مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ایلام گفت: مردم هنگام نصب و راه اندازی سیستم‌های گرمایشی گازسوز نظیر بخاری و شومینه از بستن همه منافذ محل سکونت خود خودداری کنند و قسمتی از در یا پنجره را برای جریان هوای آزاد باز بگذارند.

نصرت اله لطفی اظهار کرد: در صورتی که بخاری یا شومینه درست راه اندازی نشده باشد، گاز کشنده منواکسید کربن از این وسایل گرمایشی ایجاد و مسدود کردن تمامی منافذ منزل موجب تجمع گاز در سکونتگاه افراد می‌شود.

وی افزود: همواره در ماه‌های سرد سال که همراه با راه اندازی وسایل گرمایشی است، سالیانه تعداد زیادی از افراد در اثر مسمومیت با گاز منوکسید جان خود را از دست می‌دهند و یا دچار معلولیت‌های ذهنی و روانی ناشی از آن می‌شوند.

لطفی یادآور شد: باوجود هشدار‌های مکرر در خصوص مخاطرات گازگرفتگی، اما بسیاری از افراد بر اثر سهل انگاری در استفاده از وسایل گاز سوز جان خود را از دست می‌دهند.

وی بیان کرد: در صورت مواجهه با فرد مسموم با گاز منواکسید کربن باید ابتدا وسیله گرمازا خاموش و فرد مسموم از محیط آلوده به هوای آزاد منتقل شود و سپس یقه پیراهن، کمربند و لباس‌های تنگ حادثه دیده را باز کنند تا استنشاق هوای آزاد برای فرد حادثه دیده و مسموم راحت‌تر باشد.

لطفی ادامه داد: خروج فرد مسموم از محیط آلوده و قرار دادن وی در هوای آزاد از مهمترین راه‌های نجات آن شخص مسموم است و اکسیژن دهی به مسموم، باز نگه داشتن راه‌های تنفس هوایی وی و تماس با نیرو‌های امدادی از جمله آتش نشانی و به ویژه اورژانس ۱۱۵ در مراحل بعدی درمانی باید مورد توجه قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.