معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی درآمد ارزی بخش کشاورزی را ۶ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: بیشتر محصولات باغی ایران صادراتی است و باغداران کشورمان علاوه بر تامین امنیت غذایی، نیمی از این درآمد ارزی را به ارمغان می‌آورند.

 «محمدمهدی برومندی» روز پنج‌شنبه در جشنواره سیب مراغه افزود: کشورمان به جز «موز»، «انبه»، «نارگیل» و «آناناس» در سایر محصولات باغی صادرکننده است و محصولاتش به ۲۰۰ کشور دنیا صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه محصولات باغی ایران جزو باکیفیت‌ترین محصولات دنیاست، اضافه کرد: مهمترین محصول در بین تولیدات باغبانی نیز سیب درختی به شمار می‌رود که خاستگاه آن استان‌های شمال‌غربی کشور است.

«برومندی» با اشاره به اینکه ۲۴۷ هزار هکتار باغ سیب در کشورمان وجود دارد، ادامه داد: در ایران حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب تولید می‌شود که ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن آن به استان‌های شمال‌غربی کشور تعلق دارد.

به گفته وی سال گذشته ۷۳۱ هزار تن سیب به ارزش ۴۵۰ میلیون دلار از ایران صادر شد که موفقیت قابل توجهی در حوزه کشاورزی کشور به شمار می‌رود.

تجاری‌سازی در اولویت وزارت جهاد کشاورزی
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی و در راس آن معاونت امور باغبانی به دنبال تامین غذای کافی و سالم است، بیان کرد: سیاست مهم دیگر در دولت چهاردهم تجاری‌سازی و تولید محصول دارای قابلیت رقابت در بازار‌های جهانی است.
به گفته «برومندی» تجاری‌سازی و تکمیل زنجیره تولید از مهمترین اهداف وزارت جهاد کشاورزی در دولت چهاردهم است که در برنامه پیشنهادی وزیر نیز وجود داشت.

وی این را هم بیان کرد که دانستن محل تولید محصول باغی در بازار‌های جهانی از اهمیت برخوردار است و بر همین اساس باید محصولات باغی کشورمان شناسنامه‌دار شود و از کیفیت لازم برخوردار باشد.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد که طی دولت چهاردهم در استان‌های شمال‌غربی کشور به ویژه آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و اردبیل که خاستگاه سیب است، گام‌های بلندی برای تجاری‌سازی این محصول برداشته شود.

بانک‌ها به اعطای تسهیلات کشاورزی مکلف شوند
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: بخش کشاورزی به سرمایه‌گذاری نیاز دارد و دولت نیز باید به بخش خصوصی در این سرمایه‌گذاری کمک کند؛ بر همین اساس بانک‌ها باید به اعطای تسهیلات به بخش کشاورزی مکلف شوند.

«برومندی» با بیان اینکه پیش از این بانک‌ها به اختصاص ۱۵ درصد از منابع خودشان به تسهیلات بخش کشاورزی مکلف شده بودند، اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی از بانک‌ها تسهیلاتی در این حوزه پرداخت نمی‌کنند.

وی اضافه کرد: بانک کشاورزی نیز ماهانه هفت تا ۷.۷ همت تسهیلات پرداخت کرده و پس از آن سامانه اعطای تسهیلات را می‌بندد؛ بر همین اساس باید برای پرداخت تسهیلات به بخش کشاورزی چاره‌اندیشی شود.

«برومندی» این را هم بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌هایی که مراغه دارد، می‌توان در این شهرستان با هدف تکمیل زنجیره تولید سیب و عسل به صورت کلان سرمایه‌گذاری کرد.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، مراغه نیازمند سرمایه‌گذاری برای فرآوری محصولات کشاورزی است و مصوبه راه‌اندازی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در این شهرستان نیز باید تا حصول نتیجه پیگیری شود.

وی به باغداران وعده هم داد و اضافه کرد: کلیه کود‌ها با قیمت رایانه‌ای و برای اولین‌بار در اختیار باغداران قرار می‌گیرد که به تولید محصول باکیفیت کمک خواهد کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی، آذربایجان‌شرقی در خط مقدم تامین امنیت غذایی کشور قرار دارد و ۵.۵ میلیون تن محصول کشاورزی در این استان تولید می‌شود که ۱.۵ میلیون تن آن باغی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.