۴۶ درصد از مجموع کل پرونده‌های پلیس فتا در خراسان جنوبی مربوط به پرونده‌های کلاهبرداری رایانه‌ای و ۳۴ درصد هم برداشت اینترنتی غیر مجاز از حساب بانکی بوده است.

سرهنگ الوانی رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: جرائم سایبری استان حول ۵ محور است که اولین آن‌ها پرونده‌های کلاهبرداری رایانه‌ای است و این پرونده‌ها ۴۶ درصد از آمار کل پرونده‌های پلیس فتا را به خود اختصاص داده است.

او افزود: همچنین ۳۴ درصد پرونده‌ها مربوط به برداشت اینترنتی غیر مجاز از حساب بانکی افراد، ۱۳ درصد پرونده‌ها مربوط به هتک حیثیت و نشر اکاذیب، ۴ درصد مربوط به پرونده‌های جرائم علیه صحت و تمامیت داده‌ها، دو درصد مربوط به مزاحمت اینترنتی و دو درصد دیگر مربوط به سایر جرائم بوده است.

سرهنگ الوانی بیان کرد: مجرمین ترفند‌های متفاوت دارند که یکی از آنها آگهی دروغین در سایت‌های آگهی محور و شبکه‌های اجتماعی است و در آن کالایی را به قیمت پایین‌تر از کف بازار در این سایت‌ها می‌گذارند، مردم ترغیب شده و برای دریافت آن بیعانه‌ای به حساب فرد واریز می‌کنند که بعد از آن مجرم راه‌های دسترسی خود را قطع کرده و بدین صورت کلاهبرداری انجام می‌شود؛ همشهریان به این نکته دقت داشته باشند که سایت‌های فروشگاهی معتبر e نماد الکترونیکی دارند.


بیشتر بخوانید


رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی ادامه داد: روش دیگر، کلاهبرداری الکترونیکی است که یکی از ترفند‌های آنها ارسال ابلاغیه قضائی اینترنتی برای افراد است، این ابلاغیه به صورتی است که فرد کنجکاو شده لینک را باز می‌کند و همزمان نرم‌افزاری جعلی در گوشی فرد نصب می‌شود، به محض ورود به لینک از افراد مبلغی بین ۵ تا ۳۱ هزار تومان برای مشاهده ابلاغیه می‌خواهند که فرد اطلاعات کارت بانکی خود را وارد می‌کند و همزمان هم اطلاعات و هم پیامک‌های ورودی و خروجی در اختیار کلاهبرداران قرار می‌گیرد و اقدام به خالی کردن حساب افراد از یک میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان در شبانه روز می‌کنند؛ همچنین به مخاطبین وی دسترسی پیدا کرده و برای آنها پیامک ارسال می‌کنند.

مواظب نشر اطلاعات و تصاویرتان در فضای مجازی باشید

سرهنگ الوانی رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی گفت: در بسیاری از پرونده‌ها اطلاعات شخصی و یا تصاویری که در صفحات مجازی منتشر می‌شده برای افراد دردسرساز شده بود به این ترتیب که تصویری از مدارکشان و یا تصاویر شخصی بارگذاری می‌کردند و کلاهبردان به وسیله آن سودجویی می‌کردند، همچنین در برخی از موارد از مدارک و تصاویری که در گوشی افراد ذخیره بوده است سوء استفاده شده، زیرا قبل از آن از طریق لینک‌هایی نرم افزار‌های جعلی در گوشی افراد نصب شده است.

او افزود: مواردی داشتیم که فردِ خاطی تصویری که در فضای مجازی مشاهده کرده را برداشته و تحت عنوان فرد ناسالم در این فضا منتشر کرده است در نتیجه از افراد می‌خواهیم که حتی الامکان اطلاعات شخصی و حقوقی خود را در فضای مجازی بارگذاری نکنند. 

سرهنگ الوانی بیان کرد: مورد دیگر پیامک‌هایی است که برای هم استانی‌های عزیز ارسال می‌شود، لازم به ذکر است مردم به این نکته توجه کنند که اگر خدماتی توسط دولت داده شود باید از طریق سرشماره‌های خاص باشد؛ همچنین مواردی بوده است که کلاهبرداران گوشی شخص را هک کرده و از شماره وی به مخاطبینش پیام‌هایی ارسال کرده اند و مخاطبین به هوای اینکه این پیام توسط شخص صاحب گوشی ارسال شده، لینک‌ها را باز کرده و این چرخه ادامه دار شده است.

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی ادامه داد: افراد می‌توانند مواد تخلف را به مراکز فعالیت‌های پلیس فتا که به صورت ۲۴ ساعته فعال هستند اعلام کنند و یا از طریق شماره ۰۹۶۳۸۰ و یا سایت پلیس فتا به نشانی ‏ww.fata.gov.ir موارد را اطلاع دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.