرزاق نژاد رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند نیز گفت: در مورد بازگشایی امتداد خیابان معلم موافقیم، اما در کنار آن، بازگشایی خیابان عدل و عریض شدن خیابان ارتش نیز تحت عنوان خط عبور اضافه باید انجام شود تا در نهایت به باز شدن گره ترافیک شهر کمک کند.

شهر بیرجند دارای طرح جامع ترافیک نیست/ ایجاد بلوار قرآن مصوبه شهرداری قبلی و شورای شهر قبلی و لازم الاجرا بود

بهترین شهردار بیرجند گفت: در مورد ترافیک باید ببینیم که در شهر چه می‌گذرد، بیرجند دارای طرح جامع ترافیک نیست، نقشه راه وجود ندارد و اول باید چرایی آن را واکاوی کنیم؛ سال ۹۲ طرح جامع ترافیک را با ۵۰۰ میلیون تومان بودجه مصوب کردیم و عملیات آن شروع شد، اما با پای کار آمدن شهردار جدید این طرح به خاطر ۵۰ میلیون تومان بدهی به مشاور مسکوت باقی ماند، در دوره بعدی این طرح را بررسی کردیم و مرحله اول آن در شورای ترافیک مصوب شد، اما طبق دستور شورای عالی ترافیک طرح با هزینه کرد ۲ میلیارد تومان برای به روزرسانی رفت، الان در نوبت بررسی شورای عالی ترافیک وزارت کشور هستیم و نقشه راه بیرجند است که در نهایت مشخص می‌کند کدام خیابان‌ها باید یک طرفه و یا دو طرفه شود، کجای شهر نیاز به زیرگذر و یا رو گذر دارد و در کل در زمینه‌های بازگشایی و تعریض چه اولویت‌هایی وجود دارد.

او افزود: در مورد بلوار قرآن نیز تصویب این طرح در زمان شهردار سابق و شورای شهر سابق بوده است، سه ماه مانده به پایان دوره شهردار قبلی کمیسیونی برگزار می‌شود و امضای شهردار قبلی و رئیس شورای شهر در این مصوبه وجود دارد و دقیقاً طرح گویای امتداد خیابان عدل به سبک فعلی است.

بهترین بیان کرد: نقشه‌ای که در کمیسیون ماده ۵ شورای ترافیک مصوب شده بود مو به مو اجرا شد و شورا باید در وقت قانونی خود از طریق شکایت به دیوان عالی و یا وزارت کشور اعتراض می‌کرد که این کار در مورد مقرر انجام نشد. 


بیشتر بخوانید


شهردار بیرجند ادامه داد: در این طرح پادگان ۰۴ شریک‌هایی داریم و تعهدنامه‌ای به نام کمیسیون ماده ۵ امضا کردند که به دنبال آن ارتش موافقتنامه نهایی را گرفته و برای اجرا به بیرجند ابلاغ کرده است که در این صورت شهرداری نمی‌توانست زیر آن بزند، دو کد اعتباری طرح بلوار قرآن را رئیس شورای شهر فعلی امضا کردند و در کمیسیون ماده ۵ موارد به صراحت ذکر شده و نقشه کشیده شده است؛ در نتیجه شهرداری به طور خودسرانه کاری را انجام نداده است و مصوبه‌است که برای اجرا به ما ابلاغ شد.

حجت الاسلام عبدالرزاق نژاد رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند در این باره گفت: ما اصرار داشتیم اقداماتی از جمله تعریض خیابان ارتش به عنوان یک خط عبور اضافه انجام شود، زیرا این خیابان شاهرگ شهر به حساب می‌آید و روی آن اظهار موکد داشتیم؛ همچنین بر بازگشایی امتداد خیابان معلم و خیابان عدل هم موافقت داریم، اما در مورد اینکه اول بلوار قرآن ایجاد شود مخالفت کردیم.

او افزود: در سال ۱۴۰۲ موافقت ما را برای بازگشایی همزمان معلم و شهرداری اعلام کردیم و اولویت را خیابان معلم اعلام کرده و بودجه برایش تعیین کردیم؛ در مورد خیابان جدید در شورای قبلی مصوبه نداریم و اگر هم مصوبه‌ای باشد شورای جدید ملاک است؛ ما مخالفت خود را برای ایجاد بلوار قرآن چه به صورت کتبی و شفاهی اعلام کردیم، اما نتیجه‌ای نداشت و اگر روند قانونی داشت باید به ما می‌گفتند که شما روند قانونی مخالفت برای این طرح را طی نکردید و می‌بایست راه درست را به ما اعلام می‌کردند.

حجت الاسلام عبدالرزاق نژاد بیان نکرد: ما کد‌ها را برای بازگشایی خیابان معلم امضا کردیم و در آن گفته شده که امتداد خیابان عدل باید باز بشود؛ در مورد تقاطع‌های غیر همسط نیست ما مخالف ایجاد آنها نیستیم، اما گفته شد که قرار است در چهارراه پاسداران و غفاری تقاطع غیر همسطح ایجاد شود که با توجه به اولویت‌بندی درخواست کردیم که این تقاطع ابتدا در ورودی مهرشهر و سپس پاسداران ایجاد شود.

حسنی صفت عضو شورای اسلامی شهر بیرجند و رئیس سابق شورای اسلامی شهر بیرجند گفت: شورای پنجم مصوبه بلوار قرآن را لغو کرده است و حتی اگر این مصوبه وجود می‌داشت شورای فعلی می‌تواند مصوبات شورای قبلی را بدون اینکه نیاز باشد به جایی شکایت کند لغو کند. 

او افزود: ما مصوب کردیم که اول یک خط عبور به خیابان ارتش اضافه شود و بعد بازگشایی خیابان‌های دیگر صورت بگیرد. 

حسنی صفت بیان کرد: اولویت‌های بندی ما بدین صورت بود که در مرحله دوم خیابان قرنی به ۵۰ متر شود و در مرحله بعدی ادامه خیابان معلم و عدل انجام شود و در نهایت بلوار قرآن ایجاد شود. 

عضو شورای اسلامی شهر بیرجند و رئیس سابق شورای اسلامی شهر بیرجند ادامه داد: ایجاد بلوار قرآن ضرورت فنی نداشت و قرار بود که در قبال همکاری که ارتش در اولویت بندی‌ها با ما داشته و به عنوان کمک به آنها در آخرین مرحله انجام شود.

سرهنگ کیانی معاون فنی مهندسی پلیس راهور خراسان جنوبی گفت: ما مخالفتمان را در مورد بلوار قرآن اعلام کردیم؛ صورت جلسه‌ای در شورای ترافیک مبنی بر انجام این طرح آمد که موافق آن نبودیم، زیرا ایجاد آن گره ترافیکی از شهر باز نمی‌کند بلکه باعث افزایش تصادفات هم در شهر می‌شود.

او افزود: ایجاد این بلوار در زمانی که خیابان شهید سپهبد قرنی عریض شود معنادار است اما انجام آن به تنهایی بی‌معنی و مشکل ساز است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.