مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز با اعلام سطح هشدار هواشناسی نارنجی در صورت ضرورت بر تخلیه سازه‌های آبخیزداری از رسوبات در حوزه آبریز رودخانه‌های استان با هدف آمادگی در برابر سیلاب‌های احتمالی تاکید کرد.

مهدی مهرور گفت: بر این اساس حضور فرمانداران در شهرستان و حفظ آمادگی اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان‌ها به منظور مقابله با جاری شدن سیل در رودخانه‌ها و مسیل‌های فصلی، رعد و برق، وزش باد شدید، ریزش سنگ، رانش کوه، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌های کوهستانی و یا هرگونه حادثه احتمالی ضروری است.

او افزود: ایجاد هماهنگی بین نیروی انتظامی، دستگاه‌های امدادی، ایمنی، خدماتی و نیرو‌های مردمی، انجام اقدامات بازدارنده و بلادرنگ از جمله صدور پیش آگاهی از طریق رسانه‌های محلی و مسئولین محلی برای ساکنین مناطق تحت تاثیر شهری و روستایی بالاخص کشاورزان، دامداران، عشایر و حاشیه نشینان رودخانه ها، اطلاع رسانی مطلوب به تمام پیمانکاران طرح‌های عمرانی، صاحبان خودرو‌های سنگین، ماشین آلات و تجهیزات مربوطه توسط دستگاههای متولی جهت عدم تردد و برچیدن ماشین آلات و تجهیزات غیر ضروری در محدوده رودخانه‌ها و مسیل‌ها نیز ضروری است. 

وی بر اطلاع رسانی مطلوب به تمام پرسنل تعمیرات و نگهداری پست‌ها، خطوط و شبکه توزیع برق و آب و فاضلاب استان البرز در خصوص کسب آمادگی لازم در صورت تردد در محدوده رودخانه و مسیل‌های استان البرز تاکید کرد. 

مدیر کل مدیریت بحران استانداری البرز گفت: به گردشگران، مسافران، صاحبان خودرو‌های عبوری از شهرستان‌ها توسط اداره مربوطه برای آگاهی، رعایت ایمنی و عدم تردد غیر ضروری در محدوده رودخانه‌ها و مسیل ها اطلاع رسانی شود.

وی گفت: اطلاع رسانی به خودرو‌های عبوری از جاد ه‌های اصلی و فرعی استان البرزدر خصوص احتمال وقوع سیلاب و گرفتار شدن در محدوده تقاطع جاده‌ها و تأسیسات وابسته در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و همچنین عدم فعالیت عمرانی در این مدت مد نظر قرار گیرد.

مهرور افزود: عدم تردد از محل‌های پر خطر، اسکان، چادر زدن و توقف در بستر و حریم رودخانه ها، مکان‌های مرتفع و تپه ها، زیر درختان، سیم برق هوایی، لوله ها، فنس‌های فلزی و پهنه‌های آبی، پرهیز از صعود به ارتفاعات، اقدامات لازم برای حفظ محصولات کشاورزی، کنترل دما و رطوبت و تهویه درگلخانه ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها و همچنین خودداری از چرای دام در مراتع و دامنه کوهها، تاکید بر خودداری از تردد و سفر‌های غیر ضروری به ویژه در جاده‌های کوهستانی و دامنه‌های پرشیب به دلیل احتمال ریزش سنگ و بهمراه داشتن تجهیزات لازم و ضروری سفر از جمله لوازم گرمایشی، البسه، پتو، کمک‌های اولیه، برف پاک کن، به همراه داشتن وسایل ارتباطی نیز ضروری است. 

 

مهرور بیان داشت: پیش بینی مکان‌های امن جهت اسکان موقت (تا رفع شرایط اضطراری)، حفظ آمادگی مراکز درمانی و پایگاه‌های امدادی (هلال احمر، اورژانس و آتش نشانی)، حفظ آمادگی و برقراری کشیک شبانه روزی شرکت‌های خدماتی (آب و فاضلاب، برق، گاز، تلفن همراه و ثابت و آب منطقه‌ای)، حضور شهرداران در محل کار و حفظ آمادگی ستاد مدیریت بحران شهرداریها. حضور بخشداران در بخش محل خدمت و حفظ آمادگی دهیاران بخش و اتخاذ تمهیدات لازم توسط جهاد کشاورزی استان و شهرستان‌ها جهت کشاورزان، دامداران و تولید کنندگان مرتبط برای جلوگیری از خسارت‌های ناشی از سرمازدگی به بخش کشاورزی از دیگر موارد مورد تاکید با این هشدار هواشناسی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز گفت: پیش بینی تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز توسط تمام دستگاه‌ها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به منظور مدیریت بحران‌های احتمالی در صورت طغیان آب در رودخانه‌ها و مسیل‌های منتهی به شهر‌ها و روستا‌ها و انجام بازدید توسط اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای و ادارات شهرستانی از پل‌ها و تقاطع‌های آبگذر و همچنین رفع موانع آبگذری و لایروبی این بازه‌ها قبل از وقوع سیلاب‌های احتمالی و همچنین پایش و ترمیم پاشنه پل ها، دیوار ه‌های تخریب شده رودخانه ها، تکمیل دیوار ه‌های نیمه و اتخاذ تدابیر لازم به منظور ذخیره سازی و مدیریت حجم مخازن آب شرب شهر‌ها و محدوده‌های شهرکی و روستایی به منظور مدیریت بحرا ن‌های احتمالی ناشی از قطع آب توسط اداره کل آب و فاضلاب استان و شهرستان‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد. 

وی بر آمادگی و حضور مدیران آب منطقه‌ای استان و روسای ادارات شهرستانی در محل خدمت، پیش بینی تجهیزات، امکانات و نیروی انسانی متخصص جهت مدیریت مخاطرات احتمالی رودخانه‌های استان البرز تاکید کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار