کرمانشاه یکی از دو شهری است که در یونسکو به عنوان شهر خلاق خوراک ایرانی ثبت شده ، اما تا در این استان رویداد‌های بین‌المللی خوراک برگزار نشود، بهره‌ای برای جذب گردشگر ندارد.

شاید کمتر کسی در ایران باشد که نام روغن حیوانی کرمانشاهی به گوشش نخورده باشد، این استان از دیرباز مهد بسیاری از خوراک‌های خوشمزه بوده و نمونه آن خورشت خلال کرمانشاهی است که باید آن را گُل سرسبد خورشت‌های ایرانی دانست و البته دنده کباب کرمانشاهی که بوی آن عاشقان کباب را به کرمانشاه می‌کشاند.

غذا‌های خوشمزه که مختص کرمانشاه است کم نیستند و همین تنوع باعث شده تا این شهر در دفتر یونسکو به عنوان شهر خلاق خوراک ثبت شود، اما از این ظرفیت بی‌نظیر گردشگری در سایه رخوت در برگزاری جشنواره‌های ملی و بین المللی خوراک به درستی استفاده نشده است.

روغن کرمانشاهی

وحید امیری معاون گردشگری میراث فرهنگی کرمانشاه گفت: ما در شروع یک داستان هستیم و قدم اول آن را با ۶۳ غذای ثبت شده ملی برداشته ایم.

وی با تایید کم کاری در برگزاری جشنواره‌های ملی و بین المللی خوراک در کرمانشاه افزود: ما برنامه‌های خوبی در این زمینه مدنظر داریم که اگر فرصتی باشد آن را اجرا خواهیم کرد.

امیری گفت: یکی از برنامه ریزی‌های ما اجرای مشترک برنامه خوراک با سلمیانیه عراق است که احتمالا آن را دی ماه برگزار خواهیم کرد.

اجرای برنامه گردشگری خوراک در محور تمدن ایران با مشارکت سه استان کرمانشاه، همدان و کردستان دیگر موضوعی بود که معاون گردشگری میراث به آن اشاره کرد و افزود: تفاهم نامه این کار توسط شهرداری‌ها منعقد شده است.

امیری همچنین به برنامه ریزی برای برگزاری یکی از بزرگترین جشنواره‌های اقوام با محوریت خوراک اشاره کرد و گفت: انشاءالله با همکاری شهرداری نیز برنامه شهر خلاق خوراک را شروع می‌کنیم.

وی ادامه داد: برگزاری رویداد کباب شبانکاره در آذر ماه برای مطرح کردن کباب کرمانشاه در کشور دیگر برنامه ماست و در صورت موفقیت این رویداد آن را به شکل بین المللی برگزار خواهیم کرد.

کرمانشاه؛ هندوستان ایران

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت یک‌ونیم درصد از مساحت و ۲.۴ جمعیت کشور را در بر می‌گیرد که براساس آخرین تقسیمات کشوری دارای۱۴ شهرستان با نام‌های کرمانشاه، اسلام‌آباد غرب، پاوه، جوانرود، سنقر و کلیایی، سرپل‌ذهاب، کنگاور، گیلان‌غرب، هرسین، صحنه، قصرشیرین، دالاهو، ثلاث باباجانی و روانسر است.

بر اساس داده‌های سرشماری سال ۱۳۹۵ میزان شهرنشینی در استان کرمانشاه ۷۲ درصد است.

این استان بافتی قومی و مذهبی دارد و اقوام کُرد، لک، جاف و ترک و همچنین مذاهب و فرق اهل تسنن، تشیع و اهل حق در این استان سکونت دارند.

استان کرمانشاه همچنین ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با ۲ بخش کُردنشین و عرب نشین کشور عراق دارد و می‌توان گفت جزو استان‌های مهم کشور محسوب می‌شود.

این استان در محافل عمومی به‌عنوان «هندوستان ایران» شناخته می‌شود، زیرا در یک زمان مشخص دارای آب و هوای چهار فصل است و اقوام مذاهب مختلف، آداب و سنن و رسوم متعدد و متنوع، زبان‌ها و گویش‌های متفاوت و پوشش‌های هزار رنگ و سنت‌های جذابی دارد. کرمانشاه از پیشینه تاریخی نیز برخوردار است و سنگ نوشته‌ها و بنا‌های تاریخی دوران قبل از اسلام و دیگر دوره‌های تاریخی نشان از وجود فرهنگ و تمدن در این دیار دارد.

این استان همچنین چهار هزار و ۲۰۰ اثر ثبت ملی‌شده و سه اثر ثبت شده جهانی (کتیبه بیستون، فضا و منظر اورامانات و کاروانسرای شاه عباسی) دارد و با توجه به داشتن راه‌آهن، فرودگاه و زیرساخت‌های ارتباطی شرایطش برای توسعه گردشگری مناسب است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.