قزاقستان و افغانستان به دنبال افزایش تجارت به ۳ میلیارد دلار هستند.

براساس گزارشات منتشر شده سریک جومانگارین، معاون نخست وزیر قزاقستان و نورالدین عزیزی، وزیر وزارت صنایع و تجارت افغانستان، نقشه راهی را برای افزایش گردش تجاری دو کشور به ارزش ۳ میلیارد دلار در یک مجمع تجاری در شهر آلماتی امضا کردند.

طبق این توافق حذف طالبان از لیست سازمان های تروریستی قزاقستان در ماه جون به عنوان بخشی از تلاش ها برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی با افغانستان صورت گرفته است. 

این نقشه راه شامل مشارکت قزاقستان در ساخت دو خط راه آهن در افغانستان است: تورغندی – هرات – قندهار – سپین بولدک و مزار شریف – خرلاچی است.

همچنین هدف آن گسترش دامنه کالاها در بخش تجارت دوجانبه، توسعه همکاری ها در بخش صنایع شیمیایی و افزایش صادرات مواد آموفوس (آمونیوم فسفات) قزاقستان به افغانستان است.

علاوه بر این، نقشه راه شامل برنامه هایی برای صادرات موترهای نو و دست دوم تولید شده در قزاقستان، ایجاد مراکز خدماتی در افغانستان و ساخت مکاتب است. به گفته مقامات قزاقستان، با واردات میوه، سبزیجات، میوه های خشک و سایر محصولات غذایی افغانستان، پتانسیل قابل توجهی برای افزایش صادرات غلات و آرد به افغانستان وجود دارد. قزاقستان همچنین علاقمند به حمایت از توسعه اقتصادی و ادغام افغانستان در کریدورهای حمل و نقل بین المللی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.